2013-06-27, 16:44
Medlem
Så att alla rikssvenskar och andra ovetande förstår
http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Svenskfinland_municipalities_2008.png
Citera
2013-06-27, 23:45
Medlem
mrmoonlightss avatar
Jag har erfarenhet av finlandssvenskar från studietiden, och min erfarenhet är att dom gärna vill komma till Sverige för att studera och att jobbmöjligheterna är större i Sverige. Så Finland har allt att vinna på att närma sig sitt broderfolk. Dessutom öppnas vägar till Norge om man kan tala Svenska hjälpligt. Jag förstår egentligen inte problemet eftersom vi har samma kulturella värderingar i stort sett.
Citera
2013-06-28, 01:39
Medlem
Hyddan92s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arvingen
Jag tycker att om Finländarna väljer att ta bort obligatorisk svenska, så borde svenskarna i Finland inte behöva läsa finska. De har ju bott i sina trakter längre än några finnar har, och ett kommunalt självstyre om vilket språk som behövs i kommunen tror jag är lösningen.
Jag tycker att även om svenska tas bort som officiellt språk, så borde den ändå få en särställning.

För att förtydliga tillhör jag det som finlandssvenskar kallar för rikssvenskar.
Jag förespråkar att även i Sverige ska kommunalt eller regionalt styre gälla angående språkfrågor.

Jag håller med om det kommunala språkliga självstyret, men det ska endast gälla Svenskan och de nationella minoritetspråken.

Och de nationella minoritetspråken ska enbart omfatta tårnedalskan, samiskan och finskan. Zigenarna och judarna ska inte ha någon nationell status.
Citera
2013-06-28, 02:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hyddan92
Jag håller med om det kommunala språkliga självstyret, men det ska endast gälla Svenskan och de nationella minoritetspråken.

Och de nationella minoritetspråken ska enbart omfatta tårnedalskan, samiskan och finskan. Zigenarna och judarna ska inte ha någon nationell status.

Jag tycker att både judar och zigenare är värda minoritetsstatus då de levt här så länge. Men det är en sådan liten del av befolkningen och så utspridda att de ändå inte skulle få igenom sina språk i några kommuner. Människor som talar finska, samiska och framförallt tårnedalska är ju betydligt mer samlade. Landskapen Norrbotten och Lappland enligt mig skulle kunna ha finska, respektive samiska jämte svenskan.
Citera
2013-06-28, 02:54
Medlem
Ördögs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Japhy
Jag föreslår att alla som bor i Finland, vare sig de är svenskar, araber, greker eller finlandssvenskar, bör lära sig finska. Det är en självklarhet att lära sig språket i det land man bor i. Om finlandssvenskar är så saatans korkade att de väljer bort att lära sig finska, borde de tvingas till det i skolan.

Att finländare tvingas lära sig svenska är en kolonial kvarleva som snarast möjligt bör tas bort.

---

Finladssvenskar verkar vara en särdeles snorkig folkgrupp som inte vill lära sig sitt hemlands språk. Det leder till isolering och, i långa loppet, fördumning.

Och jag är pursvensk om det kan vara av intresse.

Det är bra att du upplyser oss om din nationstillhörighet, även om det inte behövs. Den okunskap som du ger prov på i ditt "inlägg" förekommer enligt samstämmiga observationer bara hos två folk, nämligen amerikanare och vattusvennar. Och amerikanare brukar inte skriva på svenska.

En produkt av den svenska flumskolan, pösande av såväl äktsvensk dumdryghet som av dess pendang, äktsvenskt självhat, sitter och varnar oss - av allt att döma på fullt allvar - för faran med fördumning. Ingen parodi kan bli mer perfekt än så.
Senast redigerad av Ördög 2013-06-28 kl. 02:58.
Citera
2013-06-28, 02:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cornholio.
Själv tycker jag att Åland borde bli en ett svenskt län. Jag tycker även att Nyland och Österbotten borde återförenas med Sverige! Men det är mindre viktigt. Främst skulle jag se en återförening utav Åland och Sverige. Finländarna har ingenting i Åland att göra!

Det har till och med bedrivits kampanjer i Finland angående att bokstaven å inte existerar i det finska språket utan att det snarare handlar om påtvingad svenska. Mer om detta kan läsas på: http://sv.wikipedia.org/wiki/%C3%85

Du kan även läsa om Ålandsfrågan! http://sv.wikipedia.org/wiki/%C3%85landsfr%C3%A5gan
''Citat'' Den 27 januari 1918 – dagen efter det finska inbördeskrigets utbrott – anlände den åländska delegationen till Stockholm. Sändebuden hade med sig namnunderskrifter från 7 097 ålänningar (motsvarande 96 % av den myndiga befolkningen) till stöd för kravet på återförening med Sverige.

90% av ålänningar känner sig finskt. Dom har Finlands pass. Ålänningar ÄR finländare.

Varför tänker du om Finland? Det finns Östersjön mellan Finland och Sverige. Avstånd mellan Stockholm och Helsinki är 400-500 km, och det är mycket i Europa!

Min far kommer från Österbotten, som är mest patriotisk län i Finland. Varför måste Österbotten bli svenskt? En av Finlands största stammar är österbottningar, som pratar finska. Jag blir arg, när jag ser att ni pratar om Finland, fast ni vet ingenting om Finland! Finland är helt annan värld än Sverige. Det lever över FEM miljon människor i Finland, som har helt annorlunda kultur, mindset, än ni har. Vill du att Polen ge några sina läner för Sverige?
Citera
2013-06-28, 03:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arvingen
Finns det ingen finskfinsk-finländare som kan yttra sig?:-/

Jag är finskfinsk finländare. Vi är alla finnar här i Finland. Finlandsvenskar pratar perfekt finska med absolut perfekt accent. Det är omöjligt att höra om någon är en finlandsvensk när han pratar finska. I Sverige ni förstår inte, hur olik och mentalt fjärran land Finland är. Det är bisarrt, när ni pratar om vad Finland Måste göra. Även de baltiska länder har mer svenskhet i deras mentalitet. Naturlugtvis våra gemensam Historia är viktigt.
Citera
2013-06-28, 03:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyfromHelsinki
90% av ålänningar känner sig finskt. Dom har Finlands pass. Ålänningar ÄR finländare.

Varför tänker du om Finland? Det finns Östersjön mellan Finland och Sverige. Avstånd mellan Stockholm och Helsinki är 400-500 km, och det är mycket i Europa!

Min far kommer från Österbotten, som är mest patriotisk län i Finland. Varför måste Österbotten bli svenskt? En av Finlands största stammar är österbottningar, som pratar finska. Jag blir arg, när jag ser att ni pratar om Finland, fast ni vet ingenting om Finland! Finland är helt annan värld än Sverige. Det lever över FEM miljon människor i Finland, som har helt annorlunda kultur, mindset, än ni har. Vill du att Polen ge några sina läner för Sverige?

Ålänningar känner sig inte alls som "finskt". Ålänningar känner sig som ålänningar. åk dit och fråga så får du se.

Jag antar att du är finsktalande. Vill gärna höra din åsikt i fråganB-)

Vidare så verkar du ha missförstått en del. Vad är det att bli ledsen över? Sig mig vad ni gör i Finland som inte brukar göras här i Sverige? Jag förstår varför du blir irriterad, men du måste samtidigt förstå att om man räknar ihop de kommuner i Österbotten där svenska är i majoritet, där är 80% av befolkningen svenska. Och som federal anser jag att dem själva ska få bestämma i språkförmåga, inte Helsingfors eller Savolax. Ja det finns delar av Österbotten som är språkligt finskt, men det är inte dem delar jag talar om utan svenska Österbotten.

Sedan måste du förstå att i Finland fanns inget behov av att lösgöra riksdelen till en egen stat. Det fanns dock några svensktalande adelsmän i Finland som ville det.
Senast redigerad av Arvingen 2013-06-28 kl. 03:24.
Citera
2013-06-28, 03:29
Medlem
Citat:
Jag är finskfinsk finländare. Vi är alla finnar här i Finland. Finlandsvenskar pratar perfekt finska med absolut perfekt accent. Det är omöjligt att höra om någon är en finlandsvensk när han pratar finska. I Sverige ni förstår inte, hur olik och mentalt fjärran land Finland är. Det är bisarrt, när ni pratar om vad Finland Måste göra. Även de baltiska länder har mer svenskhet i deras mentalitet. Naturlugtvis våra gemensam Historia är viktigt.

Men det finns ju finlandssvenskar i tråden som säger att finskan är svår och annat. Om du bor i Helsingfors är.det inte konstigt att du stöter på eller hör finlandssvenskar som har perfekt accent osv. Vidare kan jag säga att ni finnar är duktiga på svenska, av dem som talar.
Citera
2013-06-28, 03:33
Medlem
Citat:

Mentalitet är något individuellt.
Jag säger aldrig vad ett annat land måste göra. Har inte ens skrivit ordet måste. Jag uttrycker bara min åsikt i frågan som bygger på mina erfarenheter. Annars får man ju aldrig yttra sig, och jag ogillar majotitetsdiktaturer. Låt kommunerna och landskapen själva bestämma.
Citera
2013-06-28, 04:01
Medlem
Fromlandss avatar
Citat:

Du beskriver något viktigt som många här inte förstår.
Ens faktiska nationella tillhörighet och känsla av tillhörighet har väldigt lite med vilket språk men talar att göra.
Det är självklart att finländare som lever i Finland och vars föräldrar gjort det och förfäder likså känner sig som finländare även om de talar svenska.
Det råkar bara vara så att de flesta i Finland talar finska. Länge var det finska språket på tillbakagång och hade inte ryssland fått finland och gjort det till ryskt storfurstendöme och efter den ryska revolutionen erkänt finland som självständigt så hade troligtvis svenskan vara det klart dominerande språket i finland nu.
Schwizare som talar tyska känner sig inte det minsta som tyskar för det. Däremot är det ju praktiskt när de talar med dem och tex österrikare.

Visst kan jag tänka mig att svensktalande finländare har lite mer kopplingar till sverige än många andra finsktalande, men det beror främst på att de kan följa med svensk media och har lättare att umgås och samtala med människor under tex en Stockholmsvistelse/kryssning.
Citera
2013-06-28, 09:15
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ördög
Det är bra att du upplyser oss om din nationstillhörighet, även om det inte behövs. Den okunskap som du ger prov på i ditt "inlägg" förekommer enligt samstämmiga observationer bara hos två folk, nämligen amerikanare och vattusvennar. Och amerikanare brukar inte skriva på svenska.

En produkt av den svenska flumskolan, pösande av såväl äktsvensk dumdryghet som av dess pendang, äktsvenskt självhat, sitter och varnar oss - av allt att döma på fullt allvar - för faran med fördumning. Ingen parodi kan bli mer perfekt än så.
Okej. Du håller alltså inte med om att svenskfinländare borde lära sig finska. Du menar att finländare ska tvingas lära sig svenska i skolan, trots att ytterst få gör det. Du anser att de som inte håller med dig är obildade och dumdryga.

Nu antar jag att du tillhör den lilla minoritet i finland som kallar sig finlandssvenskar. Om ni verkligen uppvisar denna attityd mot era finska landsmän ökar min förståelse för deras avsky mot er.

Jag återupprepar det jag skrev i mitt tidigare "inlägg" (som du så ironiskt kallar den text där jag framförde mina åsikter om ämnet, till skillnad från dig som endast anförde åsikter om mig, en person du aldrig träffat, aldrig kommer träffa):

Det verkar som om finlandssvenskar tillhör en grupp av inskränkta, förändringsobenägna jävla idioter som inte ens behagar lära sig språket i landet de bor i. Nu när finländarna har fått nog av er, kommer ni troligtvis söka er till Sverige. Ni är givetvis hjärtligt välkomna, precis som riksbögen Mark Levengood. Ni är lika välkomna som finländare. De flesta finländare som bor i Sverige har dock haft hyfs nog att lära sig svenska.

Sen måste jag ju bara ta med en, om än liten, förolämpning:

Endast idioter tror att man, i en debatt, vinner något på att förolämpa motståndaren istället för att bemöta det han säger. Du verkar vara en sådan idiot. Nu ska vi se om du har något alls mellan pannbenet, eller om du bara sitter här för att bli av med dina aggressioner. Ett tips är att går och runkar istället, så slipper vi vettiga människor ta del av din spunk!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in