2013-06-25, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av endeavour80
Klart man ska vara nyfiken! Själv skulle jag ha svårt att fatta det beslutet, men skulle jag vara tvungen att välja.. Sverige. =)

Däremot skulle nog inte andra dela min åsikt lika klart, skulle tippa det blir 80% Finland och 20% Sverige..

Ni får hota med en tvåstatslösning eller autonomi likt Åland

Jag tror nog att varför Sverige inte verkar bry sig så mycket i frågan, är nog för att vi inte förstår att det finns svenskar på andra sidan bottenhaven. Jag tror nog att många svenskar inte förstår att i och med rikssprängningen 1809 så blev det svenskar kvar på fel sida gränsen. Hade Finland krävt självständighet senare under nationalismens 1800-tal, så hade nog både Åland, Åboland, Österbotten och delar av Nyland legat i Sverige idag.

Jag hoppas verkligen att ni ska få behålla ert språk och jag tycker att det är tvåspråkigheten som gör Finland inte så instängt. Det är både svenskan och finskan som gör Finland till Finland, och inte till Finnlandet
Citera
2013-06-25, 18:30
Medlem
Sedan så tycker inte jag att man ska bry sig så mycket om %-satser i sådana här frågor. 280 000 finlandssvenskar är väldigt mycket ändå. Det är ingen obetydlig minoritet precis. Tänk er om alla svenskar i Finland bodde i en stad, då hade det varit en av Finlands 2-4 största städer.
Hade finlandssvenskarna haft majoritet i Åbo, Vasa eller liknande så hade ni nog tyvärr mycket lättare att kunna försvara er rätt till språket :/ Ni får helt enkelt börja flytta in till någon större stad av betydelse för landet B)

Konstigt, i Sverige försöker man göra allt för att bevara minoritetspråk som finska och samiska
Citera
2013-06-26, 11:59
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arvingen
Jag vill höra allas åsikter om frågan gällande svenska i Finland. Men det vore väldigt trevligt om en finlandssvensk och ålänning yttrade sig i frågan .
(Jag vet att Åland bestämmer själva, men jag vill ändå höra öns åsikter)

Jag tycker att om Finländarna väljer att ta bort obligatorisk svenska, så borde svenskarna i Finland inte behöva läsa finska. De har ju bott i sina trakter längre än några finnar har, och ett kommunalt självstyre om vilket språk som behövs i kommunen tror jag är lösningen.
Jag tycker att även om svenska tas bort som officiellt språk, så borde den ändå få en särställning.

För att förtydliga tillhör jag det som finlandssvenskar kallar för rikssvenskar.
Jag förespråkar att även i Sverige ska kommunalt eller regionalt styre gälla angående språkfrågor.

Jag föreslår att alla som bor i Finland, vare sig de är svenskar, araber, greker eller finlandssvenskar, bör lära sig finska. Det är en självklarhet att lära sig språket i det land man bor i. Om finlandssvenskar är så saatans korkade att de väljer bort att lära sig finska, borde de tvingas till det i skolan.

Att finländare tvingas lära sig svenska är en kolonial kvarleva som snarast möjligt bör tas bort. Jag har inte träffat en enda finne som talar svenska. Det verkar inte vara kostnadseffektivt för fem öra, utan leder uppenbarligen till slitningar mellan två broderfolk. Smartare vore att låta svenska ingå som ett av flera val. Finländare skulle ha större nytta av exempelvis ryska, franska, tyska eller varför inte mer engelska.

Finladssvenskar verkar vara en särdeles snorkig folkgrupp som inte vill lära sig sitt hemlands språk. Det leder till isolering och, i långa loppet, fördumning.

Och jag är pursvensk om det kan vara av intresse.
Citera
2013-06-26, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Japhy
Jag föreslår att alla som bor i Finland, vare sig de är svenskar, araber, greker eller finlandssvenskar, bör lära sig finska. Det är en självklarhet att lära sig språket i det land man bor i. Om finlandssvenskar är så saatans korkade att de väljer bort att lära sig finska, borde de tvingas till det i skolan.

Att finländare tvingas lära sig svenska är en kolonial kvarleva som snarast möjligt bör tas bort. Jag har inte träffat en enda finne som talar svenska. Det verkar inte vara kostnadseffektivt för fem öra, utan leder uppenbarligen till slitningar mellan två broderfolk. Smartare vore att låta svenska ingå som ett av flera val. Finländare skulle ha större nytta av exempelvis ryska, franska, tyska eller varför inte mer engelska.

Finladssvenskar verkar vara en särdeles snorkig folkgrupp som inte vill lära sig sitt hemlands språk. Det leder till isolering och, i långa loppet, fördumning.

Finlandssvenskar är lika svenska som oss rikssvenskar, om inte ibland än mer. Svenska tillhör Finland lika mycket som finska så länge finnarna vill göra anspråk på Österbotten, Åland och enspråkigt svenska kommuner och/eller tvåspråkiga med svensk majoritet.

Vet inte alls hur kunnig du är i historia, men Finland har aldrig varit en svensk koloni. Förvisso var det korståg i Finland på 1100-talet, och Finland var en mer naturlig del av Sverige än vad Skåne var länge.
Det är inte alls korkat av finlandssvenskar att tala svenska, speciellt om de inte ens behöver kunna finska. Förövrigt är finska bland det svåraste en germansktalande person kan lära sig.
Finland, även om det inte alltid vill erkänna det består av svensk kultur. Det är så präglat av Sverige så du verkar inte ana det.
Finländare satt i den svenska ståndsriksdagen.

Man kan inte jämföra Sverige-Finland med Storbritannien eller Schweiz. Om det är av intresse är finnar till och med mer svenska än samiska vid DNA test. Finland är mer svenskt än Irland är engelskt.

Vi måste skilja på begreppen
Finne = finsk
Finländare = En person/medborgare från den finländska statens territorium.
Finlandssvensk = En svensk som bor i Finland, numera en svensk som har sina svenska förfäder från Finland.

Vidare sä tycker inte jag heller att finnarna ska tvingas lära sig svenska. Men jag vill hävda svenskarnas rätt att tala svenska.
Citera
2013-06-27, 00:20
Medlem
Ostrobothnias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Japhy

Fördummningen verkar vara ganska långt hunnen på skribenten själv om jag får påpekat, du saknar alla insikter som krävs för att uttala dig vettigt i frågan.
Citera
2013-06-27, 00:37
Medlem
Ostrobothnias avatar
Citat:
Finlandssvenskar är lika svenska som oss rikssvenskar, om inte ibland än mer. Svenska tillhör Finland lika mycket som finska så länge finnarna vill göra anspråk på Österbotten, Åland och enspråkigt svenska kommuner och/eller tvåspråkiga med svensk majoritet.
...
Finlandssvensk = En svensk som bor i Finland, numera en svensk som har sina svenska förfäder från .

Jag tycker du tolkar begreppet finlandssvensk fel, som jag förstår det på dina ordval ser du det som en förlängning av moderlandet sveas befolkning. Det kanske är en logisk tolkning från en horisont i Sverige, men för finlandssvenskar är det nog själva språket som är identifikatorn, hence ordet finländare. Nationsbyggandet i Finland har ändå 200 år på nacken under devisen "två språk ett sinne", sålunda är geopolitiska ståndpunkter egentligen onödiga, förutom det aningen speciella fallet Åland.
Citera
2013-06-27, 00:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ostrobothnia
Jag tycker du tolkar begreppet finlandssvensk fel, som jag förstår det på dina ordval ser du det som en förlängning av moderlandet sveas befolkning. Det kanske är en logisk tolkning från en horisont i Sverige, men för finlandssvenskar är det nog själva språket som är identifikatorn, hence ordet finländare. Nationsbyggandet i Finland har ändå 200 år på nacken under devisen "två språk ett sinne", sålunda är geopolitiska ståndpunkter egentligen onödiga, förutom det aningen speciella fallet Åland.

Jag förstår att finlandssvenskar idag har lojalitet mot den finska staten. Men jag vill påstå att det finns en nation, två stater av Sverige. Även finnarna är "svenska" av kulturen. Det är egentligen bara språket som skiljer oss.
Jag kan inte säga att jag ser dem som förlängning, och jag har inget direkt intresse egentligen av att finska skulle vara ända språket i Finland. Jag vill bara hävda denna historiska minoritets rätt. Jag skulle göra det samma för baskerna eller samerna. Jag förstår att det kan låta kolonialistiskt, men det tror jag mest beror på att jag är en svensk som försvara andra svenskar.

Om jag skulle flytta till en annan stat skulle jag nog välja Åland eller Fastlandsfinland, bara för att det är så likt Sverige kulturellt och allt. Och jag älskar dialekten Faktiskt så hade jag nog flyttat till Finland om det inte hade varit för speciella omständigheter.
Citera
2013-06-27, 00:51
Medlem
I svenska Österbotten talar 70% svenska. Jag tycker det är konstigt att tvinga dem som kanske aldrig behöver finska då de kan använda engelska, att lära sig finska.
Jag hade förstått finnarna mycket bättre om finlandssvenskarna var utspridda och små minoriteter överallt, men nu är det inte så
Citera
2013-06-27, 00:59
Medlem
Ostrobothnias avatar
Citat:
Jag förstår att finlandssvenskar idag har lojalitet mot den finska staten. Men jag vill påstå att det finns en nation, två stater av Sverige. Även finnarna är "svenska" av kulturen. Det är egentligen bara språket som skiljer oss.
Jag kan inte säga att jag ser dem som förlängning, och jag har inget direkt intresse egentligen av att finska skulle vara ända språket i Finland. Jag vill bara hävda denna historiska minoritets rätt. Jag skulle göra det samma för baskerna eller samerna. Jag förstår att det kan låta kolonialistiskt, men det tror jag mest beror på att jag är en svensk som försvara andra svenskar.

Om jag skulle flytta till en annan stat skulle jag nog välja Åland eller Fastlandsfinland, bara för att det är så likt Sverige kulturellt och allt. Och jag älskar dialekten Faktiskt så hade jag nog flyttat till Finland om det inte hade varit för speciella omständigheter.
OK.

För att bereda lite klarhet angående hur undervisningen i språk ser ut är "det andra inhemska" obligatoriskt i hela grundskolan, timresurserna torde variera lite så jag skulle tro att svenskspråkiga skolor läser mer finska än vice versa. I gymnasiet är det lite mer valbart men det andra inhemska ingår i grundenheten. På svenskspråkiga universitet Åbo Akademi måste man klara både engelska och finska spårkprov för att kunna avlägga examen. Åland är väl ett undantag som vanligt, men som synes är det inte finnarna som enskilt åläggs språkobligatorium i det andra inhemska.
Citera
2013-06-27, 01:09
Medlem
Citat:
OK.

För att bereda lite klarhet angående hur undervisningen i språk ser ut är "det andra inhemska" obligatoriskt i hela grundskolan, timresurserna torde variera lite så jag skulle tro att svenskspråkiga skolor läser mer finska än vice versa. I gymnasiet är det lite mer valbart men det andra inhemska ingår i grundenheten. På svenskspråkiga universitet Åbo Akademi måste man klara både engelska och finska spårkprov för att kunna avlägga examen. Åland är väl ett undantag som vanligt, men som synes är det inte finnarna som enskilt åläggs språkobligatorium i det andra inhemska.

Jag är inte så kunnig i hur utbildningen går till eller hur den ser ut i Finland i övrigt. Är du finlandssvensk, tänker på namnet?

Jag förstår att det kan låta fel när jag säger att finsk kultur är svensk kultur, men jag tycker att det är samma kultur, med tanke på historien, politiken, närheten, vissa ord i finska, sov. Den skulle kunna kallas för den Östnordiska kulturen eller liknande, Problemet blir väl att med namnet östnordisk kultur kanske man krockar med den vikingatida betydelsen?

Tycker att man i Finland ska erbjuda precis som på Island finnarna att frivilligt välja mellan norska, danska eller svenska på exempelvis högstadiet eller gymnasiet. Finlandssvenskarna fortsätter att lära sig finska, och finnarna måste lära sig något nordiska språk. Bara en idé
Citera
2013-06-27, 01:20
Medlem
Ostrobothnias avatar
Citat:
Jag är inte så kunnig i hur utbildningen går till eller hur den ser ut i Finland i övrigt. Är du finlandssvensk, tänker på namnet?

Jag förstår att det kan låta fel när jag säger att finsk kultur är svensk kultur, men jag tycker att det är samma kultur, med tanke på historien, politiken, närheten, vissa ord i finska, sov. Den skulle kunna kallas för den Östnordiska kulturen eller liknande, Problemet blir väl att med namnet östnordisk kultur kanske man krockar med den vikingatida betydelsen?

Tycker att man i Finland ska erbjuda precis som på Island finnarna att frivilligt välja mellan norska, danska eller svenska på exempelvis högstadiet eller gymnasiet. Finlandssvenskarna fortsätter att lära sig finska, och finnarna måste lära sig något nordiska språk. Bara en idé

Ville ta upp det när det är flera i tråden som antagit att inte det bara är tvång åt ett håll.

Hurri här jovisst

Nordisk gemenskapen kan jag väl hålla med om.

En lite skilland är ju att i Finland är också svenskan officiellt språk, dvs inte minoritetsstatus eller så. Det ger en del extra frågor till undervisningsdebatten.
Citera
2013-06-27, 16:13
Medlem
Citat:
Ville ta upp det när det är flera i tråden som antagit att inte det bara är tvång åt ett håll.

Hurri här jovisst

Nordisk gemenskapen kan jag väl hålla med om.

En lite skillnad är ju att i Finland är också svenskan officiellt språk, dvs inte minoritetsstatus eller så. Det ger en del extra frågor till undervisningsdebatten.

Men skulle inte både svenska och finska kunna samexistera som nationellt officiella språk och ändå inte ha tvång åt något håll? Jag tror att ta bort svenskan bara sådär utan planering kan få oanade konsekvenser på kort sikt.

Svenska och finska skulle båda kunna få talas i riksdagen. Det finns ju teknologi som gör att man kan göra så idag (titta bara på FN eller EU).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in