Citat:
Ursprungligen postat av
Japhy
Jag föreslår att alla som bor i Finland, vare sig de är svenskar, araber, greker eller finlandssvenskar, bör lära sig finska. Det är en självklarhet att lära sig språket i det land man bor i. Om finlandssvenskar är så saatans korkade att de väljer bort att lära sig finska, borde de tvingas till det i skolan.
Att finländare tvingas lära sig svenska är en kolonial kvarleva som snarast möjligt bör tas bort. Jag har inte träffat en enda finne som talar svenska. Det verkar inte vara kostnadseffektivt för fem öra, utan leder uppenbarligen till slitningar mellan två broderfolk. Smartare vore att låta svenska ingå som ett av flera val. Finländare skulle ha större nytta av exempelvis ryska, franska, tyska eller varför inte mer engelska.
Finladssvenskar verkar vara en särdeles snorkig folkgrupp som inte vill lära sig sitt hemlands språk. Det leder till isolering och, i långa loppet, fördumning.
Och jag är pursvensk om det kan vara av intresse.
Finlandssvenskar är lika svenska som oss rikssvenskar, om inte ibland än mer. Svenska tillhör Finland lika mycket som finska så länge finnarna vill göra anspråk på Österbotten, Åland och enspråkigt svenska kommuner och/eller tvåspråkiga med svensk majoritet.
Vet inte alls hur kunnig du är i historia, men Finland har aldrig varit en svensk koloni. Förvisso var det korståg i Finland på 1100-talet, och Finland var en mer naturlig del av Sverige än vad Skåne var länge.
Det är inte alls korkat av finlandssvenskar att tala svenska, speciellt om de inte ens behöver kunna finska. Förövrigt är finska bland det svåraste en germansktalande person kan lära sig.
Finland, även om det inte alltid vill erkänna det består av svensk kultur. Det är så präglat av Sverige så du verkar inte ana det.
Finländare satt i den svenska ståndsriksdagen.
Man kan inte jämföra Sverige-Finland med Storbritannien eller Schweiz. Om det är av intresse är finnar till och med mer svenska än samiska vid DNA test. Finland är mer svenskt än Irland är engelskt.
Vi måste skilja på begreppen
Finne = finsk
Finländare = En person/medborgare från den finländska statens territorium.
Finlandssvensk = En svensk som bor i Finland, numera en svensk som har sina svenska förfäder från Finland.
Vidare sä tycker inte jag heller att finnarna ska tvingas lära sig svenska. Men jag vill hävda svenskarnas rätt att tala svenska.