2013-06-23, 22:05
Medlem
Hej,

Testar att skriva en tråd så får vi se vart det leder. Hoppas på lite tips om några sådana finns. Hård sanning kan jag ta, så länge man inte är oförskämd

Har hänt en del i livet nu på kort tid, vilket har fått mig att fundera en del.*

Bor ca 3 mil söder om Stockholm (Södertälje), äger en bostadsrätt med ca 600000kr i lån men bankvärdering på 650. Boendekostnad totalt inkl allt ca 7500kr i månaden.*

Jobbar och har 20500kr i månaden innan skatt. Pendlar 8 mil om dagen, resulterar i ca 1700kr i bensin per månad.*

I början på månaden lägger jag undan så mycket som möjligt av lönen som inte går till boende. I slutet på månaden har jag ca 3000kr sparat på ett räntekonto. Tar väldigt lång tid att spara till något på den nivån.
Var betydligt bättre förut när jag hade någon att dela boendekostnaden med.*

Funderar på hur jag ska ta mig vidare i livet. Har stora ambitioner, vill mycket men har tappat lite motivation. Hur ska jag ta mig närmare stan och jobba ihop tillräckligt med pengar?

Känns som att det ena krävs för det andra, men samtidigt krävs det andra för att uppnå det ena. *

Har någon några bra tips i livet? Finns det någon bra väg att gå för att nå dit man vill? Förstår inte hur unga i Stockholm har råd med lägenheter på 1-3 miljoner, dyra bilar etc.
Citera
2013-06-23, 22:14
Medlem
PoolsCloseds avatar
Om det är pengar som driver dig så visa framfötterna hos din arbetsgivare eller byt jobb om det känns som du nått toppen av stegen. Men om jag skulle ge dig ett tips så vore det att sluta tänka på pengar enbart, jobba med något du gillar! Du kommer förmodligen ändå aldrig att bli nöjd hur mycket du än tjänar
Citera
2013-06-23, 22:25
Medlem
tgv23000s avatar
du kan inte ha en boendekostnad på 7500 och bruttolön 20k, självklart går det inte spara då. Köp ett 20m2 billigt boende i närheten av jobbet, o cykla. spara 10k i månaden.

asså vad är det för avgift på din lägenhet? o hur stor?? för ett lån på 600k kostar ju för fasen ingenting per månad - max tusen spänn i månaden. Där har du ditt problem, dina boendekostnader efter räntekostnader är hutlösa 6.500kr, sen har du bilkostnader och låg lön. Du måste komma ner i boendekostnad 3.000kr .
Senast redigerad av tgv23000 2013-06-23 kl. 22:29.
Citera
2013-06-23, 22:47
Medlem
Aimberts avatar
Det finns egentligen två sätt, antingen
1) Höj inkomsterna och/eller
2) sänk kostnaderna.

Du har en rätt låg lön och höga fasta kostnader så du kan utan större problem göra både och. Du betalar ungefär 50 % av din nettolön i boendekostnader, vilket inte alls är bra. Byt jobb och flytta till en billigare lägenhet.

Flyttar du t.ex. hit får du ner boendekostnaderna med 4150 kronor.

Detta gör att du kan spara 4150 + de 3000 du redan sparar = 7150. Säg att du får 650' för din lägenhet och köper den jag föreslåg för 575. Detta innebär att du kommer ta lån på 575-50 = 525. Sparar du dessa 7150kr/månad och får 8 % avkastning kommer du ha sparat ihop 525' på fem år och fyra månader (se http://rakna.net/berakna/sparkonto-sparande/ ). Och då har jag inte ens räknat med att du "borde" byta jobb eller förhandla dig till bättre lön. Om fem år kan du alltså ha en helt avbetald lägenhet värd över en halv miljon, som du då kan t.ex. sälja om du nu vill flytta till Stockholm.
Citera
2013-06-23, 23:15
Medlem
BigIvars avatar
Flytta!

Det finns ingen som helst anledning att bära en boendekostnad på 7500 spänn i månaden och ändå behöva pendla 8 mil till ett kneg som ger 20500 spänn i månaden.

Sök dig längre bort ifrån storstadsregionerna så kan du säkert hitta ett likvärdigt jobb med möjligheter till ett mycket billigare boende närmare arbetsplatsen.

Det är naturligtvis inte lätt att bara dra upp sina bopålar bara sådär, men ska du ta dig till en ny nivå så får du sluta med att knega bara för att banker och bensinbolag ska profitera på dig.
Citera
2013-06-24, 08:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aimbert
Det finns egentligen två sätt, antingen
1) Höj inkomsterna och/eller
2) sänk kostnaderna.

Du har en rätt låg lön och höga fasta kostnader så du kan utan större problem göra både och. Du betalar ungefär 50 % av din nettolön i boendekostnader, vilket inte alls är bra. Byt jobb och flytta till en billigare lägenhet.

Situationen är lite lustig. Flyttade till Södertälje med ex'et i höstas då det var vad vi hade råd med just då. Har ingen annan koppling hit.
Nu är hon utköpt ur lägenheten till hennes fördel, och jag valde att ta ett blancolån för tillfället tills jag listade ut vad jag ville göra med lägenheten. Äntligen har jag börjat ta tag i det här, och inser att jag kanske inte bör bo kvar.

Letar jobb inom det jag är utbildad till, men hittills (8månader) har det varit helt utan utdelning.Detta jobb kan kräva att jag flyttar någonstans i Europa.

Lägenheten är på 56kvm, en 2a med stambytt badrum, nyrenoverat (av mig) sovrum och vardagsrum med nya tapeter/färg och golv. Köket är tyvärr rätt gammalt.

Köpa bostad närmare jobbet blir svårt då jag jobbar på Ekerö och det mest finns antingen väldigt dyra bostadsrätter, fåtalet dyra hyresrätter eller stora villor.

Frågan är hur enkelt det är att sälja en bostad i sommartider? Men ju längre jag väntar desto längre tid tar det /mer pengar kastade i sjön, innan jag kan börja spara/betala av lån.

Bostadslån 1850kr / mån snitt 3% ränta
Blancolån 700kr / mån 8% ränta
Hyra 3441 kr / mån
Försäkring 209kr /mån
El 250 kr / mån
Internet 250 kr / mån

Totalt 6700kr / månaden i totala boendekostnader

Bil ca 1700kr / månaden totalt
Mat ca 2000kr / månaden
Hygien ca 150kr / månaden
Fritidsintressen 800kr / månaden
Studielån 560kr / månaden

Totalt 11 910 kr / månaden i utgifter
+- ca 1000 kr verkar det som
Citera
2013-06-24, 09:48
Medlem
tgv23000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pierrelu
Situationen är lite lustig. Flyttade till Södertälje med ex'et i höstas då det var vad vi hade råd med just då. Har ingen annan koppling hit.
Nu är hon utköpt ur lägenheten till hennes fördel, och jag valde att ta ett blancolån för tillfället tills jag listade ut vad jag ville göra med lägenheten. Äntligen har jag börjat ta tag i det här, och inser att jag kanske inte bör bo kvar.

Letar jobb inom det jag är utbildad till, men hittills (8månader) har det varit helt utan utdelning.Detta jobb kan kräva att jag flyttar någonstans i Europa.

Lägenheten är på 56kvm, en 2a med stambytt badrum, nyrenoverat (av mig) sovrum och vardagsrum med nya tapeter/färg och golv. Köket är tyvärr rätt gammalt.

Köpa bostad närmare jobbet blir svårt då jag jobbar på Ekerö och det mest finns antingen väldigt dyra bostadsrätter, fåtalet dyra hyresrätter eller stora villor.

Frågan är hur enkelt det är att sälja en bostad i sommartider? Men ju längre jag väntar desto längre tid tar det /mer pengar kastade i sjön, innan jag kan börja spara/betala av lån.

Bostadslån 1850kr / mån snitt 3% ränta
Blancolån 700kr / mån 8% ränta
Hyra 3441 kr / mån
Försäkring 209kr /mån
El 250 kr / mån
Internet 250 kr / mån

Totalt 6700kr / månaden i totala boendekostnader

Bil ca 1700kr / månaden totalt
Mat ca 2000kr / månaden
Hygien ca 150kr / månaden
Fritidsintressen 800kr / månaden
Studielån 560kr / månaden

Totalt 11 910 kr / månaden i utgifter
+- ca 1000 kr verkar det som

dina siffror stämmer inte, bostadslånet på ca 500.000 kostar 750kr per månad, blancolån ca 100.000 kostar 466kr per månad. Jag antar att du räknar in amortering där, och amortering är inte en boendekostnad, snarare ett sparande.
Citera
2013-06-24, 09:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tgv23000
dina siffror stämmer inte, bostadslånet på ca 500.000 kostar 750kr per månad, blancolån ca 100.000 kostar 466kr per månad. Jag antar att du räknar in amortering där, och amortering är inte en boendekostnad, snarare ett sparande.

Sant.
På bostadslånet (544 000) amorterar jag 500kr / månaden
På blancolånet amorterar jag 375kr / månaden.
Alltså kan jag dra av 875kr i månaden på boendekostnaden.
Men jag kan fortfarande leva ganska mycket billigare om jag lyckas hitta något mindre med lägre hyra.
Citera
2013-06-24, 10:38
Medlem
Aimberts avatar
Citat:
Sant.
Men jag kan fortfarande leva ganska mycket billigare om jag lyckas hitta något mindre med lägre hyra.

Har du amorteringskrav från banken? Om inte är det vansinne att amortera på grundlånet när räntan på blancolånet är 5 % högre. Eftersom räntan är 8 % kan det dessutom vara en god idé att amortera de 3000 du sparar i månaden.
Citera
2013-06-24, 10:53
Medlem
tgv23000s avatar
Citat:
Sant.
sen drar du av 30% av räntekostnaden mot din lön i deklaration, du borde ha jämkning på din lön. Så din boendekostnad är ytterligare lägre. Och som föregående skribent föreslår vill jag också understryka - betala bort blancolånet med 8% ränta så fort det bara går, ingen idé att spara en enda krona på bankkonto till 1-2% ränta när du betalar 8% på ditt lån.

ett annat tips, om du betalar 209kr i månaden för hemförsäkring är du grundlurad. Max 1400kr/år om det nu inte är dyrare pga Södertälje??? Betala försäkringen o elen per år eller halvår, då blir det billigare, se upp för aviavgifter, betala via autogiro.
Senast redigerad av tgv23000 2013-06-24 kl. 10:56.
Citera
2013-06-24, 13:47
Medlem
Tyvärr har jag amorteringskrav på topplånet.
Okej, tror jag fallit i fällan att det känns bättre att spara 3000kr då det känns som jag får mer pengar i fickan på det sättet.

Betalar allt via auto eller e-faktura. Jasså? Ändå använde jag mig av Compriser för att hitta den billigaste hemförsäkringen :/
Citera
2013-06-25, 23:57
Medlem
Aimberts avatar
Citat:

Du kan ju även leta helt andra jobb. Det finns många jobb som inte kräver någon direkt utbildning som betalar mycket bättre än ditt nuvarande. Höjer du din nettolön med endast två tusen kronor (högst rimligt och försiktigt räknat) kommer det ta över ett år mindre tid att spara ihop till den där halvmiljonen jag pratar om i mitt inlägg högre upp.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in