Citat:
Ursprungligen postat av
Aimbert
Det finns egentligen två sätt, antingen
1) Höj inkomsterna och/eller
2) sänk kostnaderna.
Du har en rätt låg lön och höga fasta kostnader så du kan utan större problem göra både och. Du betalar ungefär 50 % av din nettolön i boendekostnader, vilket inte alls är bra. Byt jobb och flytta till en billigare lägenhet.
Situationen är lite lustig. Flyttade till Södertälje med ex'et i höstas då det var vad vi hade råd med just då. Har ingen annan koppling hit.
Nu är hon utköpt ur lägenheten till hennes fördel, och jag valde att ta ett blancolån för tillfället tills jag listade ut vad jag ville göra med lägenheten. Äntligen har jag börjat ta tag i det här, och inser att jag kanske inte bör bo kvar.
Letar jobb inom det jag är utbildad till, men hittills (8månader) har det varit helt utan utdelning.Detta jobb kan kräva att jag flyttar någonstans i Europa.
Lägenheten är på 56kvm, en 2a med stambytt badrum, nyrenoverat (av mig) sovrum och vardagsrum med nya tapeter/färg och golv. Köket är tyvärr rätt gammalt.
Köpa bostad närmare jobbet blir svårt då jag jobbar på Ekerö och det mest finns antingen väldigt dyra bostadsrätter, fåtalet dyra hyresrätter eller stora villor.
Frågan är hur enkelt det är att sälja en bostad i sommartider? Men ju längre jag väntar desto längre tid tar det /mer pengar kastade i sjön, innan jag kan börja spara/betala av lån.
Bostadslån 1850kr / mån snitt 3% ränta
Blancolån 700kr / mån 8% ränta
Hyra 3441 kr / mån
Försäkring 209kr /mån
El 250 kr / mån
Internet 250 kr / mån
Totalt 6700kr / månaden i totala boendekostnader
Bil ca 1700kr / månaden totalt
Mat ca 2000kr / månaden
Hygien ca 150kr / månaden
Fritidsintressen 800kr / månaden
Studielån 560kr / månaden