2013-06-23, 19:37
Medlem
AbrahamLincolns avatar
Hej,

Jag undrar varför vi ännu inte byggt in Flashscript i FB. Det känns aningen underligt när detta är fult möjligt att vi inte gjort detta ännu?

Förstår inte varför inte youtube klipp kan synas i tråden direkt som med scriptet och varför inte bilder skall kunnas ses via en knapp i inlägget?

Precis som när man kan stänga av "du lämnar fb" så borde man kunna välja att ha denna funktion eller inte.
Citera
2013-06-23, 19:39
Medlem
zaimans avatar
Antagligen för att forumet inte vill ta ansvar för allt som läggs upp, om det nu vore upphovsrättsskyddat eller otillåtet etc..
Citera
2013-06-23, 19:43
Medlem
25Decembers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zaiman
Antagligen för att forumet inte vill ta ansvar för allt som läggs upp, om det nu vore upphovsrättsskyddat eller otillåtet etc..
Men det läggs ju inte upp på flashback det bara visas ju här. Då borde det ju inte vara olagligt, det är ju bara en länk ju.
Citera
2013-06-23, 19:45
Medlem
AbrahamLincolns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 25December
Men det läggs ju inte upp på flashback det bara visas ju här. Då borde det ju inte vara olagligt, det är ju bara en länk ju.

Exakt, det är ju material som ligger på annat håll. Det bara visas via "embed" i sidan.
Citera
2013-06-23, 20:09
Medlem
zaimans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 25December

Citat:
Ursprungligen postat av AbrahamLincoln
Exakt, det är ju material som ligger på annat håll. Det bara visas via "embed" i sidan.

True. En annan anledning tror jag kan vara att material som är stötande för vissa kan visas utan förvarning. På diverse inriktade forum (gamingforum etcetc) fungerar ju detta eftersom man väldigt sällan diskuterar annat än det som forumet berör vilket inte är fallet på fb då man kan diskutera och länka vad man vill.
Citera
2013-06-23, 20:18
Medlem
robomans avatar
En tredje anledning är att det ser ut som skit om trådar börjar fyllas med youtubefönster.

Jag tror att det skulle öka mängden youtube-länkar i trådarna avsevärt om de var direkt tillgängliga, något som inte bara är positivt. "Lyssna på den här bänga låten medan ni läser min tripprapport".
Citera
2013-06-23, 20:28
Medlem
ChristianXs avatar
Citat:
Som jag förstår det handlar det om att det hanteras olika av lagen beroende på om det länkas eller bäddas in. En inbäddning kan tolkas som en publicering oavsett var bilden/filmen lagras. Lite beror det nog också på var det publiceras. Man ser nog lite mer mellan fingrarna när det gäller en random fjortisbloggare än när FB gör det. Jag håller med om att det hade varit en trevlig funktion, men inser samtidigt att det är att slänga än mer bensin på elden för de som inte vill något hellre än att FB stängs ner.
Citera
2013-06-23, 20:29
Moderator
^Eazs avatar
Det är därför varningsfönstret finns där när man klickar på en länk, om sakerna visas på Flashback (även om det hostas på en annan plats) så skulle det nog bli jobbigt att säga att t.ex barnporr inte sprids och visas på Flashback.

Nej, behåll det som det är, låt folks lägga till det som ett tredjeparts program där Flashbacks inte är delaktiga.

Edit: Och för dem som vill ha det, det är inte så djävla svårt att lägga till det.
Citera
2013-06-24, 20:19
Medlem
AbrahamLincolns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av roboman
En tredje anledning är att det ser ut som skit om trådar börjar fyllas med youtubefönster.

Jag tror att det skulle öka mängden youtube-länkar i trådarna avsevärt om de var direkt tillgängliga, något som inte bara är positivt. "Lyssna på den här bänga låten medan ni läser min tripprapport".

Men precis som nu, så kan ju folk välja att ha flashscript eller inte. Och på andra forum har jag sett att man kan välja hur man ser sina trådar. Så det kan ju bara läggas till som ett alternativ. Därmed behöver inte folk som inte vill ha det störas, medan dom som vill ha det får det.

Citat:
Ursprungligen postat av ChristianX
Som jag förstår det handlar det om att det hanteras olika av lagen beroende på om det länkas eller bäddas in. En inbäddning kan tolkas som en publicering oavsett var bilden/filmen lagras. Lite beror det nog också på var det publiceras. Man ser nog lite mer mellan fingrarna när det gäller en random fjortisbloggare än när FB gör det. Jag håller med om att det hade varit en trevlig funktion, men inser samtidigt att det är att slänga än mer bensin på elden för de som inte vill något hellre än att FB stängs ner.

Tror inte på det där riktigt. Om du länkar till inbäddad media, så som youtube så är det fortfarande tuben som har ansvar för det. Och de plockar ju traditionellt bort sådant som inte är tillåtet.

Citat:
Ursprungligen postat av ^Eaz
Det är därför varningsfönstret finns där när man klickar på en länk, om sakerna visas på Flashback (även om det hostas på en annan plats) så skulle det nog bli jobbigt att säga att t.ex barnporr inte sprids och visas på Flashback.

Nej, behåll det som det är, låt folks lägga till det som ett tredjeparts program där Flashbacks inte är delaktiga.

Edit: Och för dem som vill ha det, det är inte så djävla svårt att lägga till det.

Man kan bestämma vilka sidor som kan visas. Länkar till olagligheter kan ju redan nu postas, så det är ju inte direkt någon skillnad. Det är inte som så att man skall kunna ladda upp det på FB.
Citera
2013-06-24, 21:00
Moderator
^Eazs avatar
Citat:
Man kan bestämma vilka sidor som kan visas. Länkar till olagligheter kan ju redan nu postas, så det är ju inte direkt någon skillnad. Det är inte som så att man skall kunna ladda upp det på FB.

Vem ska bestämma vilka sidor som visas?

Visas barnporr eller vad det nu kan vara, så kommer Flashback bli ansvariga, och det är dels inte så djävla jobbigt att klicka på en länk eller installera flashscript.
Senast redigerad av ^Eaz 2013-06-24 kl. 21:27.
Citera
2013-06-24, 21:12
Medlem
AbrahamLincolns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ^Eaz
Vem ska bestämma vilka sidor som visas?

Visas barnporr eller vad det nu kan vara, så kommer Flashback bli ansvariga, och det är dels inte så djävla jobbigt att klicka på en länk eller installera flashscript.

Men det är ju bara att lägga till youtube, vimeo och andra ok sidor och block allt annat.
Citera
2013-06-25, 23:20
Medlem
ChristianXs avatar
Citat:
Tror inte på det där riktigt. Om du länkar till inbäddad media, så som youtube så är det fortfarande tuben som har ansvar för det. Och de plockar ju traditionellt bort sådant som inte är tillåtet.
Här fick vi ju direkt ett exempel på det hela. Artikelkommentarer på en webbplats "smittar" numera direkt hela webbplatsen och desarmerar en grundlag (YGL) fullständigt. Detta oavsett var artikelkommentarerna lagras. Aftonbladet t ex bäddar ju in Facebook och många bäddar in Disqus.

https://www.flashback.org/t2168334

Jakten på yttrandefriheten går vidare...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in