2013-06-23, 12:56
Medlem
Arlorks avatar
Hej!

Jag har fått en idé på en sak jag vill göra och behöver börja spara pengar. Då jag är hos Kronofogden, en ganska liten summa på drygt 10 000 kronor (men denna kommer att utökas...) vill jag undvika att dessa lägger beslag på mina pengar. Så jag funderar på hur jag bäst kan spara pengar med så liten risk som möjligt för beslag och förlust. Är medveten om att sparräntorna är låga. Hade fonder tidigare men dessa sålde jag när jag var yngre för att resa, hade ej skulder då.

Vilken strategi är bäst för mig?

Mvh,
arlork
Citera
2013-06-23, 13:00
Medlem
betala bort skulden helt enkelt
Citera
2013-06-23, 13:00
Medlem
Alven72s avatar
Jag är ingen expert, men tror att du får svårt att gömma pengar på konton eller fonder i Sverige. Hela EU har förresten ett mycket större samarbete.

Det här låter väl som en kliché, men vore det inte bäst att göra dig skuldfri först? Livet skulle bli så mycket lättare efteråt. Du slipper ha det hängande över dig. 1000 spänn i månaden i ett år, så är 12 000 betalt. Hur mycket mer förväntas landa hos KF inom kort utöver de 10 000 du redan hade i skuld?
Senast redigerad av Alven72 2013-06-23 kl. 13:03.
Citera
2013-06-23, 13:41
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Eftersom din skuld hos Kronofogden är förhållandevis liten är det bäst att du tar hand om den först. Livet blir betydligt lättare om du slipper ha den skulden hängandes över dig.
Citera
2013-06-23, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arlork
Hej!

Jag har fått en idé på en sak jag vill göra och behöver börja spara pengar. Då jag är hos Kronofogden, en ganska liten summa på drygt 10 000 kronor (men denna kommer att utökas...) vill jag undvika att dessa lägger beslag på mina pengar. Så jag funderar på hur jag bäst kan spara pengar med så liten risk som möjligt för beslag och förlust. Är medveten om att sparräntorna är låga. Hade fonder tidigare men dessa sålde jag när jag var yngre för att resa, hade ej skulder då.

Vilken strategi är bäst för mig?

Mvh,
arlork

skit i och lägg undan pengar betala istället du behöver inte betala så jävla mycket i månaden det räcker och betala 50/100 kr men betalar du detta så kommer det och gå jättebra för dig
och ser dom att du betalar så kommer dom och sänker det för dig istället för att det kommer och stiga

har en kompis som inte betalar nått för hon skulle betala när hon får jobb och det har tagit några år nu.
och räntan stiger så hon har mer och betala nu än vad hon hade innan. + är hon skyldig mig 170 kr min svärfar ca 6 tusen som hon skiter i och betalar och drar o köper kläder m.m stället för o betala till folk som hon är skyldig pengar
Citera
2013-06-23, 16:44
Medlem
jag säger som så många andra redan sagt.

gör rätt för dig och betala av skulder först innan du börjar spara. du kommer må bättre både mentalt och fysiskt.
som redan sagts så kan du göra en avbetalningsplan och betala ett par hundra i månaden. vilket även borde innebära att du även kan spara en liten slant i månaden.

är det nu så att du väljer att inte betala skuld utan spara pengarna istället så är risken överhängande att kronofogden tar dom för dig. och om du lyckas behålla pengarna och sen handlar något så kommer kronofogden garanterat ta det ifrån dig då dom har rätt att utmäta saker du äger och ta dom från dig.

dessutom så att ha kronofogden efter sig gör att du aldrig kommer kunna ta ett lån eller hyra lägenhet eller ingå annat avtal.

lycka till.
Citera
2013-06-25, 19:40
Medlem
Arlorks avatar
Här fick jag mig en intressant tankeställare. Min plan är att gå på existensminimum en period och skuldsanera i framtiden. Men tills vidare kommer jag ta era råd till mig och börja med en avbetalningsplan.

En följdfråga, jag har en del skulder som än inge gått till fogden, i princip en massa skadestånd, och de är bevakade av olika bolag. Vad är det smartaste här: att upprätta en avbetalningsplan i varje fall eller att låta det gå till fogden och sedan betala av en enda stor skuld? Just nu äter räntorna pengar och jag är inte insatt i ekonomi direkt, vilket visat sig vara en stor nackdel efter ett intensivt missbruk.

Mvh,
arlork
Citera
2013-06-26, 19:29
Medlem
jag tror det bästa du kan göra är att ta kontakt med varje firma/institut/person/etc du har skuld till och gör upp en avbetalningsplan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in