2013-06-22, 22:51
Medlem
05.30s avatar
Kan jag genom att sätta in majoriteten av AB:ets bruttovinst i en företagsägd kapitalförsäkring med syftet att få ner resultatet före skatt till så nära noll som möjligt, och därigenom sänka min skatt?
Citera
2013-06-23, 01:08
Medlem
Aimberts avatar
Du flyttar ju bara pengarna, vilken inte minskar vinsten eller tillgångarna. Detta skulle minska vinsten lika lite som det skulle minska vinsten att flytta likviditet från ditt PG-konto till ditt BG-konto..
Citera
2013-06-23, 09:49
Medlem
05.30s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aimbert
Du flyttar ju bara pengarna, vilken inte minskar vinsten eller tillgångarna. Detta skulle minska vinsten lika lite som det skulle minska vinsten att flytta likviditet från ditt PG-konto till ditt BG-konto..

I den nya affärsredovisningen står det att om ledningen avser att behålla aktierna under en lång tid så ska de klassas som en anläggningstillgång.

På samma sätt som jag köper en bil för bruttovinsten så kan jag ju inte betala skatt för att jag haft pengar att köpa en bil, så borde det väl fungera likadant med aktieinnehav?

Ps. med bruttovinst menar jag

Försäljning
- varuinköp
= bruttovinst

- lokal, fasta kostnader osv

= årets resultat...
Citera
2013-06-23, 15:00
Medlem
CarlitoBrigantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 05.30
I den nya affärsredovisningen står det att om ledningen avser att behålla aktierna under en lång tid så ska de klassas som en anläggningstillgång.

På samma sätt som jag köper en bil för bruttovinsten så kan jag ju inte betala skatt för att jag haft pengar att köpa en bil, så borde det väl fungera likadant med aktieinnehav?

Ps. med bruttovinst menar jag

Försäljning
- varuinköp
= bruttovinst

- lokal, fasta kostnader osv

= årets resultat...

Inte heller bilen kommer normalt att påverka ditt beskattningsbara resultat. Som du själv skriver så blir det en tillgång och det är avskrivningarna på tillgången som kommer att tas upp som en kostnad och därmed minska resultatet.
Citera
2013-06-23, 15:06
Medlem
05.30s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlitoBrigante
Inte heller bilen kommer normalt att påverka ditt beskattningsbara resultat. Som du själv skriver så blir det en tillgång och det är avskrivningarna på tillgången som kommer att tas upp som en kostnad och därmed minska resultatet.

Men man skriver väl inte av aktier?
Citera
2013-06-23, 17:48
Medlem
CarlitoBrigantes avatar
Citat:
Men man skriver väl inte av aktier?

Det beror ju på men normalt gör man inte det vilket då leder oss till slutsatsen att Aimbert har rätt. Det kommer inte att påverka din vinst.

Det har funnits upplägg som har gått ut på att en kapitalförsäkring äger ens FÅAB för att på den vägen minska skattebördan. Fungerar inte längre, här är en liten sammanfattning:

http://www.grantthornton.se/Publikationer/Nyhetsbrev/Nytt-om-skatt/Agarledda-foretag/#Skatteregler för företag som kontrolleras genom bl a kapitalförsäkring

edit: Du får skrolla ner lite på sidan för att hamna på rätt underrubrik.
Citera
2013-06-24, 21:04
Medlem
h4x0r3ds avatar
Du lär åka på genomsyn. Finns KamR:sdomar som stödjer detta.
Citera
2013-06-24, 21:10
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Kan jag genom att sätta in majoriteten av AB:ets bruttovinst i en företagsägd kapitalförsäkring med syftet att få ner resultatet före skatt till så nära noll som möjligt, och därigenom sänka min skatt?
En företagasägd pensionsförsäkring minskar dock bruttovinsten, men å andra sidan låses pengarna till minst 55 år och schablonbeskattas under spartiden och beskattas som inkomst av tjänst när du tar ut stålarna. Avdragsrätten begränsas till 35 % av bruttolöneuttaget av pågående bokföringsår eller föregående års .
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in