2013-06-22, 17:22
Medlem
ratten och golvet skakar när man åker runt.. jag är tyvärr döv så jag kan inte höra vad det är för problem.. men som sagt skakar ratten och golvet.. känns nästan som när en cykel är obalanserade o har dålig med luft men däcken på bilen är inget fel på..
Citera
2013-06-22, 17:25
Medlem
FetFulElaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maomakke
ratten och golvet skakar när man åker runt.. jag är tyvärr döv så jag kan inte höra vad det är för problem.. men som sagt skakar ratten och golvet.. känns nästan som när en cykel är obalanserade o har dålig med luft men däcken på bilen är inget fel på..
Döv - int´fan ska du köra bil?

Hur som helst så är det nog så att du har tappat en balansvikt till nå´t däck. Vibrerar det i alla hasteigheter, eller blir det värre vid 70? 120? Kan i så fall vara glapp i nå´n led...
Citera
2013-06-22, 17:26
Medlem
om det är obalanserade däck så skulle ratten o golvet skaka?
Citera
2013-06-22, 17:27
Medlem
SlutaCiteraMigTacks avatar
Det kan vara glapp i styrlederna och sen en kombination med obalanserade däck m.m
Citera
2013-06-22, 17:29
Medlem
jag är precis som dig utan hörsel så får jag väl köra..

till runt 80 så slutar det.. mest 0-80 kmh..
Citera
2013-06-22, 17:31
Medlem
walklikeacats avatar
Då bör du ändå kontrollera däcken fram och fälgarna till och börja med. Bussningar kan också ge problem (länkarms-motor-växellådsbussningar) alternativt drivaxlar som är på väg att gå. Drar bilen åt något håll när du kör rakt fram? Är den fram-eller bakhjulsdriven?
Citera
2013-06-22, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av walklikeacat
Då bör du ändå kontrollera däcken fram och fälgarna till och börja med. Bussningar kan också ge problem (länkarms-motor-växellådsbussningar) alternativt drivaxlar som är på väg att gå. Drar bilen åt något håll när du kör rakt fram? Är den fram-eller bakhjulsdriven?

bilen åker rakt fram när man släpper ratten.. bilen är framhjulsdriven..
Citera
2013-06-22, 17:40
Medlem
walklikeacats avatar
Jag skulle själv parkera bilen och lyfta upp bilen fram - en sida i taget - och känna på hjulen runt om. Undersöka om alla balanseringsvikter sitter kvar. Snurra på hjulen och se hur dom uppför sig. Ta tag på båda sidor om hjulet och vicka fram och tillbaka för att utröna eventuella glapp.

Sedan är det förstås av vikt att veta när och hur det började och vid vilken lägsta hastighet det börjar.
Citera
2013-06-22, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av walklikeacat
Jag skulle själv parkera bilen och lyfta upp bilen fram - en sida i taget - och känna på hjulen runt om. Undersöka om alla balanseringsvikter sitter kvar. Snurra på hjulen och se hur dom uppför sig. Ta tag på båda sidor om hjulet och vicka fram och tillbaka för att utröna eventuella glapp.

Sedan är det förstås av vikt att veta när och hur det började och vid vilken lägsta hastighet det börjar.

ska kolla med hjulen.. börjar skaka tills det går 80 kmh..
Citera
2013-06-22, 17:52
Medlem
skakar inte riktigt vid tex 10 kmh.. men vid 30 kanske..
Citera
2013-06-22, 17:54
Medlem
walklikeacats avatar
OK. Du får väl återkomma. Var det en Seat Cordoba 99:a som du hade?
Citera
2013-06-22, 17:56
Moderator
Kan vara en drivknut som är torr eller har skurit. Låt nån med hörsel lyssna på bilen om det finns oljud. Inget oljud då är det antagligen däcken. Obalans (knappast troligt när det börjar i så låg fart, obalans brukar börja märkas 60-70 km/h) eller nåt däck som blivit orunt av nån anledning.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in