2013-06-22, 16:48
Medlem
Hej!

Har lite frågor hur det funkar med lagerbolag.. Vad jag förstår är ett lagerbolag någon köper upp för 50.000 och gör allt pappersarbete sen säljer det för dyrare? Alltså typ 60.000? Och då ingår de 50.000 i aktiekapitalet antar jag?

Men säg att jag köper ett lagerbolag för 60.000. Alltså betalar jag 10.000 för tjänsten, eller hur?

Ska jag då bokföra dessa 10.000 i mitt nya företag sen? Eller har det inget med företaget att göra?

Tacksam för svar!
Citera
2013-06-22, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ohowo
Hej!

Har lite frågor hur det funkar med lagerbolag.. Vad jag förstår är ett lagerbolag någon köper upp för 50.000 och gör allt pappersarbete sen säljer det för dyrare? Alltså typ 60.000? Och då ingår de 50.000 i aktiekapitalet antar jag?

Men säg att jag köper ett lagerbolag för 60.000. Alltså betalar jag 10.000 för tjänsten, eller hur?

Ska jag då bokföra dessa 10.000 i mitt nya företag sen? Eller har det inget med företaget att göra?

Tacksam för svar!

Hej,

det finns lite olika upplägg för vad som ingår i köpet av ett lagerbolag. Dock är det oftast så att du får betala mer än aktiekapitalet för att täcka de omkostnader bolaget som du köper lagerbolaget av har haft.

Men det är du som privatperson som köper aktierna så detta är kostnader du får ta själv. Annars skulle man kunna skapa en situation där man i princip kan köpa ett företaget för dess egna pengar och det är inte tillåtet.

Om du har ett bolag som köper ett annat bolag så får man göra på samma sätt. Alla merkostnader vid köpet tas i det köpande bolaget.
Citera
2013-06-22, 23:08
Medlem
Okej

tack!

Har en till funderingar

Om jag köpt varor för 10.000 privat kan jag då sälja dom i mitt företag sedan?

Alltså har jag betalat momsen privat.

Hur bokför man det i så fall? Och går det om jag inte har kvar kvittot på inköpet jag gjorde privat?

Supertacksam för svar!

Ha det gott
Citera
2013-06-23, 06:04
Medlem
Bairuilongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urmelkotten
...Dock är det oftast så att du får betala mer än aktiekapitalet för att täcka de omkostnader bolaget som du köper lagerbolaget av har haft.

Men det är du som privatperson som köper aktierna så detta är kostnader du får ta själv. Annars skulle man kunna skapa en situation där man i princip kan köpa ett företaget för dess egna pengar och det är inte tillåtet....

Jag vill definitivt tro att det absolut vanligaste upplägget när man köper lagerbolag är att man med det insatta aktiekapitalet kan betala fakturan för lagerbolaget, dvs i tiden för bolagsbildningen behöver du bara 50 000 kr.

Själv har jag aldrig stött på något annat upplägg. Skulle du stöta på något annat upplägg så gå bara vidare till nästa leverantör av lagerbolag. Det finns många.

Mvh
Citera
2013-06-23, 10:34
Medlem
Hedobald.Braxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ohowo
Okej

tack!

Har en till funderingar

Om jag köpt varor för 10.000 privat kan jag då sälja dom i mitt företag sedan?

Alltså har jag betalat momsen privat.

Hur bokför man det i så fall? Och går det om jag inte har kvar kvittot på inköpet jag gjorde privat?

Supertacksam för svar!

Ha det gott

Som privatperson kan du sälja något till företaget, men företaget får ej lyfta någon moms när de köper saker som har ägts av en privatperson. Företaget får dock göra avskrivningar/kostnadsföra inköpet. Vanligt kvitto funkar bra. Akta dig bara för att sälja något in i företaget till ett pris som överstiger marknadsvärdet - risk att åka dit för skattefusk.
Citera
2013-06-23, 12:07
Medlem
MrWins avatar
Registrerar du själv kommer du undan med 1900 kr, plus aktiekapitalet på 50.000 kr förstås. https://www.verksamt.se/starta/starta-och-registrera-ditt-foretag/aktiebolag1

Det är inte så svårt att göra det själv. Följ checklistan bara.

Betalar du registreringsavgiften med privata pengar läggs det till anskaffningsvärdet på aktierna som du kan ha nytta av när du avvecklar bolaget. Betalar du med aktiebolagets pengar blir det en icke avdragsgill kostnad.
Citera
2014-06-30, 21:21
Bannlyst
När man köper lagerbolag så ska man se till att köpa det från seriösa aktörer, då det finns risker att företagen man köper haft tidigare skulder etc, vilket kan innebära fara för dig och ditt företag.
Citera
2014-06-30, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urmelkotten
Hej,

det finns lite olika upplägg för vad som ingår i köpet av ett lagerbolag. Dock är det oftast så att du får betala mer än aktiekapitalet för att täcka de omkostnader bolaget som du köper lagerbolaget av har haft.

Men det är du som privatperson som köper aktierna så detta är kostnader du får ta själv. Annars skulle man kunna skapa en situation där man i princip kan köpa ett företaget för dess egna pengar och det är inte tillåtet.

Om du har ett bolag som köper ett annat bolag så får man göra på samma sätt. Alla merkostnader vid köpet tas i det köpande bolaget.

Fel, man kan låta bolaget betala hela fakturan från lagerbolagsförsäljaren men delar av beloppet är dock inte skattemässigt avdragsgillt i lagerbolaget. Normalt kostar det ca 7500 (plus moms på delar av beloppet) varav en mindre del som avser själva bildandet inte är avdragsgill. Självklart är det billigare att regga ett bolag själv direkt hos Bolagsverket men det förutsätter att man vet hur man gör och har ett par veckor på sig. Akta dig för oseriösa aktörer typ mrcompany som kan ta ett par tusen för att skicka ett par blanketter bara.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in