2013-06-21, 15:45
Medlem
gandihellfishs avatar
Hej,

P mitt jobb s r gpedit blockerat fr _alla_ anvndare, frutom dom som r administratrer p sina datorer.
Jag r administratr p min dator, jobbar p IT avdelningen. Men jag lyckas inte aktivera gpedit p min dator. Vet inte vart jag skall hitta instllningen. Det fungerar frn mitt admin konto, men inte frn mitt vanliga icke admin konto, runas fungerar inte.

S kan jag aktivera gpedit fr alla anvndare innefrn gpedit?

Stort tack p frhand och jag beklagar eventuella stavfel.
Citera
2013-06-21, 18:37
Medlem
TMMs avatar
Kolla s att ditt vanliga anvndarnamn i domnen verkligen r behrig att anvnda verktygen och att du r lokal admin ocks. Fr det sistnmnda sade du vl att du var?
Citera
2013-06-22, 12:43
Medlem
gandihellfishs avatar
Mitt vanliga UID r ett vanligt UID med vanliga rttigheter, sen har jag ett till ldap konto som heter localadmin_UID och r berttigad admin rights lokalt.
Jag ser skillnaden p vad det r fr sorts blockering av gpedit. Gr starta som localadmin, men med det vanliga UIDt r det blockerat by policy.
Min tanke r att verskriva domnreglerna med en lokal regel. Men var? Har redan behrighet till sjlva filen gpedit men de hjlper ej
Citera
2013-06-23, 01:51
Medlem
sebnies avatar
Jag antar att du ocks har domnadminrttigheter och att det r du som satt upp systemet?

I s fall, s borde det inte vara s svrt att applicera s domnpolicyn inte gller din dator ht. Detta ska g att styra ner p bde datorniv och anvndarniv, lmpligast r att styra det p datorniv.

Svitt jag vet s kan man inte ta bort domnpolicyn lokalt oavsett hur mycket admin du har, anledningen r just att ven om det r anvndarens privata dator som denne ger sjlv, s ska denne genom adminrttigheter inte kunna ta bort policyn som fretaget applicerat p datorn.

Med andra ord, g in i domnkontrollanten med ditt domnadminkonto och tryck ut en policy till just din dator att den inte har ngon policy.
Citera
2013-06-23, 11:12
Moderator
Protons avatar
IT-skerhet: allmnt --> Programvara - Windows
/Moderator
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem