2013-06-21, 15:45
Medlem
gandihellfishs avatar
Hej,

På mitt jobb så är gpedit blockerat för _alla_ användare, förutom dom som är administratörer på sina datorer.
Jag är administratör på min dator, jobbar på IT avdelningen. Men jag lyckas inte aktivera gpedit på min dator. Vet inte vart jag skall hitta inställningen. Det fungerar från mitt admin konto, men inte från mitt vanliga icke admin konto, runas fungerar inte.

Så kan jag aktivera gpedit för alla användare innefrån gpedit?

Stort tack på förhand och jag beklagar eventuella stavfel.
Citera
2013-06-21, 18:37
Medlem
TMMs avatar
Kolla så att ditt vanliga användarnamn i domänen verkligen är behörig att använda verktygen och att du är lokal admin också. För det sistnämnda sade du väl att du var?
Citera
2013-06-22, 12:43
Medlem
gandihellfishs avatar
Mitt vanliga UID är ett vanligt UID med vanliga rättigheter, sen har jag ett till ldap konto som heter localadmin_UID och är berättigad admin rights lokalt.
Jag ser skillnaden på vad det är för sorts blockering av gpedit. Går starta som localadmin, men med det vanliga UIDt är det blockerat by policy.
Min tanke är att överskriva domänreglerna med en lokal regel. Men var? Har redan behörighet till själva filen gpedit men de hjälper ej
Citera
2013-06-23, 01:51
Medlem
sebnies avatar
Jag antar att du också har domänadminrättigheter och att det är du som satt upp systemet?

I så fall, så borde det inte vara så svårt att applicera så domänpolicyn inte gäller din dator öht. Detta ska gå att styra ner på både datornivå och användarnivå, lämpligast är att styra det på datornivå.

Såvitt jag vet så kan man inte ta bort domänpolicyn lokalt oavsett hur mycket admin du har, anledningen är just att även om det är användarens privata dator som denne äger själv, så ska denne genom adminrättigheter inte kunna ta bort policyn som företaget applicerat på datorn.

Med andra ord, gå in i domänkontrollanten med ditt domänadminkonto och tryck ut en policy till just din dator att den inte har någon policy.
Citera
2013-06-23, 11:12
Moderator
Protons avatar
IT-säkerhet: allmänt --> Programvara - Windows
/Moderator
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem