2013-06-21, 10:34
Medlem
Fjordstiernas avatar
Hej!
I morse när jag skulle logga in på min bärbara dator så skrev jag in mitt lösenord på välkomstskärmen som vanligt. Men det gick inte att logga in, det var fel lösenord. Jag har inte bytt detta, enda anledningen till att jag kunde logga in är att min kära dator är utrustad med fingeravtrycksläsare.

Jag använder denna dator endast till att studera, skype, facebook och mejl. Jag är inget tekniskt geni, vet att man inte ska ladda ned massor av suspekta filer osv. Det enda jag laddat ner är Dropbox, Flash och Skype.

Hur kan detta ha skett? Hur återställer jag ett lösenord jag inte vet om? Det känns ju minst sagt lite osäkert att någon kan ha tillgång till min dator... Finns det någon inbyggd loggbok i min dator? Så man kan gräva fram vad som skett?

Tacksam för svar/hjälp!
Citera
2013-06-21, 11:01
Medlem
mindgasms avatar
Kolla så du inte kommit åt capslock tangenten....
Citera
2013-06-21, 11:26
Medlem
ganglere2s avatar
Nu antar jag att ts kör windows eftersom det inte nämns.
Det finns program för att ta reda på lösenord till datorer. Kör något sådant så ser du de lösenord som används i datorn om det inte går att ta reda på det med någon annan metod.

Edit:
Det går även att köra något program som tar bort lösenorden så att man sedan kan sätta in nya.
Citera
2013-06-21, 11:46
Medlem
konstits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Nu antar jag att ts kör windows eftersom det inte nämns.
Det finns program för att ta reda på lösenord till datorer. Kör något sådant så ser du de lösenord som används i datorn om det inte går att ta reda på det med någon annan metod.

Edit:
Det går även att köra något program som tar bort lösenorden så att man sedan kan sätta in nya.

Enklast vill vara att nollställa passwordet med "offline NT/2000/xp/vista/7 Password changer" som ligger på Hirens boot-cd. (Den har dessutom många andra bra verktyg, fungerar på USB, och bör alltid ligga i fickan tillsammans med den schweiziska armékniven)
Citera
2013-06-21, 13:34
Medlem
Fjordstiernas avatar
Jag har Windows 7, ja. Och caps lock är ej aktiverat. Jag ber verkligen om ursäkt, jag är inget datorsnille. Jag har kört virusscan, det gav inget. Har provat starta om, ingen skillnad. Stängde av datorn helt i ett par timmar och samma resultat där, det vill säga ingen skillnad.

Finns det något annat jag kan testa?
Citera
2013-06-21, 13:48
Medlem
key33s avatar
Du bör verkligen söka igenom din burk ordentligt efter malware! Ditt AV kanske missar något.
Citera
2013-06-26, 07:06
Moderator
Protons avatar
IT-säkerhet: allmänt --> Programvara - Windows
/Moderator
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem