2013-06-20, 20:04
Medlem
Xays avatar
Jag och min exman ansökte om skilsmässa förra sommaren, men han bad mig ungefär två veckor efter att vi gjort det och flyttat till egen lägenhet att flytta in hos honom och försöka igen. I samma veva sålde jag de möbler jag hade i min lägenhet som vi inte hade behov av eftersom han redan skaffat sig en del. Så vi var fortfarande gifta och hade betänketid eftersom vi har småbarn.

Nu har vi dock separerat för gott och jag han har skrivit över lägenheten på mig och söker ny bostad. Som jag förstått det så spelar de två veckor vi var isär förra sommaren egentligen ingen roll eftersom vi fortfarande var gifta och har varit sammanboende i tio år innan vi separerade. Vi har inga ekonomiska tillgångar som fastigheter eller andra saker av särskilt värde så för oss handlar det egentligen om att dela upp möblerna. Nu är dock min exman ett svin utan dess like, har misshandlat mig och har fått för sig att han kan plocka med sig ALLT från den här lägenheten och lämna mig och barnen utan en enda möbel eller inventarie. Så kan det väl ändå inte vara?

Vi hade även en liten schizm i våras då vi bestämde oss för att vi skulle gå igenom med skilsmässan och har varit skilda sen april, men hade tänkt fortsätta bo ihop. Naturligtvis kastade jag ut honom och polisanmälde honom efter den senaste misshandeln (det har hänt förr) och därför är han nu sur. Till saken hör även att han precis efter skilsmässan köpte två begagnade motorcyklar för 16000. Ska de räknas in i bodelningen eller räknas det som hans enskilda egendom eftersom vi var skilda (dock fortfarande sammanboende)? För isf kan jag säga att de är värda mer än alla möbler och tv-apparater och annat vi har i lägenheten...

Jag vet att det låter barnsligt att bråka om möblerna, men det är han som är barnslig i detta fallet. Jag är mer än villig att ge honom möbler och dylikt härifrån, men han ska inte tro att han kan ta med sig allt härifrån.

Min advokat har ansökt om en bodelningsförättare åt oss, men min exman påstår att han vägrar gå med på nån bodelning (han har extrema aversioner mot allt vad myndigheter heter...) Men jag vill gärna ha lite kött på benen gällande allt det här.
Citera
2014-02-10, 17:21
Medlem
Det är klart att han inte kan vägra att gå med på en bodelningsförättare - han undanhåller giftorättsgods i form av två motorcyklar.

"En bodelning skall göras gemensamt av de båda parterna. Det är inte alltid det går, man kan ha svårt att komma överens. I sådana fall kan man få hjälp av en bodelningsförrättare som förordnas för att hjälpa parterna, då det kan vara bra med en neutral person som stöd. Om man är orolig att motparten skall försöka undanhålla egendom eller göra sig av med tillgångar så kan man tala om det för rätten. I vissa fall kan då en domstol besluta att skydda egendom medan arbetet med bodelningen pågår för att se till att parterna får ut det de har rätt till."

http://www.lag24.se/a/bodelning-med-anledning-av-skilsm%C3%A4ssa
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in