• 1
  • 2
2013-11-05, 18:53
Medlem
AnabolicH2Os avatar
Sådär ja, då var MR gjort. Enligt MR så fanns det inga skador på axeln eller vävnaderna runt omkring. De hade dock sett en bursuit, som av vad jag kan förstå är en inflammerad slemsäck?

Det känns på något sätt osannolikt att en sådan liten skada skulle kunna orsaka så mycket bekymmer? Det är ju trots allt hela min vänstersida som blivit påverkad, i princip.

Blev erbjuden att prova kortisonspruta för att hjälpa med besvären? Är det någonting som är värt att prova?

Får själv lite dåliga vibbar när jag hör kortison.

Slutligen kan det finnas skador som inte ses på en MR?

Alla svar uppskattas!

MVH anabolic
Citera
2013-11-05, 20:06
Medlem
Bursit i detta fall betyder en inflammation i subakromial-bursan. Den ligger ovanför ledkapseln men under den del av skulderbladet som ligger ovanför ledkapseln (acromion).

http://www.unfall-ordination.at/subacromialbursa.jpg

Som du ser kan en skadad sådan ge upphov till smärta vid många rörelser i axelleden, speciellt de över 90 graders abduktion.

Eftersom du dragits med problemet så pass länge är nog kortison ett starkt alternativ, detta brukar vara standard om övriga anti-inflammatoriska (ex diklofenak, naproxen) inte hjälper.
Citera
2013-11-06, 01:53
Medlem
Har själv väldigt dålig erfarenhet av kortison, det hjälper i 2-3 månader, sen kommer det tillbaka. Kortison utplånar inflammationen men skadar/förstör även frisk vävnad.

Självklart finns det dom som har positiva saker att säga om kortison, för vissa hjälper det mycket bra. Saker som spelar kan va ålder, kön, andra faktorer kring skadan, träningsutförande.

Tycker du ska köra på med Axel-rehab (gummiband, rotationer) se över din träning, är den för ensidig, dåligt utförande, för mycket framsida för lite baksida, etc etc.

Blir det inte bättre se till att få komma till en Ortoped och inte "allmänläkare Nisse/Maj-britt på hörnet"
Citera
2013-11-06, 04:06
Medlem
AnabolicH2Os avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YardBull
Har själv väldigt dålig erfarenhet av kortison, det hjälper i 2-3 månader, sen kommer det tillbaka. Kortison utplånar inflammationen men skadar/förstör även frisk vävnad.

Självklart finns det dom som har positiva saker att säga om kortison, för vissa hjälper det mycket bra. Saker som spelar kan va ålder, kön, andra faktorer kring skadan, träningsutförande.

Tycker du ska köra på med Axel-rehab (gummiband, rotationer) se över din träning, är den för ensidig, dåligt utförande, för mycket framsida för lite baksida, etc etc.

Blir det inte bättre se till att få komma till en Ortoped och inte "allmänläkare Nisse/Maj-britt på hörnet"
Hejsan!

Jag sökte mig till den privata vården där jag träffat en ortoped som verkar kompetent.

Rehabövningar för att stärka rotatorcuffar är standard i mitt program och har så varit en längre tid.

Jag vet inte riktigt vad det finns för alternativ till kortison? Rehab har jag kört så länge redan, och det blir inte bättre.
Citera
2013-11-06, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnabolicH2O
Hejsan!

Jag sökte mig till den privata vården där jag träffat en ortoped som verkar kompetent.

Rehabövningar för att stärka rotatorcuffar är standard i mitt program och har så varit en längre tid.

Jag vet inte riktigt vad det finns för alternativ till kortison? Rehab har jag kört så länge redan, och det blir inte bättre.

Vad säger Ortopeden då?

Alternativ till kortison va i mitt fall operation, där ortopeden suger ut den inflammerade slemsäcken och skapar mer utrymme under acromion.
Citera
2014-02-21, 16:35
Medlem
AnabolicH2Os avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnabolicH2O
Hejsan!

Tänkte köra en liten uppdatering här. Nu har det gått några månader sedan jag fick kortison i axeln och faktum är att det känns som att smärtan har gett med sig en aning, kanske med 25-35%. Men jag har fortfarande extremt mycket problem.

Problemen uppstår främst vid olika ryggövningar. När jag släpper upp skuldrorna vid latsdrag och sedan skall släppa ned dem, så uppstår på min skadade sida ett "klickljud" och en känsla av att någonting hakar fast. Det gör ont och det blir svårt att utföra övningen nästan oavsett belastning.

Jag har även fokuserat väldigt mycket på cuffarna och baksida axlar under denna period men jag tycker att det känns väldigt svårt att få någon kontakt på min skadade sida, trots LÖJLIGA vikter och superkorrekt utförande.

I allmänhet när jag tränar så får jag mycket sämre kontakt i vänster axel och rygg och jag undrar verkligen vad fan detta kan bero på... det känns väldigt underligt!

När jag kör facepulls för att försöka stärka baksida axlar och vilka andra småmuskler den nu kan tänkas involvera så får jag också ett extremt kraschljud och det känns som att lederna hoppar omkring bak i skulderpartiet...

Tilläggas kan också att den skadade axeln är väldigt framåtroterad och jag verkar inte kunna förbättra detta alls efter flera månaders seriös rehab. Någon som har idéer på var jag kan söka mig för ytterligare hjälp eller vilka muskelgrupper jag bör satsa på att bygga upp?

Just det, vid ryggövningar så kan det även hända att min vänsterarm domnar av ibland, väldigt underligt...

Även vänster trapz är väldigt svår att få kontakt med och om jag till exempel försöker mig på att köra marklyft så blir det lätt att min skadade axel "faller ned" och jag behöver använda en extrem viljekraft för att lyckas hålla den rak..

Hoppas på någon typ av hjälp, tack ni som orkar läsa igenom detta!
Citera
2014-02-27, 01:36
Medlem
AnabolicH2Os avatar
bump...
Citera
2014-03-01, 03:56
Medlem
Har ungefär liknande problem som de du beskriver, för mig började det med att jag skadade mig mellan nacke och vänster skulderblad och nu har jag en smärta som strålar ut i hela överarmen på vänster sida.

Har varit hos sjukgymnast ett par gånger nu och enligt henne så hade jag ett större glapp i leden på vänstersidan än på högern, och detta gjorde att balansen blev ojämn när jag tränade och därför så har jag ont. Detta ska fixas genom att skaffa bättre hållning samt göra lite kontrollövningar i ett par månader, får däremot inte träna någonting annat än kondition och ben under tiden.

Det suger som fan att inte kunna träna riktigt, men å andra sidan så är det ju bättre att få ordning på skiten istället för att köra på ändå och kanske åka på en permanent skada.
Citera
2014-05-28, 19:21
Medlem
Surfbusss avatar
Hur har det gått för dig? Har liknande problem som jag dragits med i tre år nu. Ostabila axelleder tros ligga bakom mina problem. Nyss fått omgång nummer två med kortison efter att stora delar av axeln varit/är inflammerade. Bicepsfästet, bröstmuskelfästet, slemsäcken, infra och subscapularis. Fick fyra kortisonsprutor första gången och efter två veckor fick jag nu två till.
Citera
2014-06-29, 00:03
Medlem
Slackoffs avatar
Jag känner igen det där med klickandet i axeln.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in