Jag har inga exakta siffror, men antar att Out of Competition tester (som väl skötts av WADA) är ungefär lika många som i skidor, simning och friidrott m.fl. I Tour de France vet jag att man testar väldigt mycket, men hur det görs i andra cykellopp vet jag inte.
Men det bästa beviset är ju ändå att se hur UCI agerat de senaste åren, USADA som jag anser vara den mest trovärdiga organisationen har gett dem skarp kritik. Och de är inte cykelsporten som rotar i det förflutna. Det är USADA och andra nationella anti-dopningsorgan, advokater och journalister som gör jobbet.
Sedan kan man tycka det är vidrigt att cykelsporten får så mycket skit i Sverige när Friidrotten i själva verket är mycket värre drabbad. Fotboll och Ishockey är så klart också genomsyrad av dopning, men den är väl antagligen av den varianten att det påverkar mindre än den coctail vissa cyklister stoppar i sig.
Citat:
Jo men trådarna blir ju översvämmade av anklagelser. Börjar likna Aftonbladets kommentarsfält.
Nä men tycker du inte det blir lite tjatigt att sitta och anklaga alla som som gör riktigt bra resultat för att fuska? Som jag ser det så är jag glad så länge en som inte varit avstängd vinner.
Som sagt, jag håller med dig om att en separat dopningstråd skulle vara bra så att man kan hålla isär diskussionerna. Men det börjar inte likna Aftonbladets kommentatorsfält, skillnaden är att här diskuterar genuint cyklingsintresserade och där harvar rättshaverister och provokatörer som kommer med smarta idéer om att touren skall läggas ned, mm.
Jag är också av uppfattningen att en viss typ av resultat inte går att bortse ifrån. Har funnits några de senaste åren. Armstrong, Conatdor och Rasmussen samt nu Froome. Allt annat har varit inom rimlighetens gräns, även om vissa av Schlecks prestationer kanske är på gränsen.
Sedan kan man misstänka sämre cyklister som plötsligt förbättrar sig, men då brukar jag ändå försöka vara tyst för att inte förstöra tråden.