2013-07-06, 23:55
Medlem
Markmags avatar
Är sällan den som vill dra upp snack om doping men detta får en verkligen att tänka till. När han slår tider som tidigare dunderdopade cyklister gjort så får man huvudvärk. Kan visserligen bero på lite olika saker, men de känns inte bra.

Så tråkigt för tävlingen också. Kommer bli total dominans och kontroll av Sky nu.
Citera
2013-07-07, 00:27
Medlem
EPO competitor pill from UK's biggest drugs firm fools body into behaving as if at altitude

http://road.cc/content/news/81473-epo-competitor-pill-uks-biggest-drugs-firm-fools-body-behaving-if-altitude

Citera
2013-07-07, 00:46
Medlem
Vetenskaplig analys av dagens etapp.

http://veloclinic.tumblr.com/post/54770388624/tour-de-france-2013-stage-8-dpvam-ax3-warning-shot

Liknande statistik från årets Giro (motsvarar den blå stapeln i inlägget ovan).

http://veloclinic.tumblr.com/post/51750048113/giro-2013-final-pvam-analysis

Citat:
Ursprungligen postat av ruckaali
Det är absolut uppseendeväckande.
Men det ska väl också sägas till Froomes fördel att AX-3 domaines kördes runt etapperna 12-14 förr? Froome borde således ha fräschare ben nu eftersom det var etapp 8 idag och att man inte haft särskilt tuffa etapper innan.
2005 tex hade man redan kört en bergsetapp som innehöll 2 HC stigningar.
2003 hade man redan kört L'Alpe d'Huez.

Men jag håller med dig om att det är synnerligen misstänkt.

Veloclinic: "from the dope years regression analysis did not show a decrease in performance over the course of the races which makes sense considering blood bags likely compensated well for the fatigue"

https://twitter.com/veloclinic

Alltså, prestationerna blev inte sämre i andra och tredje veckan, troligtvis eftersom de stora pojkarna fyllde på med blod under loppets gång.
Citera
2013-07-07, 00:48
Medlem
ruckaalis avatar
Under vårklassikerna anklagades Cancellara för dopning här på forumet vill jag minnas.
För några veckor sedan var det Nibali som var dopad.
En separat tråd för dopning/anklagelser vore bra för annars riskerar hela denna tråden översvämmas av dopningssnack.
Citera
2013-07-07, 04:30
Medlem
knullklassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ruckaali
Under vårklassikerna anklagades Cancellara för dopning här på forumet vill jag minnas.
För några veckor sedan var det Nibali som var dopad.
En separat tråd för dopning/anklagelser vore bra för annars riskerar hela denna tråden översvämmas av dopningssnack.
Varför? Cykelsport och doping går hand i hand, om du inte har märkt det. A match made in heaven.
Citera
2013-07-07, 09:22
Medlem
Är väl så att dopning finna i alla sporter...cykel har vart hårt drabbade men cykelsporten är den sport som gör mest för att fria sig från dopning just nu....synd att de inte framkommer i svensks media hur hårt dom jobbar för de och hur lite vissa andra idrotter gör..

Hur var vinden igår?
Citera
2013-07-07, 10:31
Medlem
Tyvärr så kan jag inte hålla med om att cykelsporten tar tag i problemet. Inte UCI iallafall. Vissa lag och sponsorer, arrangörer och cyklister gör det, andra skiter i det. Framförallt märker man på CyclingNews och andra forum att många skiter i om favoritcyklisten dopat sig, man hejar på honom iallafall. Vissa är dock som sagt mycket medvetna om problematiken och har därmed fått en syn på sporten som att alla är dopade, vilket några skribenter här belsyt icke är fallet, speciellt inte nu, men inte heller under de svartaste åren dopade sig alla.

Sedan är det otroligt provocerande att se cyklister som man "vet" är dopade, Lance under 7 + 2 års tid, Contador under 5 års tider och nu Froome de senaste åren. Sen kan man misstänka vissa, och många av dem åker dit, vilket jag tycker visar att fusket är mindre utbrett än vad man kan tro. Skulle gissa att kanske 5 cyklister kör med riktigt grova metoder i årets tour, och ett antal småfuskar med preparat som visserligen förbättrar prestationen men inte på den där omänskliga nivån. Bygger inte på något, utan är en (kanske naiv) gissning baserat på en känsla jag har.

Finns en sport som är värre än cykling och det är friidrott, där arbetar förbundet nog rätt bra, och även arrangörer. Men tror den är värre drabbat, gäller löpning och kastgrenar. Tror även det finns dopade längd och höjdhoppare, även om jag tvivlar på att det är speciellt utbrett.
Citera
2013-07-07, 10:34
Medlem
ruckaalis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knullklasson
Varför? Cykelsport och doping går hand i hand, om du inte har märkt det. A match made in heaven.
Jo men trådarna blir ju översvämmade av anklagelser. Börjar likna Aftonbladets kommentarsfält.
Nä men tycker du inte det blir lite tjatigt att sitta och anklaga alla som som gör riktigt bra resultat för att fuska? Som jag ser det så är jag glad så länge en som inte varit avstängd vinner.
Citera
2013-07-07, 11:23
Medlem
Ostrobothnias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knullklasson
I skidforumet finns ju skild dopingtråd, om det går där så borde det väl fungera här?
Citera
2013-07-07, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PerP
Tyvärr så kan jag inte hålla med om att cykelsporten tar tag i problemet. Inte UCI iallafall. Vissa lag och sponsorer, arrangörer och cyklister gör det, andra skiter i det. Framförallt märker man på CyclingNews och andra forum att många skiter i om favoritcyklisten dopat sig, man hejar på honom iallafall. Vissa är dock som sagt mycket medvetna om problematiken och har därmed fått en syn på sporten som att alla är dopade, vilket några skribenter här belsyt icke är fallet, speciellt inte nu, men inte heller under de svartaste åren dopade sig alla.

Sedan är det otroligt provocerande att se cyklister som man "vet" är dopade, Lance under 7 + 2 års tid, Contador under 5 års tider och nu Froome de senaste åren. Sen kan man misstänka vissa, och många av dem åker dit, vilket jag tycker visar att fusket är mindre utbrett än vad man kan tro. Skulle gissa att kanske 5 cyklister kör med riktigt grova metoder i årets tour, och ett antal småfuskar med preparat som visserligen förbättrar prestationen men inte på den där omänskliga nivån. Bygger inte på något, utan är en (kanske naiv) gissning baserat på en känsla jag har.

Finns en sport som är värre än cykling och det är friidrott, där arbetar förbundet nog rätt bra, och även arrangörer. Men tror den är värre drabbat, gäller löpning och kastgrenar. Tror även det finns dopade längd och höjdhoppare, även om jag tvivlar på att det är speciellt utbrett.

Vilka sporter testar så mkt som cykel? hur mkt testats hockey fotbollskillarna ?

och hur skulle de se ut om andra sporter börjar gräva i gammal historia ? cykelsporten gör de och för de för dom negativ kred...
Citera
2013-07-07, 11:58
Medlem
Jag har inga exakta siffror, men antar att Out of Competition tester (som väl skötts av WADA) är ungefär lika många som i skidor, simning och friidrott m.fl. I Tour de France vet jag att man testar väldigt mycket, men hur det görs i andra cykellopp vet jag inte.

Men det bästa beviset är ju ändå att se hur UCI agerat de senaste åren, USADA som jag anser vara den mest trovärdiga organisationen har gett dem skarp kritik. Och de är inte cykelsporten som rotar i det förflutna. Det är USADA och andra nationella anti-dopningsorgan, advokater och journalister som gör jobbet.

Sedan kan man tycka det är vidrigt att cykelsporten får så mycket skit i Sverige när Friidrotten i själva verket är mycket värre drabbad. Fotboll och Ishockey är så klart också genomsyrad av dopning, men den är väl antagligen av den varianten att det påverkar mindre än den coctail vissa cyklister stoppar i sig.

Citat:
Jo men trådarna blir ju översvämmade av anklagelser. Börjar likna Aftonbladets kommentarsfält.
Nä men tycker du inte det blir lite tjatigt att sitta och anklaga alla som som gör riktigt bra resultat för att fuska? Som jag ser det så är jag glad så länge en som inte varit avstängd vinner.
Som sagt, jag håller med dig om att en separat dopningstråd skulle vara bra så att man kan hålla isär diskussionerna. Men det börjar inte likna Aftonbladets kommentatorsfält, skillnaden är att här diskuterar genuint cyklingsintresserade och där harvar rättshaverister och provokatörer som kommer med smarta idéer om att touren skall läggas ned, mm.

Jag är också av uppfattningen att en viss typ av resultat inte går att bortse ifrån. Har funnits några de senaste åren. Armstrong, Conatdor och Rasmussen samt nu Froome. Allt annat har varit inom rimlighetens gräns, även om vissa av Schlecks prestationer kanske är på gränsen.

Sedan kan man misstänka sämre cyklister som plötsligt förbättrar sig, men då brukar jag ändå försöka vara tyst för att inte förstöra tråden.
Citera
2013-07-07, 12:15
Medlem
Vilken inledning på etappen som väntat och mer där till,,,
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här