Citat:
Ursprungligen postat av
KaptenRovskagg
Är det sant att det släpptes mer än dubbelt så mycket bomber i Vietnamkriget än under Andra Världskriget? min kompis påstår det.
Om det är sant så förstår jag inte hur det kan stämma då det var bara ett land och i WW2 så var det ju större delen av Europa som det släpptes bomber.
Sanning med modifikation tror jag.
Det är sant att man släppte mer än dubbelt så mycket bomber räknat i vikt sprängämnde, men ett skäl till det är för att bomblasterna var mycket mindre och att bomberna i sig också var mindre.
Man bombade mycket mer taktiskt under andra världskriget, alltså mot fordonskolonner och enskilda stridsfordon och broar osv, även om man också bombade mycket strategiskt (städer).
Under Vietnamkriget så hade inställningen till urskiljningslös bombning mot civila mål blivit mycket hårdare och det fanns inte särskilt många militära mål att bomba.
Alltså ytbombade mot "ho-chi-min leden" som försörjde gerillan i Sydvietnam med vapen och som inte var en stig utan ett namn på hela själva företaget med vapensmuggling.
Så man bombade skiten ur småstigar, trädklungor, vattenleder och diverse annat, allt med målet att det skulle vara långt ifrån bebyggda områden så att så få civila som möjligt skulle dö.
Föga förvånande så fick man bomba en jävla massa för att få något som helst resultat med den taktiken.
Citat:
Ursprungligen postat av
Kycklingkungen
Dock släpptes en stor del av bomberna över mark där man inte visste huruvida det fanns någon eller inte, man försökte bomba försörjningslederna mellan Nordvietnam och FNL-gerillan i syd, den sk. Ho-Chi-Min leden i djungeln. Detta gjorde man genom att lägga enorma bombmattor över djungeln, det var inte direkt något mål annat än en förmodad stig. Därför dog inte så många.
Det nordvietnamesiska luftvärnet var dessutom bra, man sköt ner ofantliga mängder flygplan. 2251st för att vara exakt. Visserligen inte i närheten av vad USA förlorade under andra världskriget men då man använde sig av andra taktiker så får detta anses som en hög siffra.
Nej. USA förlorade totalt 2251 flyg, varav 514 i olyckor och 110 st helikoptrar.
http://en.wikipedia.org/wiki/Aircraft_losses_of_the_Vietnam_War
"All told, the U.S. Air Force flew 5.25 million sorties over South Vietnam, North Vietnam, northern and southern Laos, and Cambodia, losing 2,251 aircraft: 1,737 to hostile action, and 514 in accidents. 110 of the losses were helicopters and the rest fixed-wing. A ratio of roughly 0.4 losses per 1,000 sorties compared favorably with a 2.0 rate in Korea and the 9.7 figure during World War II."