2013-06-19, 22:21
Medlem
Vad är era åsikter kring vem som skulle ha fått ärva tronen efter kung Karl?
Var det rätt att hans syster Ulrica Eleonora grep taget om tronen, eller borde hennes och den döde kungens systerson hertig Karl Fredrik av Holstein-Gottorp fått blivit kung Karl XIII Fredrik ?

Om Karl Fredrik hade fått tronen är det enligt mig en större chans att vi hade haft den gamla Vasaätten i rakt-nedstigande-led kvar på den svenska tronen . Men samtidigt kanske det var bra att Ulrica Eleonora fick tronen, men efter henne så borde den ha gått till Karl Peter Ulrich av Holstein-Gottorp, eller?

Vi diskuterar 1718-1751
Citera
2013-06-20, 11:45
Medlem
Siddhartas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arvingen
Var det rätt att hans syster Ulrica Eleonora grep taget om tronen, eller borde hennes och den döde kungens systerson hertig Karl Fredrik av Holstein-Gottorp fått blivit kung Karl XIII Fredrik ?

Om Karl Fredrik hade fått tronen är det enligt mig en större chans att vi hade haft den gamla Vasaätten i rakt-nedstigande-led kvar på den svenska tronen . Men samtidigt kanske det var bra att Ulrica Eleonora fick tronen, men efter henne så borde den ha gått till Karl Peter Ulrich av Holstein-Gottorp, eller?

Vi diskuterar 1718-1751
Blev inte han, holstein-gottorparn, tsar i Ryssland? (sedan avsatt och mördad och efterträdd av sin tyska hustru, Katarina den stora)
Citera
2013-06-20, 14:54
Medlem
Jeckes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arvingen

Vi diskuterar 1718-1751
Fast det är faktiskt Vasaätten i rakt-nedstigande-led som sitter på tronen.
Eller iaf så nära som man kan komma.

Gustav VI Adolfs hustru och drottning var Victoria av Baden, vars farmors far var Gustav IV Adolf, och var då den ende kvarvarande ättlingen till Gustav IV Adolf.

Och efter Ulrika Eleonora har jag för mig att det var en av ätten Hollstein-Gottorp som besteg tronen.
Citera
2013-06-20, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siddharta
Blev inte han, holstein-gottorparn, tsar i Ryssland? (sedan avsatt och mördad och efterträdd av sin tyska hustru, Katarina den stora)
Jo det är sant, Karl Peter Ulrich av Holstein-Gottorp, han blev Peter III har jag för mig. Men han var innan han blev vald till rysk tronföljare en tänkbar kandidat till den svenska tronen.
Citera
2013-06-20, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jecke
Fast det är faktiskt Vasaätten i rakt-nedstigande-led som sitter på tronen.
Eller iaf så nära som man kan komma.

Gustav VI Adolfs hustru och drottning var Victoria av Baden, vars farmors far var Gustav IV Adolf, och var då den ende kvarvarande ättlingen till Gustav IV Adolf.

Och efter Ulrika Eleonora har jag för mig att det var en av ätten Hollstein-Gottorp som besteg tronen.

Carl XVI Gustaf är ättling till hertig Karl Fredrik också (även om det inte är helt säkert). Men grejen med rakt-nedstigande-led var att det inte skulle bli några luckor i historien av regenter som inte var ättling till Vasa. Fredrik I, Karl XIV Johan och Oscar I hade väl inga släktband till Gustav Vasa.

Holstein-Gottorparna som tog över efter Fredrik I var inte ättlingar till Karl XI. Jag menar att hertig Karl Fredriks ättlingar borde ha varit mer legitima till den svenska tronen vid ett tidigare stadium.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in