2013-06-19, 18:21
Medlem
Hej,

Ska låna ut 300.000kr till en kille, Vi har gjort följande.
Tagit ett vanligt papper där han skrivit att härmed blabla lånar han 300k
till xx datum sen har han skrivit på, och 2st har skrivit på som "vittne"
sedan tog jag papperet kopierade så vi hade 2st båda fick ett varsin, sedan skrev jag det på datorn och skrev ut det, som stog på papper 1, plus att han skrev under det med penna..
om inte han betalar tebaxs detta inom en viss tid så skrivs 3bilar som han äger över på mig,
bilarna tillsamans är värd 1.4miljoner, han har skrivit märken på bilarna + reg nr på papperet.

Nu är min fråga, funkar detta? "om han skulle blåsa" vilket jag inte tror.
då han äger ett flertal lägenheter och har nyss byggt ett hus för 40miljoner.

så min fråga är, om detta är godkänt ?
Citera
2013-06-19, 20:27
Medlem
En liten fråga, om han har ett hus för 40 miljoner, bilar för 1.4 miljoner och ett flertal lägenheter...

Varför skall han behöva låna 300 000:- av dig?
Citera
2013-06-19, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av holf
En liten fråga, om han har ett hus för 40 miljoner, bilar för 1.4 miljoner och ett flertal lägenheter...

Varför skall han behöva låna 300 000:- av dig?

För han håller på bygger och det ej är klart, och han har redan tagit lån hos banken.
Citera
2013-06-20, 10:10
Medlem
Det fungerar.
Citera
2013-06-23, 10:27
Medlem
storm79s avatar
Har karlen så grova likviditetsproblem med tanke på tillgångarna så är det varningslampa så det bara skriker.
Kontraktet i sig borde väl funka, men jag undrar nästan om inte det är på gränsen till ocker. Det kan tolkas som om du tar oskälig ränta och nyttjar någon i trångmål. Någon juristkunnig i manegen?
Citera
2013-06-24, 12:38
Medlem
caedrics avatar
Borde ju gå utmärkt att ta ett lån med bilarna som säkerhet och eftersom det inte görs är det väl högst sannolikt att de redan är belånade. För att vara tydlig så kommer din fodran på bilarna inte vara den första och därmed är det knappast någon säkerhet för dig läs det är redan någon annans säkerhet.

Att jag ens lägger mig i beror enkom på att din respons till de mycket goda varningarna gällande det underliga i tillgångar på 40+ miljoner men likviditetskris på nätta 300k är sådan att ett exempel kanske var på sin plats.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in