2005-06-09, 08:43
Medlem
http://www.aftonbladet.se/vss/bil/story/0,2789,657444,00.html

Citat:
Män kör för fort. Utan bälte. Och onyktra.
Riksdagsledamoten Karin Svensson Smith (mp) rasar mot machostilen:
- Bilen är männens mest dödliga vapen. Den kvinnliga trafikdöden är en hittills osynlig del av mäns strukturella våld mot kvinnor.
Kvinnor drabbas oftare av pisksnärtsskador än män. Bilarna är byggda för att skydda män.

Vadan detta? Var det inte denna kvinna som nyss bytte från vänsterpartiet
till miljöpartiet? Det här är bara struntsnack från en politiker som vill sätta
fokus från sig själv till andra nonsens-frågor. Vad säger ni, låter det troligt
att trafikbusarna tillhör den patriarkala ordningen och kör som galningar
bara för att förtrycka kvinnor?

/N
Citera
2005-06-09, 08:58
Medlem
Läskigs avatar
blev lite smått irriterad av den där artikeln jag oockså, dom fick det att låta som att män dödade kvinnor(och enbart kvinnor) bara för att visa att vi var störe och starkare.

Skulle vara intressant att veta hur stetestiken är gjord också.
Citera
2005-06-09, 09:03
Medlem
UTbytbars avatar
http://www.aftonbladet.se/vss/debatt/story/0,2789,656829,00.html

Har varit förundrad över detta i ett dygn nu och mest förvånad övar att AB stukar om debattinlägget och gör en artikel av detta och lägger den under "bil".
Ok för att kvinnor är inblandade i färre dödsolyckor men intressant statistik vore hur många mil kör totalt män resp. kvinnor per år? Om män kör 50% fler mil så....

** OBS! IRONI **
Motartikel kunde vara att det beror av att kvinnor använder sex som maktmedel och att män behöver avreagera sin djuriska lusta i bilen i stället

Kvinnor kör bättre än höns....och män?
Citera
2005-06-09, 09:05
Medlem
Jazzils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riksdagsledamoten Karin Svensson Smith (mp)

- Bilen är männens mest dödliga vapen. Den kvinnliga trafikdöden är en hittills osynlig del av mäns strukturella våld mot kvinnor.
Kvinnor drabbas oftare av pisksnärtsskador än män. Bilarna är byggda för att skydda män.

/N

Bilarna är INTE byggda bara för män.
Kan ju handla om att kvinnor inte bryr sig om att ställa in nackstöd, ryggstöd, höjd på sätet, rattens vinkling mm.
Kan även handla om att dom kvinnor som köper bil själv ofta har lägre lön och därför köper billiga småbilar som inte har stolar med bra nackstöd eller aktiva nackstöd mot pisksnärtsskador.
Kan handla om att kvinnor är mer benägna att bromsa in hastigt utan anledning (en fundering bara, tvivlar på detta själv)???

Det låter som på Karin Svensson Smith att männen PLANERAR att köra på kvinnor för samma anledning som en del män utför våld mot kvinnor...
Så manen är så benängen att skada en kvinna att han förstör sin egen bil med alla kostnader det innebär + att sänka sin försäkringspremie.
Man bli ju mörkrädd hur personer med sådana här fantasier ens kommer med i media för att säga sådana här.

Sedan kör INTE män för fort, onyktra och utan bälte.
Däremot gör vissa INDIVIDER detta.
Så länge vissa människor talar så som rasister gör kommer dom aldrig bli tagna på alvar.

EDIT

- Män vill ha jeepar med stora fronter som passar om man kör på savannen och ska möta vilda djur.

Jasså, tycker det verkar vara MÅNGA kvinnor som är mycket benägna att vilja ha sådana bilar. Se bara i USA tex.
Citera
2005-06-09, 09:09
Medlem
Hagriddens avatar
Trams, män har bättre uppfattningsförmåga och det där speciella självförtroendet som man måste ha för att kunna framföra bilen säkert i höga hastigheter. Jag kör t.e.x. bäst när jag är lite småfull.
Citera
2005-06-09, 09:12
Medlem
Jag kan nog erkänna att jag kör lite slarvigt när jag är på väg till satanistiska sammankomster för att offra ett eller två spädbarn,i övrigt kör jag nog rätt bra.
Citera
2005-06-09, 09:16
Medlem
Badsectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UTbytbar
Ok för att kvinnor är inblandade i färre dödsolyckor men intressant statistik vore hur många mil kör totalt män resp. kvinnor per år? Om män kör 50% fler mil så....

Detta är en väldigt intressant fråga och något jag själv undrat över.
Finns det någon statistik på detta?
Det verkar mycket troligt att män står för en stor majoritet av alla körda timmar i sverige, har det utretts och i så fall finns det tillgängligt? Rimligen borde varenda försäkringsbolag som försäkrar bilar ha detta, men kanske med en del fel. Vår bil står tex på min sambo, men jag kör den, en situation som påverkar statistikunderlaget negativt.
Kanske slumpmässiga könskontroller på vägarna skulle ge bättre underlag?
Citera
2005-06-09, 09:22
Medlem
Jazzils avatar
Jag har ett jobb där jag kör ca 10 mil om dagen mellan olika jobb.

Majoriteten av alla jag möter i trafiken är just män.
Det är en stor majoritet män som kör bil mot kvinnor.
Så därför så är det rätt naturligt att män orsakar mer olyckor än kvinnor.

Jag ser MÅNGA kvinnor som inte har en minsta aning om vad dom håller på med (samma som jag ser MÅNGA män som inte har en aning om vad dom håller på med).

Ändå så blir jag mer försiktig när jag kommer fram till en korsning där en kvinna är på vänster sida för det är av någon märklig anledning ofta dessa som inte ens tittar åt mitt håll utan bara kör rakt fram.
Men självklart händer detta bland män med. Men inte lika ofta...

Jag får uppfattningen att det är kvinnor mellan 40 år och uppåt som inte verkar vara så uppmärksamma inom trafiken.
Citera
2005-06-09, 09:27
Medlem
"trafikdöden är en hittills osynlig del av mäns strukturella våld mot kvinnor"

”Bilen är deras dödliga vapen”
Om män kör som kvinnor kan dödstalen halveras hävdar riksdagskvinna

- Oskyldiga människor drabbas av männens bilkörning. Det kan vara unga tjejer som åker med killar som har druckit för mycket
---
Börjar det inte spåra ur nu? Skulle trafikolyckor vara mäns strukturella våld mot kvinnor??? Kvinnor som kör ihjäl folk då? Vad är det? Hur kan man dra in trafikolyckor i feministdebatten? Längre ned står också om tjejer som drabbas när de åker med fulla killar, ja tjejer är ju offer och kan aldrig säga ifrån...? Det här börjar anta dagisnivå och orinlighet och jag tror inte sånt här gagnar feminismen, vad säger ni?
Citera
2005-06-09, 09:31
Bannlyst
ja men hela feminist-grejen är ju knullad från första början. Gudrun Schyman sa ju "alla män är våldsmän innan motsaten är bevisad" nån mer än jag som tycker det liknar hets mot folkgrupp ?
Citera
2005-06-09, 09:34
Bannlyst
Det har alltid funkat att kvinnan står vid spisen och lagar mat och städar och mannen jobbar, varför ändra nu?
Citera
2005-06-09, 09:39
Medlem
Om alla män körde som kvinnor, vem skulle då avstyra de otaliga incidenter som ständigt sker ute på vägarna?

Men detta måste ju vara nån form av skämt. "Den kvinnliga trafikdöden är en hittills osynlig del av mäns strukturella våld mot kvinnor." Har hon börjat dejta Gudruns förre man månne?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in