2013-06-19, 00:20
Medlem
Vet inte om detta är i rätt delforum men men.. Till saken.

Har ju hört talas om exif och är numera väldigt försiktig när jag skickar bilder till folk osv över skype och andra liknande tjänster. Det jag vill få klargjort är ifall jag lyckats radera all känslig information efter att ha tagit bilderna med flygplansläge aktiverat på telefonen, raderat information från bilden, ni vet "egenskaper" och sen information. Till sist så har jag sparat om bilden till PNG i paint.

Så tror ni att all info är borta?

Det säkra före det osäkra
Citera
2013-06-19, 00:45
Medlem
Joomlas avatar
Jag brukar använda online-tjänster för att läsa exif-data men det är nog inte den bästa lösningen om det är anonymitet/integritet på tapeten. Finns säkert program som kan läsa bilderna åt dig och förmodligen också rensa metadatan åt dig.

Edit: Den enda känsliga exif-datan torde väl vara platsdata. Om du fotar i flygplansläge, eller ännu enklare: stänger av platsdata för bilder, ser jag inga problem. Varför du sparar om bilden i paint förstår jag inte heller då metadatan är borta när du väl tagit bort den.
Senast redigerad av Joomla 2013-06-19 kl. 00:49.
Citera
2013-06-19, 00:47
Medlem
Nu är jag långt ifrån en expert på området men skulle man inte kunna ta en printscreen på bilden och sedan pasta in den i paint för att där spara bilden igen? Finns det ändå spår kvar?
Citera
2013-06-19, 00:51
Medlem
http://onlineexifremover.com/

Citat:
Ursprungligen postat av Medelmåttan
Nu är jag långt ifrån en expert på området men skulle man inte kunna ta en printscreen på bilden och sedan pasta in den i paint för att där spara bilden igen? Finns det ändå spår kvar?

Det funkar bra. Tror det sparas info om operativsystemet men det är rätt skitsamma.
Citera
2013-06-19, 00:51
Medlem
Joomlas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Medelmåttan
Metadata är sparad till filen. Det är ingen vattenmärkning så det finns ingen visuell metadata på så vis. Om du tar skärmdump blir bilden mindre samt så är det väldigt omständigt.
Citera
2013-06-19, 01:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joomla
Jag brukar använda online-tjänster för att läsa exif-data men det är nog inte den bästa lösningen om det är anonymitet/integritet på tapeten. Finns säkert program som kan läsa bilderna åt dig och förmodligen också rensa metadatan åt dig.

Edit: Den enda känsliga exif-datan torde väl vara platsdata. Om du fotar i flygplansläge, eller ännu enklare: stänger av platsdata för bilder, ser jag inga problem. Varför du sparar om bilden i paint förstår jag inte heller då metadatan är borta när du väl tagit bort den.

Tack för ett bra svar. Jo platsdata för bilder är avstängt men vill bara vara säker så därför körde jag med flygplansläge också. Likaså var det därför jag sparade om det i paint.

Man brukar säga att om man har en smartphone så är det den som är smart och du som är dum.
Citera
2013-06-19, 01:52
Medlem
BenAsslicks avatar
Istället för att finta runt så kan du väl använda dedikerade program för att ta bort exifdata?

https://www.google.se/search?q=remove+exif+data
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in