2013-06-18, 19:07
Medlem
Gouranga-s avatar
Ska på mina första arbetsintervju och misstänker att denna fråga kommer dyka upp:
"Du har ju inte någon större arbetserfarenhet, hur ser du på det?"
- Passande svar till detta?

T.ex att man lägger ner mer energi?

Någon som kan komma med något som låter vettigt?

tack på förhand!
Citera
2013-06-18, 19:17
Medlem
UncleBerts avatar
Vi har en ny liten grabb på jobbet som precis tagit studenten. Hans första jobb också och han jobbar arslet av sig och visar framfötterna i alla lägen för att lyckas med sitt första jobb.

Framhäv att du har samma driv att lyckas.
Citera
2013-06-18, 19:18
Medlem
''Jag lär mig snabbt och är en uppmärksam person.''
Citera
2013-06-18, 19:19
Medlem
heiss avatar
Beror på väl hur gammal du är, fast egentligen inte då det förväntas även av ungdomar att ha haft sommarjobb. Har inget bra svar till dig, kan bli svårt att hitta några som skulle imponera arbetsgivaren. Hur ligger sanningen till annars?

Edit: Ångra mig förresten, du kan nämna att iom att det blir ditt första jobb vill du göra ditt bästa för att få goda referenser.
Senast redigerad av heis 2013-06-18 kl. 19:27.
Citera
2013-06-18, 20:17
Medlem
Jag har pratat med arbetsgiare som aktivt uppmuntrar nyutexaminerade att söka jobb hos dem, med två motiveringar.

#1 Det är ett färskt sinne man anställer, som inte är "inkörd" av någon annan. Har man jobbat 15 år på något annat ställe är det väldigt svårt att ställa om sig och till fullo rätta sig efter det nya företagets filosofier.

#2 Man har inga förutfattade meningar om hur saker ska göras på bästa sätt, utan man finner ut nya och kanske bättre metoder. Man ser sådant som andra skulle anses "självkart och inget att diskutera", men som faktiskt skulle kunna förbättras.
Citera
2013-06-18, 20:27
Medlem
Ghandi_IIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fragone
Jag har pratat med arbetsgiare som aktivt uppmuntrar nyutexaminerade att söka jobb hos dem, med två motiveringar.

#1 Det är ett färskt sinne man anställer, som inte är "inkörd" av någon annan. Har man jobbat 15 år på något annat ställe är det väldigt svårt att ställa om sig och till fullo rätta sig efter det nya företagets filosofier.

#2 Man har inga förutfattade meningar om hur saker ska göras på bästa sätt, utan man finner ut nya och kanske bättre metoder. Man ser sådant som andra skulle anses "självkart och inget att diskutera", men som faktiskt skulle kunna förbättras.

Det har jag också hört när jag hade ont om erfarenhet, att man var "lättare formbar". Ofta tror jag dock att det är en överreaktion mot att någon som de sagt upp just inte var "formbar". Man får läsa platsannonserna lite mellan raderna...
Citera
2013-06-18, 20:48
Medlem
Det kan vara en idé att kort och koncist berätta varför du inte haft jobb hittills (beror på ålder givetvis också) och vad du har för kvalifikationer som kan hjälpa dig i arbetet. Du ska givetvis inte säga att du inte orkade söka jobb tidigare och behöver nu pengar Det är ditt första jobb och därför vill du visa framfötterna och är extra noggrann med saker och ting.
Citera
2013-06-19, 00:44
Medlem
Gouranga-s avatar
Väldigt bra tips, stämmer in bra på mig dessutom! Tackar jag så hjärtligt för!

Vet faktiskt inte riktigt varför jag aldrig tagit sommarjobb/jobb innan (19 år), kan ju dels bero på att jag tidigare bott på stuteri med en massa hästar som ska hanteras, kan man ha med det som anledning? Det tyder ju lite på att jag fått ta ansvar och i alla fall varit engagerad i något.
Citera
2013-06-19, 02:36
Medlem
Ghandi_IIs avatar
Söker du jobb där man ska hantera djur så är det en stor fördel att du bott på ett stuteri och "hanterat" hästar. Vid andra jobb kanske du kan använda det som exmpel på något där du hade många bollar i luften.
Citera
2013-06-19, 11:00
Medlem
Jthunderas avatar
Du är billigare för du är desperat helt enkelt. Allt annat kan någon med erfarenhet bräcka.
Citera
2013-06-19, 11:04
Medlem
don.megamans avatar
Företaget får en möjlighet att forma dig iom att det blir ditt första jobb. En ung talang, med hunger, driv, snabblärd etc.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in