2013-06-18, 18:43
Medlem
Hej!

Är i åldern 24-27 där folk som är lika gammal ploppar ut unge efter unge som det vore någon tävling om vem som först får unge osv.

Själv känner jag det att jag inte vill ha en unge i hela mitt liv, har annat för mig som är mycket vettigare.

Varför skaffar man barn? Allt blir mycket dyrare? Lever man som ett riktigt socfall när man skaffat barn?

Förstår inte alls varför folk skaffar barn, själv funderar jag på att investera i en lägenhet utomlands och dra så fort jag kan och bara njuta av livet.

Vad är era tankar? Någon annan som är i samma banor?
Citera
2013-06-18, 18:58
Medlem
Sprutmusts avatar
Nej
Citera
2013-06-18, 19:19
Medlem
rokkroks avatar
Håller med dig, får den ena en unge vill polaren också och där börjar den onda cirkeln.
Sen att varenda liten sak ungen gör måste postas på facebook är väldigt störande,
tur att ''dölj från nyhetsfödet'' finns.

Själv har jag en fin katt istället
Citera
2013-06-18, 19:44
Medlem
Bidragsgivarens avatar
Men skaffa ingen jävla unge då? Vad är ditt problem? Har du svårt att förstå att alla vill olika?

De som vill ha barn skaffar barn såvida det inte finns biologiska hinder( vilket är jävligt tråkigt) och såna som du som inte vill ha barn låter bli. Detta är inte första gången en inskränkt individ som du måste insinuera att ni som inte vill ha barn minsann har "vettigare" saker för er och bland annat därför låter bli. Att skaffa barn är vettigt för de som väljer att göra det.

Allt grundar sig i slutändan på att alla tycker olika. En del tycker att ta hand om ett barn som är ens eget är underbart medan du tycker det är underbart att runka i en lägenhet utomlands. Så enkelt är det.
Citera
2013-06-18, 19:49
Medlem
Vill inte heller ha barn. Förstår inte dom som påstår att skaffa barn är meningen med livet.
Citera
2013-06-18, 19:56
Medlem
Synapsklyftans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pEddobear
Varför skaffar man barn?

Ja du...varför skaffar man hund? Varför vill man åka till Peru? Varför vill man inte gifta sig? Varför vill man gifta sig? Varför vill man bo i storstäder? Varför vill man bli vegetarian?

Finns inget universellt svar, man gör det helt enkelt för att man känner att man vill ha barn. För vissa kan den drivande faktorn vara för pengarnas skull, ibland för att hålla kvar någon i ett förhållande, kanske för att man älskar små bebisar... men oftast är det för att man känner att man helt enkelt vill bli förälder. Ditt barn är ju i princip ditt största bidrag till världen och en förlängd liten del av dig själv som kommer finnas kvar långt efter det att du är död, och förhoppningsvis fortsätter leva vidare i generationer. Andra människor kanske hellre vill ha ett legacy i form av sitt arbete eller kanske ett vetenskapligt, artisktiskt genombrott och det är inget fel i det, på samma sätt som det inte är något fel i att vilja ha barn. I slutändan är det ju helt subjektivt egentligen. För folk som vill reproducera behöver inte barn vara slutet på något bra, men början på något ännu bättre helt enkelt. Fint att veta också att du med barn oftast får mer tillbaka än vad du sätter in, då det är dina barn och deras barn som kommer besöka dig när du är gammal och grå, och sitta och lyssna på samma historia du berättar för åttonde gången utan att klaga när ingen annan längre ens kommer ihåg ditt namn.
Citera
2013-06-18, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Synapsklyftan
Ja du...varför skaffar man hund? Varför vill man åka till Peru? Varför vill man inte gifta sig? Varför vill man gifta sig? Varför vill man bo i storstäder? Varför vill man bli vegetarian?

Finns inget universellt svar, man gör det helt enkelt för att man känner att man vill ha barn. För vissa kan den drivande faktorn vara för pengarnas skull, ibland för att hålla kvar någon i ett förhållande, kanske för att man älskar små bebisar... men oftast är det för att man känner att man helt enkelt vill bli förälder. Ditt barn är ju i princip ditt största bidrag till världen och en förlängd liten del av dig själv som kommer finnas kvar långt efter det att du är död, och förhoppningsvis fortsätter leva vidare i generationer. Andra människor kanske hellre vill ha ett legacy i form av sitt arbete eller kanske ett vetenskapligt, artisktiskt genombrott och det är inget fel i det, på samma sätt som det inte är något fel i att vilja ha barn. I slutändan är det ju helt subjektivt egentligen. För folk som vill reproducera behöver inte barn vara slutet på något bra, men början på något ännu bättre helt enkelt. Fint att veta också att du med barn oftast får mer tillbaka än vad du sätter in, då det är dina barn och deras barn som kommer besöka dig när du är gammal och grå, och sitta och lyssna på samma historia du berättar för åttonde gången utan att klaga när ingen annan längre ens kommer ihåg ditt namn.

Du skrev det jag ville skriva!
Citera
2013-06-18, 21:38
Medlem
Att enbart reproducera för en framtida familjs skull är inte hållbart.
http://www.worldometers.info/world-population/
Citera
2013-06-18, 21:41
Bannlyst
NEJ NEJ OCH NEJ!
Har du sett hur kvinnorna ser ut när barnen är födda??
För jävligt!! Sedan kommer dessa kvinnor med dessa stora fula barnvagnar och trampar på mina fina dyra skor. WTF!
Inga barn
Vill ha min partner för mig själv..Kanske i framtiden men inte just nu..Blir äcklad av tanken
Citera
2013-06-18, 22:07
Medlem
KingKaoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rokkrok
Håller med dig, får den ena en unge vill polaren också och där börjar den onda cirkeln.

Detta gäller speciellt när det är brudens kompisar som börjar få barn. Då börjar hon också vilja ha det och tjata om det.
Vill bara springa och gömma mig när de diskussionerna kommer upp vid matbordet.
Citera
2013-06-20, 12:00
Medlem
Har inte heller så stort intresse av att skaffa barn :/ Eftersom jag är tjej så tycker alla att det är underligt att jag håller mig på avstånd då någon visar upp sin stinkande och dreglande men "ack så perfekta" baby medan alla andra dras till den som flugor till en sockerbit...

Nä, mina föräldrar får klara sig utan barnbarn... >.>
Citera
2013-06-20, 12:18
Avslutad
Nej, det är självklart inte bara du som har de tankarna.
Jag märker snarare att det blir vanligare att man väljer bort barn till förmån för karriär och annat i livet. Kanske en förklaring är att det numera inte går att försörja en familj på en lön?

När jag växte upp kunde mamma vara hemma med oss medan pappa stod för försörjningen.
Mina barn hade förmånen att kunna ha en förälder hemma länge, eftersom den andre tjänade bra. Men det är inte alla förunnat idag.

Jag har full förståelse för de som väljer bort barn.
Men jag kan inte förneka att jag tror att de missar något stort som livet har att erbjuda.
Å andra sidan kanske jag missat något som de får i gengäld?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in