• 1
  • 2
2013-06-18, 15:28
Medlem
Fromlandss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Somecoolname
Källa på det?
Källa? Den du citerar uttrycker givetvis en åsikt vilket gör källor överflödiga.
Citera
2013-06-18, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fromlands
En polisbil används 3-4 år och köps in för ca 500 000 kr. Därefter säljs dem för ca 50 000 kr.
Alltså kapitalkostnaden blir ca 470 000 vilket blir en månadskosnad på ca 10 000 kr.

Detta motsvarar 1/4 administrativ tjänst på valfritt poliskontor.
Man hör sällan folk klaga över att polisen anställt ny personal (civil el polisiär) som ofta kostar mycket mer än några nya bilar.
Bilar behövs så alternativet skulle vara att köpa in billigare bilar, tex skoda octavia combin. Dessa skulle ändå kosta ca 300 000 utrustade och klara.

Sedan kränger de skodorna på kvd för 15000.. ännu större förlust. Sedan återstår faktum i att en xc70 fixar 40k mil. Om en octavia fixar 40 mil.. tja om inte dsg lådan pajar ett par gånger..

(Skoda är en bra bil, kör själv en relativt ny, men frågan är om kvalitén håller lika länge som i en volvo)
Citera
2013-06-19, 01:50
Medlem
Fromlandss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av echox
Sedan kränger de skodorna på kvd för 15000.. ännu större förlust. Sedan återstår faktum i att en xc70 fixar 40k mil. Om en octavia fixar 40 mil.. tja om inte dsg lådan pajar ett par gånger..

(Skoda är en bra bil, kör själv en relativt ny, men frågan är om kvalitén håller lika länge som i en volvo)
Håller med, men min poäng var givetvis att det finns andra mycket större kostnader än polisbilars kapitalkostnad om man vill spara pengar. Att använda personalen effektivt är nog det viktigaste.
Men visst, inte behöver varenda polisbil gå på bensin och ha en bra bit över 200 hk. De som patrullerar motorvägar möjligtvis och vissa säpobilar. De flesta skulle kunna vara snåla automatdieslar.
Citera
2013-06-19, 19:03
Moderator
Tystnads avatar
Vad jag har förstått så rullar dom vanliga patrullbilarna väldigt många timmar per dygn av olika skift lag , så självklart slits dom då hårt och behöver bytas oftare än "normalt".
Citera
2013-06-19, 20:30
Medlem
Somecoolnames avatar
Citat:
Källa? Den du citerar uttrycker givetvis en åsikt vilket gör källor överflödiga.
Ser det mer som ett generellt påstående. Alltså vill jag ha en källa på det.
Citera
2013-06-19, 20:52
Medlem
Juggernawts avatar
Har läst lite polisbloggar och liknande och fått intrycket att det är mycket vanligt i våra kulturberikade områden att polisen får däcken sönderskurna när de är ställer bilen obevakat där. Ständiga bogseringar och däcksbyten på grund av dessa ligistfasoner borde ju kosta ganska mycket också?
Citera
2013-06-19, 21:26
Medlem
klinger75s avatar
250 miljoner om året är småpotatis i polisbudgeten

Jag kan gott och väl förstå att bilarna bör bytas när de rullat över 30000 mil i hårt tempo, lägg där till att de flesta polisbilar säkert ofta står långa stunder på tomgång och ofta rullar i stadsmiljö vilket sliter hårt.

Det man kan fundera på är om utrustningen på och i bilarna måste bytas eller om man flyttar över denna mellan bilarna, jag tänker då på ljusramper och radio och sånt.

Har " bara" suttit i polisbil 2 ggr de senaste 10 åren när jag mottagit fortkörningsböter, men dessa kärror har varit väldigt sunkiga...
Citera
2013-06-19, 22:41
Medlem
Jan2013s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Juggernawt
Har läst lite polisbloggar och liknande och fått intrycket att det är mycket vanligt i våra kulturberikade områden att polisen får däcken sönderskurna när de är ställer bilen obevakat där.

En jag känner hade en Saab av civilpolis utseende och fick däcken skurna bara på misstanken om att vara polis då han ställde den i problemområde nattetid under en kort stund.
Citera
2013-06-19, 23:33
Medlem
Citat:
Håller med, men min poäng var givetvis att det finns andra mycket större kostnader än polisbilars kapitalkostnad om man vill spara pengar. Att använda personalen effektivt är nog det viktigaste.
Men visst, inte behöver varenda polisbil gå på bensin och ha en bra bit över 200 hk. De som patrullerar motorvägar möjligtvis och vissa säpobilar. De flesta skulle kunna vara snåla automatdieslar.

Jag vet inte hur kravlistan ser ut gällande polisbilar i Sverige, det verkar som att de byggs om rätt mycket. Kanske kan man se hur det ser ut utanför gränserna? Tycker t.ex. finska, danskar och norska polisbilar ser bra mycket mindre "avancerade" ut.

Nu när jag tänker på det, ser ju svenska polis fordon jävligt mer påkostade ut än andra länders i EU. GB- bilar verkar vara packade med massa (sett road wars eller va fan deras "cops" variant heter)

US bilar är ju lite special-special. Men annars.. franska polisens bilar ser ju helt vanliga ut invändigt.

Hur vanligt det är att man moddar bilar utomlands vet jag inte heller..en pegga 207 går väl inte göra nåt speciellt med. Olika behov dock, tror fransk polis har imprezor som de jagar fartsyndare med..

Men det är klart, lite annat väglag här mm. Större bil = tyngre fordon = mer kraft behövs.

Sen ska de väl ha drag (vilken anledning?) D5:an automat awd... en massa utrustning i skuffen.. här kör man väl mer på att alla fordon ska vara "allt-i-allo", utomlands finns ju olika fordon till olika behov mer.. kanske har polis utomlands mer dollares att röra sig med.. det skulle vara som om man skulle ha ett gäng bmw M5 på E4 för att jaga folk med.. knappast realistiskt med dagens kassa...

Fan va trött jag är, får ursäkta om det blev lite off..
Citera
2017-04-17, 13:49
Bump...

Vad kostar all reparation av polisbilar i Sverige, allt från bucklor i plåten eller ja, om den brinner upp så lagas den knappast. Men stenar som slår sönder fönsterna, o ja allt som våra kära nyanlända gör kaoz med polisbilarna?
Citera
2017-04-17, 14:40
Medlem
En snabb sökning gav summan 66,9 miljoner kronor år 2015.
https://www.svd.se/rekordkostnad-for...ade-polisbilar
Citera
2017-04-17, 14:46
Medlem
Christopher.s avatar
Ser inte riktigt problemet med att polisen skulle sitta i gamla underhållna bilar av märket v40, eller piketen i en toyota med tonade rutor. Ännu bättre om polisen använde cyklar i city. En gammal volvo kan man ändå kommer upp närmare 200 på motorväg, inga problem att köra i fatt buset om det är det man vill. Visst är det roligt med dyra leksaker, men jag har svårt att se att privata vaktbolag hade köpt in bilar för 1 miljon styck, kapitalförstöring i min värld.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in