Citat:
Ursprungligen postat av
Fromlands
Håller med, men min poäng var givetvis att det finns andra mycket större kostnader än polisbilars kapitalkostnad om man vill spara pengar. Att använda personalen effektivt är nog det viktigaste.
Men visst, inte behöver varenda polisbil gå på bensin och ha en bra bit över 200 hk. De som patrullerar motorvägar möjligtvis och vissa säpobilar. De flesta skulle kunna vara snåla automatdieslar.
Jag vet inte hur kravlistan ser ut gällande polisbilar i Sverige, det verkar som att de byggs om rätt mycket. Kanske kan man se hur det ser ut utanför gränserna? Tycker t.ex. finska, danskar och norska polisbilar ser bra mycket mindre "avancerade" ut.
Nu när jag tänker på det, ser ju svenska polis fordon jävligt mer påkostade ut än andra länders i EU. GB- bilar verkar vara packade med massa (sett road wars eller va fan deras "cops" variant heter)
US bilar är ju lite special-special. Men annars.. franska polisens bilar ser ju helt vanliga ut invändigt.
Hur vanligt det är att man moddar bilar utomlands vet jag inte heller..en pegga 207 går väl inte göra nåt speciellt med. Olika behov dock, tror fransk polis har imprezor som de jagar fartsyndare med..
Men det är klart, lite annat väglag här mm. Större bil = tyngre fordon = mer kraft behövs.
Sen ska de väl ha drag (vilken anledning?) D5:an automat awd... en massa utrustning i skuffen.. här kör man väl mer på att alla fordon ska vara "allt-i-allo", utomlands finns ju olika fordon till olika behov mer.. kanske har polis utomlands mer dollares att röra sig med.. det skulle vara som om man skulle ha ett gäng bmw M5 på E4 för att jaga folk med.. knappast realistiskt med dagens kassa...
Fan va trött jag är, får ursäkta om det blev lite off..