2013-06-18, 11:26
Medlem
Hej flashback.
När jag startar min dator har jag två ''alternativ antingen att trycka f2 och komma till en setup lelles låta den ladda. Om jag låter den ladda up kommer en massa text upp och nyckelmening : No bootabledevice -- insert boot disk and press any key.

Vart får jag tag på en boot disk?
Kan jag få igång den utan disken?
Ska jag gå in i setupen?

Fan snälla hjälp mig måste spela football manager och se på film!
MVH beast Heskey
Citera
2013-06-18, 12:41
Medlem
skogsrunkarns avatar
Förmodligen har din hårddisk krashat, byt ut den och installera om ditt windows.
Citera
2013-06-18, 13:10
Medlem
pontus.cs avatar
Asså, på något sätt har du eller någon annan "beställt" en ominstallation, tror jag, eller så har hela din dator pajat.

En boot disk är väl en disk eller flera som man skapade återställningspatroner på, när man startade datorn första gången. Den måste du leta fram, om du har skapat den. Om du inte hittar den får du beställa en ny, från tillverkarens hemsida.

Du skulle kunna få igång datorn utan en CD-skiva, men då måste du ha sparat patronen på datorn, men det har du nog inte gjort, för då skulle datorn inte reagera såhär.

Vad säger setupen?

Edit: Pröva att installera typ Linux på den, bara att använda min vän google så berättar han hur man gör.
Citera
2013-06-18, 13:26
Medlem
Hur ska jag kunna installera Linux utan att få igång datorn?!?
Har inte någon tillgång till en annan dator just nu heller.
Citera
2013-06-18, 13:39
Medlem
pontus.cs avatar
Nja, då blir det svårt.

Nä, du får ändå försöka låna någon annans dator och spara ner programmet på en USB-sticka.

http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.236...-raddnings-usb
Citera
2013-06-18, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pontus.c
Nja, då blir det svårt.

Nä, du får ändå försöka låna någon annans dator och spara ner programmet på en USB-sticka.

http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.236...-raddnings-usb

Jo det där ser ut att funka!
Tack Poppe
Citera
2013-06-18, 15:17
Medlem
Takkes avatar
Det jag skulle göra innan du börjar med ominstallationer och annat är att prova dra ut
hårddisken från datorn för att sedan stoppa tillbaka den igen. Det är inte helt ovanligt
att disken på en bärbar "hoppar" ur läge. Detta händer speciellt om man ofta byter mellan olika
diskar.
Citera
2013-06-18, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takke
Det jag skulle göra innan du börjar med ominstallationer och annat är att prova dra ut
hårddisken från datorn för att sedan stoppa tillbaka den igen. Det är inte helt ovanligt
att disken på en bärbar "hoppar" ur läge. Detta händer speciellt om man ofta byter mellan olika
diskar.

Det var det första jag testade.
Men tack ändå!
Citera
2013-06-18, 20:40
Medlem
har du kollat i bios så att hdd står först i boot ordningen?

bootdisk=startdisk (c partionen)

mvh
t
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in