Va ute och gick på stan idag och fick för mig att gå fram till random snubbe och hälsa jätteglatt precis som vi kände varandra väl. Tog i hand och frågade hur han hade haft det osv. Mest för att se hur han reagerade. Förvånansvärt nog spelade han med och låtsades som han kände igen mig.
Det fick mig att fundera över hur folk reagerar på detta. Vill spinna vidare på detta och bestämde mig för att utföra ett socialt experiment. Ska under en period göra likadant med 100 personer. Tänkte dela upp urvalet i olika typer av folkgrupper, kön osv. Ska sedan dra slutsatser från resultatet och försöka få fram en hyfsad bild av vilken typ av människor som reagerar på ett visst sätt.
Vilka personlighetstyper tror ni spelar in?
Vilka faktorer påverkar folks reaktioner?
Vad tror ni om denna iden?
Hur många kommer spela med och framförallt, vilka egenskaper har de?
Tänkte det kunde va kul att spekulera i resultatet lite.
Kommer hålla tråden uppdaterad och sedan även posta resultatet ihop med mina slutsatser. Sedan kan vi gemensamt diskutera oss fram till troliga orsaker och teorier.
Var det på kvällen du gjorde detta? Tror du att personen du hälsade på var påverkad? Jag tror att om du ska genomföra ett lyckat experiment så får du göra det i en miljö där alla är nyktra. Vad är ditt kön? Om du exempelsevis är en söt liten tjej så skulle väl antagligen alla killar spela med hur glatt som helst, men om du däremot är en kille som råkar hälsa på lite drygare tjejer så kommer de kanske bara ge dig konstiga blickar. För övrigt så verkar det vara som en rolig ide
gammalt experiment, första gången jag såg det var när jag såg filmen funny pepole som kom på 70-talet. det är säkerligen väldigt roligt kan jag tro och det skulle säkert kunna bli en youtube hit
Va ute och gick på stan idag och fick för mig att gå fram till random snubbe och hälsa jätteglatt precis som vi kände varandra väl. Tog i hand och frågade hur han hade haft det osv. Mest för att se hur han reagerade. Förvånansvärt nog spelade han med och låtsades som han kände igen mig.
Det fick mig att fundera över hur folk reagerar på detta. Vill spinna vidare på detta och bestämde mig för att utföra ett socialt experiment. Ska under en period göra likadant med 100 personer. Tänkte dela upp urvalet i olika typer av folkgrupper, kön osv. Ska sedan dra slutsatser från resultatet och försöka få fram en hyfsad bild av vilken typ av människor som reagerar på ett visst sätt.
Vilka personlighetstyper tror ni spelar in?
Vilka faktorer påverkar folks reaktioner?
Vad tror ni om denna iden?
Hur många kommer spela med och framförallt, vilka egenskaper har de?
Tänkte det kunde va kul att spekulera i resultatet lite.
Kommer hålla tråden uppdaterad och sedan även posta resultatet ihop med mina slutsatser. Sedan kan vi gemensamt diskutera oss fram till troliga orsaker och teorier.
Låter som ett roligt experiment synd att det inte kommer bli en djupare analys, om inte du nu besitter några akademiska kunskaper inom dessa ämnen som detta berör. Men ser fram emot resultatet! Lycka till!
Kul idé. Förövrigt misstänker jag att det händer mig hela tiden. Alltid folk som hälsar där jag är helt säker på att jag aldrig pratat med människan tidigare. Men just det ligger kanske hos mig