2013-06-17, 22:14
Medlem
ronken82s avatar
God kväll fellow-FB:are! Jag har för att göra en lång historia kort, slavat på ett industriföretag för ca: 20500 innan skatt, och igår satte jag kaffet i vrångstrupen när jag fick jag höra av en "inhyrd" Samhallare som har som "jobb" att gå omkring och städa lite och dricka kaffe i 8 timmar, att han tjänar 22500 innan skatt i månaden!! Så nu undrar jag ju givetvis om detta kan stämma? Jag menar Samhall är väl för fasiken ett statligt företag som har som uppgift att rehabilitera arbetsskadade individer och hålla utvecklingsstörda sysselsatta!? Det låter onekligen sjukt i mina öron, om en kille som jobbar med ett terapiarbete skall tjäna bättre än mig? Finns det någon som är anställd på Samhall som kan bekräfta eller dementera min information? Skriver från en Ajfån, beklagar eventuella stavfel.
Citera
2013-06-17, 22:15
Medlem
Tur man har bra lön så man slipper samma helvete som du har.
Citera
2013-06-17, 22:20
Medlem
Biomasss avatar
En "inhyrd samhallare" som städar lite och dricker kaffe i 8 timmar? Hur vet du att han inte saltar sin lön eller adderar inkomster som inte hör till den fasta lön som utgår?

Man behöver inte arbeta på Samhall för att begripa att din hyperbol är svårtolkad och att det säkerligen finns viktiga detaljer i historien som du valt att utelämna.
Citera
2013-06-17, 22:21
Medlem
Ja, det är ju ett statligt företag. Staten brukar väl inte vara känd för att kunna hantera pengar, precis. Förutom när det gäller att stjäla pengar, då.
Citera
2013-06-17, 22:22
Medlem
Det beror ju helt på, vissa inom samhall är faktiskt riktigt duktiga - dock så har dom alla där något gemensamt och det är att dom har problem med nånting.

Jobbar själv inom industri som dig men en kille från samhall, jag tjänar 500kr mer än honom fast han är runt 50 och jag 21år. Jag Ska dessutom ha lönerevision detta året vilket han skulle få först nästa år

Ska jag vara helt ärlig kan man faktiskt inte tro att han kommer från samhall.

Hur gammal är du föresten respektive hen?
Senast redigerad av Frigo 2013-06-17 kl. 22:24.
Citera
2013-06-17, 22:54
Medlem
Ghandi_IIs avatar
Förutsatt att ni båda talar sanning om er lön så har samhallaren för hög lön och du för låg. Själv hade jag sökt mig vidare direkt med den lönen.
Citera
2013-06-18, 10:21
Medlem
ronken82s avatar
Ok, jag erkänner att jag skrev första inlägget i all hast, så här ser min/samhallarens situation ut: Jag: 30 år, fast anställd,jobbar fulltid (40 t/v) jobbat ca 1år på stället. Min lön är lika sketen som mina andra arbetskamrater. Dvs. Alla ligger på samma lönenivå. Samhallaren: Är en man i 45 års åldern, har haft egen firma, gått in i väggen, och nu hamnat på samhall. Säger själv att det är hur slappt som helst, att han kan ringa och byta arbetsplats om han vantrivs, sedan jobbar han bara 2 dagar i veckan på mitt jobb. Skälet till varför att jag reagerade är helt enkelt att varför skall någon som glider genom dagarna på ett kalle-anka företag tjäna bättre? Det är ju fan helt sjukt att våra skattepengar används så!
Citera
2013-06-18, 11:10
Medlem
Du tror inte han får nån typ av 80% av tidigare lön via försäkring + nåt utisbidrag?
Citera
2013-06-18, 11:17
Medlem
Rebell4evers avatar
Jag jobbade på samhall i 10 år, och hade 19800 kr + erfarenhetstillägg på 600 kr = 20400 (före skatt), så det kan stämma! Däremot ökar knappt lönen, hade 19200 för 10 år sedan, före skatt, exlusive erf,tillägg.
Citera
2013-06-18, 11:21
Medlem
Rebell4evers avatar
Glömde skriva att det finns andra tillägg, så som "mångkunnighetstillägg" och "faddertillägg"..förmodligen har den killen dessa....
Citera
2013-06-18, 11:46
Medlem
Samhall fungerar väl numera som ett vanligt bemanningsföretag för vissa anställda och då är det väl bemaningsavtalet som gäller. Då ska de inhyrda tjäna som genomsnittslönen av de ordinarie anställda och det innebär att inhyrda tjänar lite mer än nyanställda fast anställda eftersom att de flesta företag har lönetrappor som gör att man tjänar betydligt mer när man har jobbat några år
Citera
2013-06-18, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ronken82
Ok, jag erkänner att jag skrev första inlägget i all hast, så här ser min/samhallarens situation ut: Jag: 30 år, fast anställd,jobbar fulltid (40 t/v) jobbat ca 1år på stället. Min lön är lika sketen som mina andra arbetskamrater. Dvs. Alla ligger på samma lönenivå. Samhallaren: Är en man i 45 års åldern, har haft egen firma, gått in i väggen, och nu hamnat på samhall. Säger själv att det är hur slappt som helst, att han kan ringa och byta arbetsplats om han vantrivs, sedan jobbar han bara 2 dagar i veckan på mitt jobb. Skälet till varför att jag reagerade är helt enkelt att varför skall någon som glider genom dagarna på ett kalle-anka företag tjäna bättre? Det är ju fan helt sjukt att våra skattepengar används så!
Om du är missnöjd med din låga lön tycker jag du ska fokusera på sätt att höja din inkomst istället för att hetsa upp dig över att andra tjänar mer.
Särskilt eftersom de flesta faktiskt tjänar betydligt bättre än 20500.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in