Citat:
Ursprungligen postat av
lieven
Jag och min man planerar att köpa hus i någon trevlig villaförort i Storstockholm. Av olika orsaker har vi främst fastnat för Danderyd och vissa orter längs Nockebybanan och därmed kommer våra barn antagligen växa upp omringade av en massa bortskämda barn. Vi själva vill däremot uppfostra våra barn att förstå att man inte kan få allt här i världen och att man måste slita för att nå dit man vill och inte åka ekonomisk räkmacka på sina föräldrar.
Hur är det att växa upp i områden där man mer eller mindre förväntas ha en viss livsstil om man inte har det? Ser andra föräldrar ner på en som förälder om man bor i en 20 miljoners villa och själv lyxkonsumerar, men köper barnens kläder på H&M och förväntar sig att ungdomarna ska jobba på sommarloven istället för att resa och softa med kompisarna?
Jag har växt upp i Danderyd. Det du undrar beror helt på er själva. Givetvis har vi (min familj) alltid rest iväg utomlands på alla möjliga ledigheter och haft en allmänt dräglig levandsstandard om man ser till normalen. Men när jag var liten köptes mycket HM-kläder och billigare prylar till mig vad jag vet. HM är däremot något som min pappa inte ens vill veta av när han själv ska köpa kläder och nu när jag är äldre ser han mig hellre klädd i något "snyggare".
Det är dock främst min farsa som fått mig att inse varför man måste slita hårt i livet om man vill komma ngn vart. Jobbar exempelvis vid sidan av skolan och nu på sommarlovet har jag ytterligare ett jobb även om jag ska åka och "softa med polarna" som du uttryckte det. Går ju att kombinera?
Klart som fan att det finns riktigt curlade människor här, men det finns absolut många "normala". De flesta blir nästan lite förvånade när jag "bjuder in dem till mitt liv". De har så många fördomar när man säger att man bor i Danderyd... Kan dock garantera att det kommer stryka runt lattemammor och prata nasalt i området och man kan inte bara skita fullständigt i vad barnen har på sig här. Fast det ser ju fel ut i alla kretsar om barnen går i alldeles urtvättade kläder medan föräldrarna är fräscha och finklädda (lyxkonsumerar)? Finns inga halvfeta familjer som går iklädda mjukiskläder här iaf.