• 2
  • 3
2013-06-18, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clayton80
Om du verkligen trodde det så hade flyttlasset redan gått, eller hur?

I verkligheten är det oerhört mycket bättre att barnen växer upp i "enormt hierarkiska och statusrunkande miljöer" än att de växer upp i ett deprimerande miljonprogram, med allt vad det för med sig.

Det är inte riktigt så enkelt, kan problematisera det här. Jag har tillräckligt med erfarenhet för att ha en åsikt i frågan. Bott i både typiska medelklass villaområden och i mer vad man kan kalla "miljonprogrammsområde". Har trivts fn så bättre med människorna i lägenhetsområdena med med en hel del invandrare och folk i de lägre inkomstskikten där. Mer värme och avslappnad attityd, problemet är att de flesta svenska på de senaste 5 åren flyttat därifrån och bytt skolor. Segregationen är större nu än någonsin. Hade helst bott kvar i ett sådant område om det inte varit för segregationen.
Citera
2013-06-18, 17:36
Medlem
Clayton80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VanDick
Det är inte riktigt så enkelt, kan problematisera det här. Jag har tillräckligt med erfarenhet för att ha en åsikt i frågan. Bott i både typiska medelklass villaområden och i mer vad man kan kalla "miljonprogrammsområde". Har trivts fn så bättre med människorna i lägenhetsområdena med med en hel del invandrare och folk i de lägre inkomstskikten där. Mer värme och avslappnad attityd, problemet är att de flesta svenska på de senaste 5 åren flyttat därifrån och bytt skolor. Segregationen är större nu än någonsin. Hade helst bott kvar i ett sådant område om det inte varit för segregationen.
Så vad som har hänt är att svenskarna flyttat, och då vill du inte bo där? Låter inte vidare "varmt och avslappnat" av dig.

Själv bryr jag mig inte om var folk kommer ifrån, så länge de är skötsamma människor. Tyvärr är koncentrationen av ej skötsamma människor större ute i miljonprogrammen än i de fina villaområdena, så jag vet var jag vill bo. Jag föredrar "kallt och ansträngt" varje dag i veckan.
Citera
2013-06-18, 17:46
Medlem
Butterss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D Roger.
Tyvärr är läget samma här, speciellt för er. Som en pizzanisse på Lidingö sa: Barnen måste ha nya kläder för 1000:- per dag, han är pizzanissens son och då kan man inte komma sämst klädd.
Det är inte min pizzanisse du pratar om. Han jobbar som ett as för att barnen ska växa upp på Lidingö och inte Alby. Men inte fan köper han kläder för 30k per barn och månad. Och det gör inte jag heller.
Citera
2013-06-18, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clayton80
Så vad som har hänt är att svenskarna flyttat, och då vill du inte bo där? Låter inte vidare "varmt och avslappnat" av dig.

Själv bryr jag mig inte om var folk kommer ifrån, så länge de är skötsamma människor. Tyvärr är koncentrationen av ej skötsamma människor större ute i miljonprogrammen än i de fina villaområdena, så jag vet var jag vill bo. Jag föredrar "kallt och ansträngt" varje dag i veckan.

Kan erkänna att jag hårddrog det lite, men en stor del sanning har åtminstone funnits i det påståendet. Har blivit enorm segregation de senaste åren, det är mycket olyckligt. Minns när man själv gick i skolan i ett typ arbetarområde så såg jag bara fördelar med det. Att gå i en skola där man kunde vara bland de bästa i klassen var bra för självförtroendet. I en akademiker medelklass/ överklasskola så var det svårare att hävda sig och tjejerna var ju inte ens lika snygga i de skolorna, bara mer bortskämda.
Senast redigerad av VanDick 2013-06-18 kl. 23:29.
Citera
2013-06-22, 23:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Lyssna på Jan Guillou...

Han har en och annan poäng att bero på överklassen. Att vara medelklass och försöka kopiera överklassen är lönlöst.

http://www.youtube.com/watch?v=HDw33iLMKS8

Självklart ska man lära ungjävlarna vad saker och ting kostar. Det är bättre att lära dom att spara än att köpa dyra märkeskläder som till slut kommer att hamna på soptippen.

Jan guillou är själv höginkomstagare och överklass.
Citera
2013-06-23, 00:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lieven
Jag och min man planerar att köpa hus i någon trevlig villaförort i Storstockholm. Av olika orsaker har vi främst fastnat för Danderyd och vissa orter längs Nockebybanan och därmed kommer våra barn antagligen växa upp omringade av en massa bortskämda barn. Vi själva vill däremot uppfostra våra barn att förstå att man inte kan få allt här i världen och att man måste slita för att nå dit man vill och inte åka ekonomisk räkmacka på sina föräldrar.

Hur är det att växa upp i områden där man mer eller mindre förväntas ha en viss livsstil om man inte har det? Ser andra föräldrar ner på en som förälder om man bor i en 20 miljoners villa och själv lyxkonsumerar, men köper barnens kläder på H&M och förväntar sig att ungdomarna ska jobba på sommarloven istället för att resa och softa med kompisarna?

Jag har växt upp i Danderyd. Det du undrar beror helt på er själva. Givetvis har vi (min familj) alltid rest iväg utomlands på alla möjliga ledigheter och haft en allmänt dräglig levandsstandard om man ser till normalen. Men när jag var liten köptes mycket HM-kläder och billigare prylar till mig vad jag vet. HM är däremot något som min pappa inte ens vill veta av när han själv ska köpa kläder och nu när jag är äldre ser han mig hellre klädd i något "snyggare".

Det är dock främst min farsa som fått mig att inse varför man måste slita hårt i livet om man vill komma ngn vart. Jobbar exempelvis vid sidan av skolan och nu på sommarlovet har jag ytterligare ett jobb även om jag ska åka och "softa med polarna" som du uttryckte det. Går ju att kombinera?

Klart som fan att det finns riktigt curlade människor här, men det finns absolut många "normala". De flesta blir nästan lite förvånade när jag "bjuder in dem till mitt liv". De har så många fördomar när man säger att man bor i Danderyd... Kan dock garantera att det kommer stryka runt lattemammor och prata nasalt i området och man kan inte bara skita fullständigt i vad barnen har på sig här. Fast det ser ju fel ut i alla kretsar om barnen går i alldeles urtvättade kläder medan föräldrarna är fräscha och finklädda (lyxkonsumerar)? Finns inga halvfeta familjer som går iklädda mjukiskläder här iaf.
Citera
2013-06-23, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Penkaz
Jan guillou är själv höginkomstagare och överklass.

Vilket framgår väldigt tydligt om du kollat på filmklippet (som för övrigt är både underhållande och intressant).

TS, oroa dig inte så mycket. Dina barn kommer tacka dig i framtiden om du inte curlar sönder dem, trots att du bor i ett höginkomstområde. Jag är själv uppvuxen i ett sånt område och jag lärde mig snabbt att man måste förtjäna sitt eget värv. Sen beror det väl på hur du uppfostrar barnen också.
Citera
2013-06-23, 19:05
Bannlyst
Jag är själv uppvuxen i Danderyd, och har precis flyttat hemifrån som 19-åring till ett villaområde på Lidingö. Detta har kostat mycket, men det är inget som mina föräldrar har betalat ett skit för. Jag får betala min hyra precis som alla andra, och om jag inte klarar det så får jag gå till soc.

Att tillhöra medelklassen och att växa upp i Danderyd var inga problem alls. Området har inte gjort mig till någon snobb öht, utan det handlar mer om hur föräldrarna är mot sina barn. Problemet är inte att växa upp i Danderyd utan problemet är fördomarna utanför Danderyd.
Citera
2013-06-23, 21:37
Medlem
qptrms avatar
Har man råd att bo i Danderyd(eller liknande områden) finns det inget som väger upp så starkt att man borde köpa hus i något annat område om du frågar mig. Själv är jag uppvuxen i Danderyd, var relativt bortskämd men det gick bra för mig ändå. Har rätt nyligen köpt hus där själv. Vill att mina barn ska växa upp i ett område utan sociala problem och oönskat klientel.
Senast redigerad av qptrm 2013-06-23 kl. 21:39.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in