2013-06-16, 23:57
Medlem
Det var någon tråd tidigare här som löd " Kan Syrien esklalera till något större? "
Som jag upptäckte att jag hade skrivit i när jag var dyngrak.
Där hade jag skrivit olika scenarion angående vad som kan hända. Nu är nyktare tillstånd så inser jag att mycket var långsökt.
Jag har forskat runt lite på Google och dylikt och märkt att Iran har upprepade gånger sagt att dom inte tolorerar att Assad skulle falla eller en NATO/USA attack.

Men hur skulle Iran egentligen kunna hjälpa och transportera sina trupper till Syrien?
( Det är förstås om kriget är isolerat till Syrien )
Den Iranska flottan skulle ta alldels för lång tid och skulle mest troligt blir sönderskjutet på vägen dit.
Flygvapnet får väl varken flyga över Iraq eller Turkiet( ? )

På vilket sätt skulle dom kunna hjälpa Syrien egentligen??
Någon som har något förslag?
( OM dom skulle gjort något )
Citera
2013-06-17, 11:40
Medlem
Ankdammsmans avatar
Iran har mycket goda kontakter med de shiitiska politikerna som styr Irak och använder redan deras luftrum för att flyga materiel till Syrien.

Det är inte särskilt svårt att utvidga det till att flyga in ett par tusen civila "rådgivare". Vapen kan fås på plats (regimen verkar ha rätt gott om dem) eller flygas in separat. Ett annat alternativ är att frakta soldater och materiel via Hizbollah i Libanon.

Sen är frågan vad den syriska regimen behöver för att dels hålla rebellerna stången och dels kunna stå emot eller i alla fall försvåra ett västingripande. Det verkar vara brist på infanteri, sannolikt dels för att regimen måste hålla en massa baser och dels för att alawiterna bara utgör 12% av befolkningen. Här verkar Hizbollahs förstärkning på ett par tusen man redan ha hjälpt.

Om man ska försvåra för väst krävs mer luftvärn och kanske även markrobotar för att kunna hota Israel och andra länder med hämndangrepp. Iran har bra markrobotar (används redan av Hizbollah) men luftvärn är det nog sämre med, och dessutom behöver de sina egna enheter. Om man verkligen ska förstärka luftvärnet krävs nog rysk hjälp.
Citera
2013-06-17, 19:42
Medlem
Allaks avatar
Det är just markrobotar dom hotar med, nedan finner ni en artikel där deras försvarsminister påstår att Iran kan krossa "fienden" med sin långdistansrobotar.

http://rt.com/news/iran-missiles-crisis-us-military-810/

EDIT: Missade att ankmannen ovan just skrev det.
Citera
2013-06-17, 20:30
Medlem
Ingenting förmodligen. För stor risk men man kommer antagligen att beväpna regeringen med vapen och militära miliser vid akut läge.
Citera
2013-07-29, 01:03
Bannlyst
Irak är Iran-stödd regim och flyg från Iran till syrien är väll bra och fungerar utmärk i krigstid ochså om man vill skicka soldater eller krigsmaterial.
Citera
2013-07-29, 11:45
Medlem
adam7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IRI
Irak är Iran-stödd regim och flyg från Iran till syrien är väll bra och fungerar utmärk i krigstid ochså om man vill skicka soldater eller krigsmaterial.
ska du skicka svärmar av Quaher 313?

OffT: det måste finnas någon humoristisk dissident i organisationen. 313 modellen var ju en modell på ett miniflygplan, likaså som Kalle Ankas minibil, med registerplåt 313.....
Citera
2013-08-01, 00:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IRI

Funkar utmärkt som skjutmål för Saudiska F-15 ja.
Saudi har både E-3 för spaningen och sen en trave F-15 för slakten
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in