2013-06-16, 23:15
Medlem
Bertil85s avatar
Hej.

Att någonting åldras innebär att det har ett inneboende värde.

Någon som tror något annat?

Vi kan väll diskutera hur roligt det är; (när man får berätta till alla);att vi har ett inneboende värde.

Och att även det som existerar runt omkring oss har ett inneboende värde.
Senast redigerad av Bertil85 2013-06-16 kl. 23:23.
Citera
2013-06-16, 23:18
Medlem
Fromlandss avatar
Fan, hur mycket har du druckit Bertil?
Tråden kommer att låsas om du inte förklarar dig bättre och skapar en frågeställning.
Citera
2013-06-17, 00:38
Medlem
Brmcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil85
Hej.

Vi kan väll diskutera hur roligt det är; (när man får berätta till alla);att vi har ett inneboende värde.

Det där är väl subjektivt? Definera först och främst värde. Inte för att jag säger att du har fel, men du får grunda det i lite djupare saker än såhär.
Citera
2013-06-17, 00:50
Medlem
Patiences avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil85
Hej.

Bertil. Vi vet inte exakt vad du menar, det finns fler burkar med färg att doppa fingrarna i när du reser frågan om ett inneboende värde.

Min ek framför huset får en till ring djupt inne i stammen för varje år som går, min ek åldras. Min ek har tre olika värden om vi skall utforska alla burkar.
1) Ett konstant värde som är orubbligt från det faktum att den bara finns till.
2) Ett subjektivt värde som ökar i samband med att eken åldras (Samlar på sig ringar etc)
3) Ett subjektivt värde som minskar i samband med att eken åldras (Förfaller och närmar sig sin ekdöd.)

Min ek kommer aldrig dö, alla beståndsdelar kommer multna eller flyga iväg med vinden och därefter bli en del i någonting nytt, varpå alternativ nummer ett tilltalar.

En människas värde bör följa samma logik, ifall det var det du pratade om. Det finns såklart en charm i att värdera t.ex. kunskap som samlas i en människa under årens lopp - men det finns en lika stor charm i att beundra det oförstörda värdet i ett nyfött barn.

Med tanke på livets cykler faller allting tillbaka på det konstanta värdet hos allting vi kan se, höra, känna, smaka, röra eller drömma fram. Att därefter börja avvika och sätta inneboende värden på en skala känns fel, ett mänskligt påhitt, som så mycket annat.
Citera
2013-06-17, 00:59
Medlem
Brmcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Patience
Bertil. Vi vet inte exakt vad du menar, det finns fler burkar med färg att doppa fingrarna i när du reser frågan om ett inneboende värde.

Min ek framför huset får en till ring djupt inne i stammen för varje år som går, min ek åldras. Min ek har tre olika värden om vi skall utforska alla burkar.
1) Ett konstant värde som är orubbligt från det faktum att den bara finns till.
2) Ett subjektivt värde som ökar i samband med att eken åldras (Samlar på sig ringar etc)
3) Ett subjektivt värde som minskar i samband med att eken åldras (Förfaller och närmar sig sin ekdöd.)

Min ek kommer aldrig dö, alla beståndsdelar kommer multna eller flyga iväg med vinden och därefter bli en del i någonting nytt, varpå alternativ nummer ett tilltalar.

En människas värde bör följa samma logik, ifall det var det du pratade om. Det finns såklart en charm i att värdera t.ex. kunskap som samlas i en människa under årens lopp - men det finns en lika stor charm i att beundra det oförstörda värdet i ett nyfött barn.

Med tanke på livets cykler faller allting tillbaka på det konstanta värdet hos allting vi kan se, höra, känna, smaka, röra eller drömma fram. Att därefter börja avvika och sätta inneboende värden på en skala känns fel, ett mänskligt påhitt, som så mycket annat.

Det här lät inte alls särskilt dumt. Är detta något du läst dig till, eller något du bildat din egen uppfattning om. Då jag tycker det lät intressant, får du gärna ge tips på bra böcker eller liknande kring detta ämne.
Citera
2013-06-19, 16:15
Medlem
Åldrande är intressant,
speciellt då vi i princip byter ut våra kroppar ganska så ofta.
Det är informationen som förs vidare mellan kropparna som formar oss.
Informationen förändras. (inte cellerna)

vad är information ?
Är information beroende av annat ?
Varför förändras information på det sett som sker?

Materian är ju utbytt i våra kroppar hundra tusentals gånger om under ett liv.
Det verkar vara informationen som förändras.

Vem bestämmer över informationens form ?

DNA's information förändrar oss,
Varför sker det så strategiskt ?
Varför åldras vi ?

inneboende egenskaper ?
Kan vi förbli eviga om vi tänker annorlunda ?
Kanske tanken kan påverka materia som dna.
Det vet vi iockförsig redan idag via vetenskapen, att det gör och är 'sant'.
I princip skulle vi kunna få evigt liv, genom att vi programmera om våra gener via tänkandet.
Senast redigerad av peertop 2013-06-19 kl. 16:26.
Citera
2013-06-21, 17:36
Medlem
Patiences avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brmc
Det här lät inte alls särskilt dumt. Är detta något du läst dig till, eller något du bildat din egen uppfattning om. Då jag tycker det lät intressant, får du gärna ge tips på bra böcker eller liknande kring detta ämne.

Kul att du tycker så!

Det är nog ingenting jag kan härleda till någon enstaka bok eller text, snarare har alla resonemang fötts ur det ständiga sökandet efter "mer". Mer insikt, närmare "sanningen", strävan efter en mer djupgående förståelse och personlighet m.m. Samma resa som jag får intrycket av att du är på.

En bok som behandlar ämnet lite grann är "Fyra grundstenar till ett bättre liv" Del 1 och 2. Av Don Miguel Ruiz.

Annan kul läsning som breddar horisonten:
Slow
Flow
Snubbla på lyckan
Med Människan
Blink
Jakten på svenkheten
Känslans intelligens
Att välja glädje
Radical Honesty
Citera
2013-06-22, 18:06
Medlem
Brmcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Patience
Kul att du tycker så!

Det är nog ingenting jag kan härleda till någon enstaka bok eller text, snarare har alla resonemang fötts ur det ständiga sökandet efter "mer". Mer insikt, närmare "sanningen", strävan efter en mer djupgående förståelse och personlighet m.m. Samma resa som jag får intrycket av att du är på.

En bok som behandlar ämnet lite grann är "Fyra grundstenar till ett bättre liv" Del 1 och 2. Av Don Miguel Ruiz.

Annan kul läsning som breddar horisonten:
Slow
Flow
Snubbla på lyckan
Med Människan
Blink
Jakten på svenkheten
Känslans intelligens
Att välja glädje
Radical Honesty

Det där tackar jag ödmjukast för! Härligt med boktips.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in