Citat:
Ursprungligen postat av
Bertil85
Hej.
Att någonting åldras innebär att det har ett inneboende värde.
Någon som tror något annat?
Vi kan väll diskutera hur roligt det är; (när man får berätta till alla);att vi har ett inneboende värde.
Och att även det som existerar runt omkring oss har ett inneboende värde.
Bertil. Vi vet inte exakt vad du menar, det finns fler burkar med färg att doppa fingrarna i när du reser frågan om ett inneboende värde.
Min ek framför huset får en till ring djupt inne i stammen för varje år som går, min ek åldras. Min ek har tre olika värden om vi skall utforska alla burkar.
1) Ett konstant värde som är orubbligt från det faktum att den bara finns till.
2) Ett subjektivt värde som ökar i samband med att eken åldras (Samlar på sig ringar etc)
3) Ett subjektivt värde som minskar i samband med att eken åldras (Förfaller och närmar sig sin ekdöd.)
Min ek kommer aldrig dö, alla beståndsdelar kommer multna eller flyga iväg med vinden och därefter bli en del i någonting nytt, varpå alternativ nummer ett tilltalar.
En människas värde bör följa samma logik, ifall det var det du pratade om. Det finns såklart en charm i att värdera t.ex. kunskap som samlas i en människa under årens lopp - men det finns en lika stor charm i att beundra det oförstörda värdet i ett nyfött barn.
Med tanke på livets cykler faller allting tillbaka på det konstanta värdet hos allting vi kan se, höra, känna, smaka, röra eller drömma fram. Att därefter börja avvika och sätta inneboende värden på en skala känns fel, ett mänskligt påhitt, som så mycket annat.