Citat:
Ursprungligen postat av
-defekt-
Från service synpunkt kommer gasen att överleva i restaurant branschen, gas går inte sönder, det gör induktionshäll som är av glas.
Jo nu är det ju inte riktigt glas utan glaskeram som är tåligare, men jag förstår vad du menar. Sen är det stränga regler när det gäller gas i restauranger, och jag kan tänka mig att slangar, munstycken och dylikt ska besiktas med jämna mellanrum. Kan även tänka mig att det görs en brandkontroll som innefattar koll av gasen ganska ofta. Plus att du ska hålla på att släpa på tuber, och sen finns det regler på hur många tuber du får ha i samma rum och totalt i lokalerna. Jag kan även tänka mig att man får ner brandförsäkringen en del.
Citat:
Ursprungligen postat av
beerklunker
När jag bodde utomlands så hade jag en gasspis och den utklassade vanliga svenska med hästlängder.
En gasspis är som en löpare som springer maraton medans en vanlig elspis är som en pensionär som tar 3 timmar på sig att koka en kopp kaffe

Koka upp vatten med en elspis tar fan 200 år.
Det finns ju svenska gasspisar också? Åtminstone finns det gott om gasspisar i Stockholm. Sen är det ju så att induktionshällarna är löjligt snabba, gasspisen är säkert lite snabbare men jag tror inte att det rör sig om mycket. Den största fördelen med en gasspis är väl att man kan få ganska exakt värme med ett steglöst vred, men det är knappast något en lekman behöver bry sig om. En liter vatten kokar jag upp på strax över en minut.