Citat:
Ursprungligen postat av
Babaji
Hej.
Jag spyr rätt sällan, däremot så har mina kräkreflexer blivit sämre på senare år. Dricker jag tex öl för fort (öl som jag för övrigt älskar) så börjar jag hulka och blir sjukt nära att kräkas. Ibland, men inte ofta kräks jag också. Även på mornarna innan jag ätit frukost går jag omkring och hulkar av bara en enkel hosta eller inget alls. Äter jag havregrynsgröt så får jag också kräkreflexer, fast jag tycker inte illa om smaken.
Rätt jobbigt det där, är jag förkyld äre ett helvete, för varje hostattack sätter igång en kräkkänsleattack.
Nån som känn igen det?
Veet att detta är en gammal tråd, men tänkte ändå fortsätta ^^
Jag har haft så i några år nu. För typ 5 år sedan söp jag varje helg och slutade allt som oftast med spyor (slutade med detta efter 1/2 år ungefär, dricker väldigt sällan nu och 1 på 7 gånger blir jag full). Har ingen aning om det kan ha nåt med saken att göra men
Jag får kräk reflexer av några klunkar öl om jag dricker snabbt, samt av alla starkare shottar (men det kanske är helt normalt). Haha senast jag tog en tequila hann den inte ens ända ner i halsen (?) innan reflexen kom = rakt ut över bar disken! Då var jag inte full och mådde inte dåligt.
Får även av annan svagare alkohol som cider och vin, men kan ändå dricka lite mer än ett par klunkar i rad. (Är sämst på ölspel om man måste dricka vattenfall!)
Hostar jag - kräkrefler
Oftast när jag drar de första blossen av tobak (eller om jag tar extra stort bloss) - kräkreflexer , kan tänka mig hur komiskt det är när jag tänder på tobaken i skolan och börjar "kräkas"
Äter jag något, kan vara hur gått som helst - kräreflexer (inte kul om nån lagat och bjudit dig på mat, stackarna tror ju säkert jag int tkr om det). Särskilt nudlar, då kommer det varje gång!
Luktar eller ser nåt lite äckligt - kräkreflexer (säkert normalt, men förutom reflexerna så tål jag sådant ganska bra. Måste se bra ut när jag plockar upp efter hunden å ser ut å kräkas haha)
Rör något som känns äckligt - kräkreflexer (säkert det också normalt, men är extremt "kräkreflex" känslig för allt som känns ens liite äckligt)
Jo och en massa mer men dessa kom jag på nu!
Än har jag inte kräkts av annat än starkare shottar, de kommer varje gång upp nuförtiden så har slutat med dem helt. Och ölen kommer typ alltid upp, men inte helt upp... svårt att förklara men känns som att det typ vänder sig i halsen och "bubblar" uppåt så att det nästan kommer till munnen.. när det händer mår jag å frukansvärt dåligt efteråt att jag måste sätta fingrarna i halsen och tvinga upp det (blev proffs på detta då för 5 år sedan, var min "räddning" från fyllan eftersom jag hatar att vara full (eller hatar att inte veta att jag har "kontrollen" över mig själv, om ni förstår))
Kanske detta är helt normalt? Är det många som har såhär känsliga kräkreflexer?
Jag får dem dagligen av olika orsaker, särskilt jobbit när det gäller maten! Ingen aning om vad det beror på, men jobbigt.