2013-07-08, 23:23
Medlem
TorrentLovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av analogic
Säkert Nej där, säger inte kvantfysiken både nej och ja samtidigt
Haha, du har fattat principen.
Men nej, såvitt man vet går det inte att mäta en egenskap hos en partikel utan att förändra någon egenskap hos den. Osäkerhetsprincipen säger att partiklar får sina egenskaper när vi väljer att studera dem.
Citera
2013-07-09, 11:59
Medlem
analogics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorrentLover
Haha, du har fattat principen.
Men nej, såvitt man vet går det inte att mäta en egenskap hos en partikel utan att förändra någon egenskap hos den. Osäkerhetsprincipen säger att partiklar får sina egenskaper när vi väljer att studera dem.
Jo det är just det jag ville komma fram till, vi kan ju inte bestämma utan bara beskriva hur naturen uppför sig. Därav mitt resonemang att man visst kan få ut all information om en partikel utan att påverka den direkt utan att läsa av dess naturliga interaktioner med andra partiklar. För att kortfatta det hela: Det gör mig jävligt förbannad när folk säger att saker inte går att göra (Heisenberg)
Citera
2013-07-09, 13:23
Medlem
TorrentLovers avatar
Citat:
Jo det är just det jag ville komma fram till, vi kan ju inte bestämma utan bara beskriva hur naturen uppför sig. Därav mitt resonemang att man visst kan få ut all information om en partikel utan att påverka den direkt utan att läsa av dess naturliga interaktioner med andra partiklar. För att kortfatta det hela: Det gör mig jävligt förbannad när folk säger att saker inte går att göra (Heisenberg)
Men han hade å andra sidan rätt...
Citera
2013-07-09, 15:26
Medlem
analogics avatar
Citat:
Men han hade å andra sidan rätt...
..Ändå kör vi endast på ena sidan.. Tror vi får återkomma senare
Citera
2013-07-10, 00:53
Medlem
TorrentLovers avatar
Citat:
..Ändå kör vi endast på ena sidan.. Tror vi får återkomma senare
Whutt? Vad menar du?
Citera
2013-07-31, 18:14
Medlem
analogics avatar
Citat:
Whutt? Vad menar du?
Oj missade ditt inlägg. Såg att jag skrev helt bonkers nu Vad jag menade är att man inte kan säga att det inte går, kvantmekaniken säger ju alltid både ja och nej. Nu pratar jag filosofi och inte matematik
Citera
2013-08-01, 00:42
Medlem
TorrentLovers avatar
Citat:
Oj missade ditt inlägg. Såg att jag skrev helt bonkers nu Vad jag menade är att man inte kan säga att det inte går, kvantmekaniken säger ju alltid både ja och nej. Nu pratar jag filosofi och inte matematik
Bara så att du vet, kvantfysiken förbryllar mig med.
Citera
2013-08-06, 23:24
Medlem
Tid är ganska intressant.
Vi lever ju nu 2013 (enligt oss), men om en utomjording skulle titta lite längre bort på vår planet med världens kikare skulle denne se min farfars farfars farfars far, eller om denne är på en planet ännu längre bort skulle denne se dinosaurier vandra på vår planet, trotts att vi sitter här och franska revolutionen skedde 1789.
Tänk om vi skulle vilja erövra en planet som i vårt synfält lever som stenåldersmän, men när vi kommer fram i en fart snabbare än ljusets hastighet så kommer vi få en surprise av superintelligenta monster
Citera
2013-08-07, 02:07
Medlem
TorrentLovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arvingen
Tid är ganska intressant.
Vi lever ju nu 2013 (enligt oss), men om en utomjording skulle titta lite längre bort på vår planet med världens kikare skulle denne se min farfars farfars farfars far, eller om denne är på en planet ännu längre bort skulle denne se dinosaurier vandra på vår planet, trotts att vi sitter här och franska revolutionen skedde 1789.
Tänk om vi skulle vilja erövra en planet som i vårt synfält lever som stenåldersmän, men när vi kommer fram i en fart snabbare än ljusets hastighet så kommer vi få en surprise av superintelligenta monster
Ja. En roande tanke.
Citera
2013-08-07, 14:58
Medlem
Citat:
Ja. En roande tanke.

Haha ja, värt att tänka på för framtida kolonisationer

Jag har sett på någon kanal på TV, att om vi idag skulle kunna färdas till en plats som ligger i vanliga fall 2000 år bort ifrån oss, på typ 5 min och vi sedan skulle återvända från den platsen till jorden igen på 5 min, så skulle det ha gått 4000 år på jorden, fastän vi har varit borta i 10 min. Kläck den
Citera
2013-08-10, 01:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av marxzz
Vet inte om detta är korrekt ställe att ta upp detta, jag är knappast något vetenskapligt geni men det
finns en tanke i mitt huvud som jag börjat spekulera kring lite när det gäller framtiden.

Har framtiden redan hänt? Om vi säger att vi uppfinner en tidsmaskin om ca 500 år och en tidsresenär
åker tillbaka till vår tid, så har ju framtiden liksom redan hänt? Framtiden finns redan.
Jag vet inte riktigt hur jag tänker, men på något sätt finnar jag det logiskt att det skulle kunna vara så, att allt redan har hänt samtidigt som det redan händer.

Are there any cosmological models of time and space that consider time to be a dimension that moves in more than one direction? In other words the past, the present, and the future all already "exist" and your being in the present is simply a function of your perspective.

Någon som har en "enkel" förklaring till detta?! Eller bara något som får det lite mer logiskt..

Framtiden har inte hänt per definition.

Men om universum visar sig vara som Newton föreställde det så är framtiden inneboende i nuet då alla nödvändiga orsaker till tingens ordning i framtiden finns i nuet.

Om tidsmaskiner (hoppas detta klarnar lite nu);

Ser man tiden som en 4:e dimension, eller universum som deterministiskt så kommer faktiskt tidsresan bakåt i tiden ske innan tidsmaskinen är uppfunnen kronologiskt, men eftersom att dess existens redan är spikad i sten så finns den egentligen redan nu då faktorerna som kommer att bringa fram dess existens existerar. Så det kommer helt plötsligt bara tidsresenärer.

Tid-->
-Big Bang------Nutid-------------------------------------------Framtid----
------------------Tidsressenärer---<-----<-----<------<------Tidsmaskin

Tror man på paralella universa och/eller indeterminism så kan en möjlighet vara att universum X utvecklar sig så att tidsmaskinen uppfinns före första tidsresan bakåt i tiden. Tidsresan bakåt i tiden framkallar en paradox som skapar ett nytt universa. Tidsressenärer kan inte komma innan tidsmaskinen är uppfunnen utan ett Newtonskt universum, där allt är fixerat vid T(n), mig veterligen.

Tid-->
-Big Bang------Nutid----år 2016---------------------------------------Framtid----
----------------------------------------------------------------Tidsmaskin-

Tidsresan bakåt skapar ett nytt universa, som utvecklas från säg t.ex år 2016 med tidsressenärer från framtiden i världen, totaliteten av händelserna som tillslut resulterade i tidsmaskinen som dem kom från inkluderade inte några tidsresenärer år 2016 så de befinner sig i ett annat universum då det vid en tidpunkt (2016) händer något annat (tidsresenärer dök upp) än vad som hände år 2016 i deras universum (inga tidsresenärer fanns då, iom att tidsmaskinen uppfanns innan tidsresan bakåt inträffade) - ett indeterministiskt scenario som sagt.

Nytt parallellt universum
Tid-->
---År 2016-------------------------------------------------------Framtid----
---Tidsressenärer---------------------------------------------------------
Senast redigerad av flowhunter 2013-08-10 kl. 01:24.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in