Citat:
Ursprungligen postat av
marxzz
Vet inte om detta är korrekt ställe att ta upp detta, jag är knappast något vetenskapligt geni men det
finns en tanke i mitt huvud som jag börjat spekulera kring lite när det gäller framtiden.
Har framtiden redan hänt? Om vi säger att vi uppfinner en tidsmaskin om ca 500 år och en tidsresenär
åker tillbaka till vår tid, så har ju framtiden liksom redan hänt? Framtiden finns redan.
Jag vet inte riktigt hur jag tänker, men på något sätt finnar jag det logiskt att det skulle kunna vara så, att allt redan har hänt samtidigt som det redan händer.
Are there any cosmological models of time and space that consider time to be a dimension that moves in more than one direction? In other words the past, the present, and the future all already "exist" and your being in the present is simply a function of your perspective.
Någon som har en "enkel" förklaring till detta?! Eller bara något som får det lite mer logiskt..
Framtiden har inte hänt per definition.
Men om universum visar sig vara som Newton föreställde det så är framtiden inneboende i nuet då alla nödvändiga orsaker till tingens ordning i framtiden finns i nuet.
Om tidsmaskiner (hoppas detta klarnar lite nu);
Ser man tiden som en 4:e dimension, eller universum som deterministiskt så kommer faktiskt tidsresan bakåt i tiden ske
innan tidsmaskinen är uppfunnen kronologiskt, men eftersom att dess existens redan är spikad i sten så finns den egentligen redan
nu då faktorerna som kommer att bringa fram dess existens existerar. Så det kommer helt plötsligt bara tidsresenärer.
Tid-->
-Big Bang------Nutid-------------------------------------------Framtid----
------------------Tidsressenärer---<-----<-----<------<------Tidsmaskin
Tror man på paralella universa och/eller indeterminism så kan en möjlighet vara att universum X utvecklar sig så att tidsmaskinen uppfinns före första tidsresan bakåt i tiden. Tidsresan bakåt i tiden framkallar en paradox som skapar ett nytt universa. Tidsressenärer kan inte komma innan tidsmaskinen är uppfunnen utan ett Newtonskt universum, där allt är fixerat vid T(n), mig veterligen.
Tid-->
-Big Bang------Nutid----år 2016---------------------------------------Framtid----
----------------------------------------------------------------Tidsmaskin-
Tidsresan bakåt skapar ett nytt universa, som utvecklas från säg t.ex år 2016 med tidsressenärer från framtiden i världen, totaliteten av händelserna som tillslut resulterade i tidsmaskinen som dem kom från inkluderade inte några tidsresenärer år 2016 så de befinner sig i ett
annat universum då det vid en tidpunkt (2016) händer något annat (tidsresenärer dök upp) än vad som hände år 2016 i deras universum (inga tidsresenärer fanns då, iom att tidsmaskinen uppfanns innan tidsresan bakåt inträffade) - ett indeterministiskt scenario som sagt.
Nytt parallellt universum
Tid-->
---År 2016-------------------------------------------------------Framtid----
---Tidsressenärer---------------------------------------------------------