Citat:
Ursprungligen postat av
Danro80
Vem har sagt att ts ska stanna kvar på sitt gamla jobb?
Finns flera anledningar till att han borde skaffa ett nytt jobb FÖRE han säger upp sig.
*Har han otur och inte hittar något jobb innan pengarna tar slut så blir det problem
*Arbetsgivaren där han söker jobb kommer undra varför han har sagt upp sig (fick han kanske ett ultimatum att säga upp sig pronto, eller rök han ihop med chefen? kan han inte samarbeta?)
Nu blir det troligtvis dubbelinlägg men jag kör hårt.
Har funderat mycket på vad kommande arbetsgivare ska fråga om varför jag lämnade mitt förra arbete, och kan förstå att det sticker i ögonen att säga 'jag trivdes inte och ville helt enkelt gå vidare', men jag har ingen bättre förklaring än så.
Lägger verkligen (ni) arbetsgivare så stor vikt vid anledningen till varför man förlorade sig jobb? Jag kommer givetvis ha bra referenser till min arbetsledare som kan backa upp mig.
Jag kan ha helt fel men det känns som att många inte har bollarna till att gå in till chefen och säga ''Jag säger upp mig''.
I min värld räknas det som ett tecken på driv framåt och vilja att utvecklas istället för att stanna kvar och göra repetativa uppgifter dagarna i ända.
Visserligen kan ju då framtida arbetsgivare möjligtvis känna sig orolig till att jag verkligen kommer stanna kvar på (hen)s företag men jag kan samtidigt känna att det är därför det är 6 månader provanställning innan hen bestämmer sig för om hen är nöjd med min insats. Därtill riskerar dom inte alltför mycket. Ett litet företag kan ju ödeläggas totalt av fel person som kommer in och därför förstår jag att arbetsgivare är kritiska och granskande.