2005-06-08, 08:35
Medlem
Ibland förs den åsikten fram att genier och "original" är något typiskt manligt. Till detta kanske vi kan lägga den samtida "nörden"?

Är det så?

OM det är typiskt manligt nu, är det då en produkt av "miljön", dvs historia och sociala faktorer?

Eller genetiskt arv, biologi?

Skall den kriminelle och psykopaten in på samma lista?

(Cyborg Baleout vill helst sitta i en skön fåtölj och ta emot gäster i hans eget specialforum "Det goda samtalet".... )
Citera
2005-06-08, 09:47
Medlem
Barnies avatar
Enligt vad jag minns från biologi/psykologiundervisningen från gymnasiet och högskolan så tar naturen större risker med män, ja.

Om man tittar på en normalfördelningskurva (klockkurva) så är mannens kurva mer utdragen i x-led, d.v.s. du hittar fler män i de båda extremerna underbegåvade/genier.

Jag tror man ansåg skillnaderna vara genetiskt betingade.
Citera
2005-06-08, 10:26
Medlem
johnjohns avatar
Alla tjejer på Chalmers då??
Citera
2005-06-08, 10:58
Medlem
Katarsiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barnie
Enligt vad jag minns från biologi/psykologiundervisningen från gymnasiet och högskolan så tar naturen större risker med män, ja.

Om man tittar på en normalfördelningskurva (klockkurva) så är mannens kurva mer utdragen i x-led, d.v.s. du hittar fler män i de båda extremerna underbegåvade/genier.

Jag tror man ansåg skillnaderna vara genetiskt betingade.

Jepp!

Alla tjejer på Chalmers? Måste man vara ett geni för att gå där?
Behövs ruskigt små undervisningssalar i så fall. Och få.
Citera
2005-06-08, 11:04
Medlem
fnuskes avatar
Det vill säga, kvinnor är i genomsnitt smartare men män är som sagt mer hit or miss.

Sen finns det ju olika definationer på vad som är genialt eller inte. Många som är "geniala" på något är det ju på t.ex på grund av skador. Jag tänker förstås på savanter som är extremet enspåriga men fullkomligt otroliga på det dom är bra på. Men för diskussionens skull antar jag att du menar universalbegåvade?
Citera
2005-06-08, 13:03
Medlem
Inläggen hittils har dragit åt de biologiska förklaringarna... vare sig dom stämmer eller inte, sen måste vi gå över på frågan hur vi hanterar det som sociala varelser?

Men om man historiskt ska förklara att män oftare är genier, i betydelsen mkt stora begåvningar och även knäppa men charmiga bygdeoriginal (vi lämnar psykopaterna tills vidare!), beror det på att dom fått större respons eller accept för att vara det?

Det finns en arketyp inom litteraturen som heter "the Mad woman in the attic" efter en Bronte-roman tror jag. En kvinna som är så udda och crazy att hon knappt finns annat än inlåst på vinden.

Jag tycker det finns en massa skillnader mellan man och kvinna, däremot tycker jag INTE att män är roligare än kvinnor i det vardagliga livet.

Men jag tycker att det finns definitivt mer original bland män.

Kan det ändras nu med ett mer jämställt samhälle?
Citera
2005-06-08, 13:40
Medlem
Katarsiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cyborg Baleout

Kan det ändras nu med ett mer jämställt samhälle?

Nja, förhoppningsvis ändras inte mäns och kvinnors biologi för att vi blir lika mycket värda.
Citera
2005-06-08, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fnuske
Det vill säga, kvinnor är i genomsnitt smartare men män är som sagt mer hit or miss.

Vad vill säga det?
Den slutsatsen drar du utifrån något som inte är skrivet i tråden va?
Skulle vara intressant att veta vilket underlag du har.
Citera
2005-06-08, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Katarsis
Nja, förhoppningsvis ändras inte mäns och kvinnors biologi för att vi blir lika mycket värda.

Nej det tror inte jag heller.

Men mitt exempel med "The mad woman in the attic"?

Under en annan tidsperiod kanske hon inte skulle betraktas som knäpp, utan finna en nisch i tillvaron. Som original?

Jag tror på "biologiska"/"arketypiska" skillnader men är därför inte ointresserad av varje tids sociologiska tillämpningar...
Citera
2005-06-08, 20:13
Medlem
fnuskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Belbo
Vad vill säga det?
Den slutsatsen drar du utifrån något som inte är skrivet i tråden va?
Skulle vara intressant att veta vilket underlag du har.

Förutom att det Barnie sa är i princip samma sak?
Citera
2005-06-08, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fnuske
Förutom att det Barnie sa är i princip samma sak?
Män och kvinnor är lika smarta i genomsnitt men det är större spridning bland männen.
Citera
2005-06-08, 20:35
Medlem
Det finns forskare som anser att kvinnors psyken generellt är mer inriktade på känslor och relationer än män. Vilket skulle kunna förklara den låga andelen kvinnliga datanördar(Datanördar är väl knappast någon charmig social mästare). Sen kan det väl bero mycket på sociala faktorer, ifall det till exempel finns 10 grabbar som samlas med datorer kanske tjejer inte tycker dom passar inte där, däremot finns det ju s.k "häst-tjejer" som bara pratar om hästar, vilket också borde kunna ses som en slags nördighet, även om det då istället handlar om ett samspel med en annan levande varelse.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in