Det är uppenbarligen väldigt många, som liksom jag numera vägrar att befatta sig med ordet 'feminism'.
För det första; ordet har kommit att för mig förknippas med den mest förhatliga grenen av rörelsen, nämligen de militanta feministerna. De som bara hatar män i största allmänhet.
Dessutom tycker jag att det är rent olämpligt att använda ett ord som indikerar att utövaren av åsikten inte alls är ute efter det som ordet
borde sammanknytas med. För inte är det väl så att feminism är motsatsen mot "maskulinism"?
Så, är det inte dags att vi slänger det fula besudlade ordet i papperskorgen och tar ett nytt? Ett som handlar om jämställdhet i första hand. För nog är vi rätt många som vill haka på det som de "normala" feministerna har att säga? Lika lön för lika arbete, och så vidare...
Ordet
feminism gör hela rörelsen en oerhörd otjänst genom att dels vara felaktigt valt, och dels att ha förbytts till något som i åtminstone många mäns ögon blivit synonymt med den lesbiska, blekfeta, fula, rakade, eländiga människan, som bara vill skrika att hon hatar män.
Att föredra vore något som också antyder att män och kvinnor INTE är fysiskt och psykiskt exakt lika, vilket även dessa hemska människor verkar antyda.
Jag tyckte Ursa skrev ett bra ord, som jag vill modifiera lite:
Ekvivalism (istället för ekvalism)
Kan det vara nåt?