2013-06-14, 20:18
Medlem
Jag sitter med en skuld hos kommunen för att jag förlorade en tvistemål mot kommunen förra året.

Jag är 20 år och planerar att flytta hemifrån i framtiden (om 2-3 år planerar jag att flytta).

Skulden är på drygt 80 000:- och detta är rättegångskostnader. Jag skulle aldrig i mitt liv ta ett lån (förutom bolån och studielån) och jag lever ett väldigt sparsamt liv. Jag mår rent ut sagt skit på grund av skulden. Efter första dagen i rättegången erbjöd kommunen mig likvidering, dvs erbjöd sig att jag inte behöver stå för kostnaderna det har kostat dem hittills om jag drar mig ur innan, men eftersom jag verkligen vill ha upprättelse för det jag har blivit utsatt för i alla år och verkligen trodde att jag skulle vinna rättegången, så var detta inget alternativ. Jag hade också väntat på rättegången i flera år och att fega ur mitt i allt var inget alternativ (rättegången tog två dagar).

Mitt problem är att jag vill kunna lägga undan lite mer pengar varje månad istället för att betala såpass mycket till kommunen. Eftersom jag lyckades få dem att stoppa räntan amorterar jag nu skulden räntefritt med 500:- i månaden. Jag hade hellre velat sänka detta till 200-300:- kanske, 500:- är lite mycket tycker jag om man inte har något inkomst och fortfarande saknar mycket grundläggande saker som mer kläder exempelvis. Jag nämnde hemifrånflytten p.g.a. av att jag skulle vilja spara ihop pengar innan jag flyttar så att jag inte är helt tom.

Är det värt att ta kontakt med någon ansvarig på kommunen och försöka förhandla ner det jag amorterar eller ska jag bara låta det vara? Samtidigt är det ju bra att få bort skiten så fort som möjligt, men samtidigt jag tänker att det är lite synd att betala såpass mycket när skulden inte växer.

Vad tycker ni är smartast/vad hade ni gjort? Vet någon om jag kan göra något annat för att få bort skulden förresten? Önskade att det fanns något man kunde göra för att få bort skiten. Tydligen är det helt upp till kommunen att bestämma. De kan välja att stryka hela skulden utan vidare enligt vad min advokat sa. Tror ni att det hjälper om man ringer dit och grinar och drar hela sin tragiska livshistoria?
Senast redigerad av Sunderella 2013-06-14 kl. 20:25.
Citera
2013-06-14, 20:29
Medlem
Om du ringer dit och grinar och berättar ditt livs historia kan de iaf aldrig höja din kostnad.
Så skadar ju inte att ringa.
Citera
2013-06-14, 20:53
Medlem
-.VindictivE.-s avatar
Överklaga? Om det är möjligt.

Alt. Ringa kommunen och berätta att du funderar på att överklaga men kan tänka dig att avstå om beloppet stryks.
Citera
2013-06-14, 20:59
Medlem
-.VindictivE.-s avatar
Typ samma historia.

Läs.

https://www.flashback.org/t1951426
Citera
2013-06-14, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PrincessPerona
Om du ringer dit och grinar och berättar ditt livs historia kan de iaf aldrig höja din kostnad.
Så skadar ju inte att ringa.
Är rädd att de ska dra på ränta eller något Undra hur vanligt det är att en kommun faktiskt kan stryka en skuld? Räknar inte med att jag lyckas få bort skulden genom att ringa dit och grina, men det kanske är värt ett försök. Är det värt att ringa och försöka förhandla ner den summan jag betalar in månatligen eller ska jag bara fortsätta med 500 kr? Jag klarar det ju, men det känns onödigt när jag ändå inte betalar någon ränta. Vad är bäst tycker ni?

Citat:
Ursprungligen postat av -.VindictivE.-
Överklaga? Om det är möjligt.

Alt. Ringa kommunen och berätta att du funderar på att överklaga men kan tänka dig att avstå om beloppet stryks.
Gjorde inte detta, var för rädd att jag skulle förlora igen och betala ännu mer

Det har som sagt gått nästan ett år sedan rättegången nu så det är för sent att överklaga.
Citera
2013-06-14, 21:37
Medlem
-.VindictivE.-s avatar
Har du fått papper på att du slipper ränta eller är det muntligt. Fanns det några krav från deras sida för att du skulle få räntefritt?
Citera
2013-06-14, 22:25
Medlem
Vad är det för tvistemål som är så otroligt viktigt att få upprättelse för att man riskerar att dra på sig en stor skuld som 18-20-åring?
Citera
2013-06-14, 23:05
Medlem
-.VindictivE.-s avatar
Personligen, eftersom du frågar, skulle jag hitta ett extrajobb och betalat av skulden innan jag flyttade hemifrån. Även fast det är räntefritt skulle jag tycka det var skönt att bli av med skiten. Jag antar att du visste innan rättegång vad som gällde, att du skulle få betala rättegångskostnader vid för dig fel domslut, även om du antog att du skulle vinna målet. Därför är det bara bita i det sura äpplet och pynta kommunen.

Alt. Flytta till Norge.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in