Citat:
Ursprungligen postat av
S-cup
TM tar backup på hela dina hårddisk om du inte sagt något annat. Om du inte vill ha en backup på allt så är det enkelt att ordna i TMinställningarna (jag tar tex inte backup på det jag laddar ner).
Så om du använder 185Gb av din hårddisk så kommer TM vilja kopiera 185Gb.
95Gb på övrigt låter inte så mycket tycker jag. Själva OSX antar jag räknas med där, likaså spel om du har. Om du har iPhone/iPad så sparas även alla appar och säkerhetskopior på datorn. m.m. m.m.
Om du vill kolla vad du har som tar plats på datorn så kan du ladda ner en "disk analyzer"
En bra och enkel sådan är WhatSize. Tror den kostar, men den finns gratis där du hittar andra gratis program... Annars finns det säker alternativ som är gratis på riktigt, det är bara att googla.
Ska prova whatsize. Jo, undantag har jag gjort, för bland annat nedladdningsmappen samt filmer.
Men själva problemet som jag ser det är att under själva säkerhetskopieringsfasen så växer filen, alltså först uppskattas den till ex 25 MB, senare 250 MB och den tickar sig hela tiden större.
Jag har tagit backup på datorn sen ett halvår tillbaka, och detta fenomen har jag aldrig tidgare sett.