2013-06-14, 17:21
Medlem
Utan att macen gjorde något krävande började fläkten susa vilket fick mig att fundera på vad den håller på med, och det visade sig att den håller på att ta en backup, som bara växer i storlek.

Sitter på en MB Air som har TC aktiverat mot en Synology Diskstation. Backupen håller på för tillfället och tittar man på storleken på backupen uppe vid listen så växer den konstant. Jag stoppade den vid 8 GB och startade om datorn och provade att åter starta backupen men fortfarande växer den.

Dessutom har jag av 185 GB hårddisk 95 GB "övrigt" om man kollar på "Om den här datorn" vilket jag tycker låter extremt mycket då jag inte har i princip något nedladdat, inte heller särskilt mycket bilder eller musik (dessa specas dessutom under varsin kategori) som skulle kunna synkas då jag lägger allt på nasen direkt.

Jag vet inte riktigt vad jag ska googla på heller, får mest upp trådar om hur hårddiskutrymmet på nasen tagit slut, vilket ju inte så är fallet här.
Citera
2013-06-14, 17:49
Medlem
S-cups avatar
TM tar backup på hela dina hårddisk om du inte sagt något annat. Om du inte vill ha en backup på allt så är det enkelt att ordna i TMinställningarna (jag tar tex inte backup på det jag laddar ner).

Så om du använder 185Gb av din hårddisk så kommer TM vilja kopiera 185Gb.

95Gb på övrigt låter inte så mycket tycker jag. Själva OSX antar jag räknas med där, likaså spel om du har. Om du har iPhone/iPad så sparas även alla appar och säkerhetskopior på datorn. m.m. m.m.
Om du vill kolla vad du har som tar plats på datorn så kan du ladda ner en "disk analyzer"
En bra och enkel sådan är WhatSize. Tror den kostar, men den finns gratis där du hittar andra gratis program... Annars finns det säker alternativ som är gratis på riktigt, det är bara att googla.
Citera
2013-06-14, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S-cup
TM tar backup på hela dina hårddisk om du inte sagt något annat. Om du inte vill ha en backup på allt så är det enkelt att ordna i TMinställningarna (jag tar tex inte backup på det jag laddar ner).

Så om du använder 185Gb av din hårddisk så kommer TM vilja kopiera 185Gb.

95Gb på övrigt låter inte så mycket tycker jag. Själva OSX antar jag räknas med där, likaså spel om du har. Om du har iPhone/iPad så sparas även alla appar och säkerhetskopior på datorn. m.m. m.m.
Om du vill kolla vad du har som tar plats på datorn så kan du ladda ner en "disk analyzer"
En bra och enkel sådan är WhatSize. Tror den kostar, men den finns gratis där du hittar andra gratis program... Annars finns det säker alternativ som är gratis på riktigt, det är bara att googla.
Ska prova whatsize. Jo, undantag har jag gjort, för bland annat nedladdningsmappen samt filmer.

Men själva problemet som jag ser det är att under själva säkerhetskopieringsfasen så växer filen, alltså först uppskattas den till ex 25 MB, senare 250 MB och den tickar sig hela tiden större.

Jag har tagit backup på datorn sen ett halvår tillbaka, och detta fenomen har jag aldrig tidgare sett.
Citera
2013-06-14, 23:33
Medlem
catlands avatar
Time Machine kommer att växa tills dess att partitionen den lagrar på är full, då tar den bort de äldsta säkerhetskopiorna. Partionera din externa hårddisk för att på så sätt begränsa hur stor Time Machinebackupen blir.

Min räknar också upp storleken på backupen allt eftersom den indexerar nya filer.
Citera
2013-06-15, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av catland
Time Machine kommer att växa tills dess att partitionen den lagrar på är full, då tar den bort de äldsta säkerhetskopiorna. Partionera din externa hårddisk för att på så sätt begränsa hur stor Time Machinebackupen blir.

Min räknar också upp storleken på backupen allt eftersom den indexerar nya filer.
Jag lät backupen gå klart och delen märkt övrigt har nu sjunkit till ungefär 50 gig. Ändå tycker jag inte att det var så länge sen jag gjorde en backup. Nåväl, det verkar ju inte vara något fel, bara det att jag aldrig sett en så pass stor synk förutom just vid första backupen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in