• 2
  • 3
2013-06-17, 00:34
Medlem
Snitz3ns avatar
Jag fiskar i en del olika sjöar och har lyckats fånga större abborrar i alla dessa sjöar.

Nummer 1: Känn till sjön, känner du till sjön så har du det allra bästa utgångsläget. Vart det finns grund, olika djup, vad det är för typ av botten mm. (Man lär sig vart fisken står)

nummer 2: Fiska med rätt utrustning, Har lite med nummer ett att göra eftersom olika beten och färger funkar olika bra i olika vatten beroende på om vattnet är klart eller grumligt osv. Men Spinnare, jigg och abborre-vobblers eller pimpelutrustning (blänke och lim/garnkrok) har du störst chans att få stor abborre. Kanske det viktigaste av allt, Använd lekare, INTE tafs!! Abborrarna är känsliga och när man fiskar med abborre-utrustning är det viktigt med lekare så man inte förstör gången på betet. Samt ha tunn lina!

Nummer 3: Av egen erfarenhet är bästa platserna för stor abborre steniga grund ute på sjön. Så finns det/hittar du ett grund där det är stenigt (gärna väldigt grunt) så lär det vara bästa platsen för Abborre.

Nummer 4: Fiska rätt, kör du med jigg, låt den gå efter botten. Dra en fem sex sju varv på veven, sen låter du det sjunka till botten och sedan vevar du ett gäng varv igen. Kör du med abborre-vobbler, testa dig fram vilken hastighet som funkar bäst för dagen, stanna till ibland när du vevar eller gör små ryck imellanåt (sådant som retar fisken eller får den att bli intresserad)

Nummer 5: Får du en abborre så fortsätt fiska där kvickt, Abborren går i stim, så där det finns en finns det flera. Oftast är det så att är det mindre Abborrar där som nappar så blir de större också nyfikna och skrämmer bort de små, Vips så har du ett stim större abborrar där.

Nummer 6: När du väl får större Abborrar, Notera hur fort du vevade, vilket bete du fick det på, färgen på betet, vädret, vart du fick den/dom, djup, när du fick den/dom.

Nummer 7: Har du testat allt detta men ändå inte får något, pissa i vattnet och sänk utrustningen, åk sedan hem och blanda till en stor jävla grogg!

Där har du grunder till ett lyckat abborrefiske.
Observera att det här är MINA erfarenheter, så jag säger inte att det är såhär det ska gå till eller att det är rätt eller att man inte kan få dem på annat vis. Men det är såhär jag har fått mina och jag fiskar mycket Abborre och har fått väldigt mycket större borre.
Citera
2013-06-17, 00:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av RoktBogIBit
http://www.youtube.com/watch?v=MSCHuxGv7nU :fysatikendöh

hahaha de är kryt i de
Citera
2013-06-17, 00:39
Medlem
dethalvabarnets avatar
I havet så finns de oftast vid grynnor.

Annars kan du kanske ha tur och få en riktigt bamsing när du pilkar strömming, ungefär samma chans som att få gädda då.(ganska liten).
Citera
2013-06-17, 15:44
Medlem
Grudaxs avatar
1) Leta efter ställen där det står mycket betesfisk (använd ekolod eller se om det vakar mycket).
2) Fiska med ett tunnare och känsligare jiggspö tex Savagear Bushwacker XLNT 7,6" kastvikt 3-18 g. Tunn lina!
3) Använd tunn fluorcarbontafs utan beteslås men med lekande.
4) Kör uteslutande med shadjigg, och 5-10 gramshuvuden.

Kasta ut jiggen och låt den sjunka till botten. Kolla på linan, när den slackar ner på vattnet är jiggen i botten. Veva försiktigt hem jiggen några tag. Vänta på att linan slackar. Veva lite till...och så vidare. Ha inte för bråttom.

Jiggen kommer då att studsa fram på botten, och när du vevar kommer den lyfta upp bland de stora borrarna som står strax över botten. Helt osvikligt sätt att få kralliga borrar.
Citera
2013-06-18, 20:09
Medlem
PaterNoster777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manboiii
Djupa vatten.
Ett kort men bra svar.
De absolut största abborarna jag har fått har varit på långrev på djupt vatten, och på den tiden använde vi mask.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in