2013-06-14, 11:33
Medlem
hej, funderar på att koka blåbär + eventuellt något annat bär, tillsätta vodka och socker, och tillsätta sprite/energidryck.

finns det någon som vet hur det blir, tanken är att få bort alkoholsmaken ganska bra och få den relativt stark. Anledningen är att vi ofta har matcher sent på fredag/lördag och att man kan sitta och dricka den vid sidan av ölen innan krogen.

Kom gärna med förslag/tips för att detta är perfekt recept känns det ju inte som direkt..
Citera
2013-06-14, 12:00
Medlem
Jag kan tipsa om att blåbär och kardemumma fungerar bra ihop.
Citera
2013-06-14, 12:18
Medlem
JoeDevolas avatar
Det borde fungera alldeles utmärkt. Låna en saftmaja av mormor. Om hon äger en sådan, vet hon också hur man kokar saft. Annars vet internet.

Kardemumma i saften låter gott, men jag skulle ta det lugnt med sockret om du ska blanda med sprite. Och blåbär är rätt goda som de är.

http://bagarenochkocken.se/kokkarl-stekpannor/saftkokare/saftkokare-saftmaja-7-liter-rostfritt/?gclid=CNyWuYOo47cCFYSXcAodlVcAZA
Senast redigerad av JoeDevola 2013-06-14 kl. 12:26.
Citera
2013-06-14, 12:20
Medlem
tack så mycket! hittade karemumma hemma så kör i lite sånt, kan jag hälla i vodka under tiden jag kokar?
Citera
2013-06-14, 12:27
Medlem
JoeDevolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kemi-anders
tack så mycket! hittade karemumma hemma så kör i lite sånt, kan jag hälla i vodka under tiden jag kokar?

Nej, inte om du vill bli full.
Citera
2013-06-14, 12:29
Medlem
kokas alkoholen bort eller vadå? hittade lite kanel också, skulle det funka?
Citera
2013-06-14, 12:33
Medlem
Hfuhruhurrs avatar
Alkoholen försvinner när du kokar den. Inte helt och hållet, men den sjunker ordentligt.

http://ltarkiv.lakartidningen.se/2001/temp/pda23854.pdf
Citera
2013-06-14, 12:37
Medlem
JoeDevolas avatar
Citat:
kokas alkoholen bort eller vadå? hittade lite kanel också, skulle det funka?

Ja, alkohol har mycket lägre kokpunkt än vatten. Runt 78 grader. Kanel tycker jag också låter gott, men i så fall hel kanelstång. Jag är rädd att malen kanel kommer att flyta på ytan. Det är malen bark nämligen.
Citera
2013-06-14, 12:58
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
kokas alkoholen bort eller vadå?

Det har var ett jävla kul inlägg i kombination med ditt forumnamn får jag säga
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto