2013-06-14, 08:20
Medlem
SpiritusSanctis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teru
Läskigt hur hjärntvättade vissa är av samhället
Så om man gillar sitt jobb är man hjärntvättad? Jag gillar att måla, fan vad hjärntvättad jag måste vara. Läskigt...
Citera
2013-06-14, 08:34
Medlem
Dr.Lecters avatar
Jag hade nog kunnat jobba gratis också sålänge man går runt och kan äta mat och har ett husrum. Beroende på jobb då alltså, då jag just nu studerar.
Citera
2013-06-14, 08:34
Medlem
De flesta människor jobbar hellre än inte. Helt utan lön hade jag nog inte jobbat, då hade jag försökt tjäna pengar på annat håll.

Det gjordes ett ganska intressant experiment för ett par år sedan, ett universitet erbjöd ett par nyexaminerade studenter två jobb. På det ena fick du riktigt bra betalt för att göra ingenting, på det andra fick du en normal lön för att jobba. I början tog alla såklart det första valet, men det dröjde bara någon månad innan alla bytte till att få jobba med lägre lön.

Innan de bytte jobb märkte man att de blev deprimerade, slutade gå ut ur huset och mot slutet gjorde de i stort sett ingenting alls.
Citera
2013-06-14, 08:36
Medlem
cyber_zekes avatar
Om jag vunnit på lotto så att jag blev ekonomisk oberoende, absolut ja.
Att gå till ett arbete där jag får utlopp för min kreativitet och kan umgås med likasinnade kollegor tycker jag är en bra mycket större belöning än pengar. Däremot skulle jag inte jobba gratis på vilket jobb som helst, det skulle vara mitt val var jag skulle jobba.

Jag har haft jobb där jag har tjänat ganska bra med pengar, ofta har det varit skit jobb där jag så småningom har sagt upp mig för ett mer utmananade/inspirerande jobb, pengar är inte allt.

Alla människor har inte pengar som drivkraft, men alla måste ha pengar för att överleva.
Citera
2013-06-14, 08:42
Medlem
Svaret är nej, men vissa delar av mitt jobb hade jag kunnat göra gratis. Men för att jobba gratis behöver jag slippa de dåliga delarna.
Citera
2013-06-14, 10:28
Medlem
idiamindadas avatar
Lokförare har ofta detta problem. De kan aldrig få upp lönerna eftersom det finns en klick som gladeligen jobbar gratis om det skulle vara så. Eller t o m betalar, allt för att få köra tåg!
Citera
2013-06-14, 10:29
Bannlyst
Som det ser ut nu? Nej.

I framtiden när jag får det jobb jag ska ha då, ja kanske. Men frågeställningen är ganska korkad egentligen, alla behöver ju pengar. Sen är ju det en del av motivationen också, när man väl ska börja amortera, betala av skulder samt se livet gå framåt.

Jag hade ju inte velat leva som en munk livet ut direkt, en viss standard krävs ju alltid.

Men hade jag gått till jobbet med ett leende på läpparna? Absolut.

Citat:

Märkligt resonemang. Om du hade fått utöva ditt största intresse och hobby samt få betalt för det, hade inte du älskat att jobba då?

Om du nu är så less på ditt jobb, gör något åt det istället för att lipa. Somliga vill göra något av sina liv.
Citera
2013-06-14, 10:35
Medlem
Sunners avatar
Citat:

Det är fascinerande hur diverse lata och ambitionslösa människor alltid kommer dragande med den här som något slags passiv-aggressivt försvar för sina egna usla val och fallenheter.
Påminner lite om folk som kommer dragande med hemmasnickrade flumhypoteser om t.ex svarta hål eller liknande, och när folk påtalar att det bara är skitsnack så är det för att de senare är "hjärntvättade av mainsteramvetenskapen".

Själv så tycker jag att det känns ganska ok att jobba med något jag tycker om och att dessutom få ganska bra betalt för det.
Citera
2013-06-14, 11:01
Avslutad
Har jobbat gratis som kock då o då, för att få erfarenhet
Citera
2013-06-14, 11:24
Medlem
ALDRIG. Anledningen till att jag älskar mitt jobb är JUST pengarna
Citera
2013-06-14, 12:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Qxxy
Finns människor som arbetar gratis inom industrin osv för att få erfarenhet för senare anställning...

Finns människor som utbildar sig gratis för att få ett jobb.
Citera
2013-06-14, 13:37
Medlem
kringelikrokarnas avatar
Hade jag varit ekonomiskt oberoende så hade jag definitivt arbetat ändå.
Däremot kanske jag inte arbetat 100%, utan tillräckligt för att bli tillfredsställd intellektuellt samtidigt som jag har gött med fritid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in