2013-06-13, 19:23
Medlem
Hej.

Jag har hört att på den senaste iMac:en så kan man inte längre byta ut delar i den. Är inte riktigt säker på det men det kan ju stämma eftersom den nya designen kanske gjorde det svårare.

Jag kommer kanske köpa en iMac från 2010 eller 2011 och vill vara säker på att man kan byta delar i den så att man kan ha det några år. Vart gör man det? Är inte så duktig på att pilla och och sådant så jag vågar inte göra det. Innan jag köper en iMac vore det bra att se vad det kommer att kosta på ett ungefär så att jag jämföra det priset och en begagnad iMac mot att köpa en ny.
Citera
2013-06-13, 19:43
Medlem
Magnu5s avatar
Huruvida det går att byta delar på den allra senaste vet jag inte riktigt men generellt finns det inte så mycket att byta på de senaste iMacsen... RAM-minnena sitter behändigt till, bara öppna en liten lucka så kommer man åt dem. På 2010:an så kan man lägga till ytterligare en hårddisk men det kräver att man lyfter av glaset och lcd-panelen bakom för att överhuvudtaget komma åt någon elektronik.
2011:an känner jag inte till lika bra men vad jag har hört så ska det vara svårare att få in en extra hårddisk.

Som sagt det går inte modda en iMac som man gör på en pc. Att byta moderkort, grafikkort eller processor är bara att glömma. Vill man hårddra iMac:en så är det en stationär bärbar dator. (Dock en relativt kraftfull sådan). Jag har en 2010:a 27" med i7:an som jag petat i totalt 12 Gb RAM, det enda jag har att klaga på är när jag redigerar 1080p i 50fps då kan den bli ganska varm och upplevas som lite långsam.

Vänligen
Magnus
Citera
2013-06-13, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Magnu5
Huruvida det går att byta delar på den allra senaste vet jag inte riktigt men generellt finns det inte så mycket att byta på de senaste iMacsen... RAM-minnena sitter behändigt till, bara öppna en liten lucka så kommer man åt dem. På 2010:an så kan man lägga till ytterligare en hårddisk men det kräver att man lyfter av glaset och lcd-panelen bakom för att överhuvudtaget komma åt någon elektronik.
2011:an känner jag inte till lika bra men vad jag har hört så ska det vara svårare att få in en extra hårddisk.

Som sagt det går inte modda en iMac som man gör på en pc. Att byta moderkort, grafikkort eller processor är bara att glömma. Vill man hårddra iMac:en så är det en stationär bärbar dator. (Dock en relativt kraftfull sådan). Jag har en 2010:a 27" med i7:an som jag petat i totalt 12 Gb RAM, det enda jag har att klaga på är när jag redigerar 1080p i 50fps då kan den bli ganska varm och upplevas som lite långsam.

Vänligen
Magnus

Okej. Vad gör RAM-minne för något? Är lite nybörjare på datorer.
Citera
2013-06-13, 20:08
Moderator
Rassas avatar
Om du inte vill pilla själv, så är det ingen skillnad på den senaste modellen och den föregående. Det går att byta disk och moderkort, vilket kräver specialverktyg precis som på den föregående. Nu är skärmen limmad mot ramen, på förra modellen satt den med magneter och gick att ta loss med sugkoppar. På den nya 21,5" kan man förvisso inte byta RAM-minne själv, det är väl skillnaden. På 27" kan man stoppa in mer minne själv, så ska du köpa en ny 21,5" så ska du köpa till så mycket RAM-minne du har råd med redan från början.
Citera
2013-06-13, 21:33
Medlem
tansos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hannes1234
Okej. Vad gör RAM-minne för något? Är lite nybörjare på datorer.

I ditt läge är det bäst att bara köpa nya datorer när det känns segt.

Vet man inte vad RAM minne är så ska du inte in i datorer och rota.

RAM minnet gör så att du kan ha fler program öppna samtidigt tex.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in