2013-06-13, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Du förutsätter alltså att en invandrare har samma förutsättning att bli lönsam för mottagarlandet oberoende av invandrarens ursprung samt även hur mycket arbetskraft som efterfrågas i det mottagande landet. En fin tanke.

Nej det har jag inte sagt, men en utvärdering av invandringspolitiken och frågor som berör "antal invandrare" den handlar om hela invandringen och inte om "grupper av invandringen". Pratar man om grupper av invandrare är det glasklart att asylinvandringen kostar mer än arbetskraftsinvandringen.

Kan nog vara bra om du läser alla mina inlägg i den här tråden. Det skulle nog vara bra för dig att lära dig lite.
Senast redigerad av Visf 2013-06-13 kl. 23:26.
Citera
2013-06-13, 23:27
Medlem
Ministry.of.Truths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sockerpappan
Nej det var inte hans argument, antar att du läste det du svarade på lite slarvigt.

Argumentet var att andelen välutbildade bland invandrare förefaller högre i enkätstudier än det egentligen är eftersom de bidragsberoende analfabeta somalierna(tex) som hade dragit ner snittet, högst sannolikt inte bryr sig om att(eller ens kan) svara på enkätstudier.

ja? och mitt argument är att vid enkätstudier så blir urvalet väldigt skevt... iom att bla bidragsberoende somalier skiter i att svara, då det är en viss typ av folk som svarar på massutskick av enkäter. dvs urvalet blir inte representativt
Citera
2013-06-13, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Visf

Så argumentet är att invandrare ljuger.

Va? Nä argumentet är att enkätundersökningar per se ger ett skevt urval. Givetvis är korrelationen hög mellan arbetslösa sinnesslöa icke-produktiva individer och individer som inte bryr sig om att svara på enkäter.... något annat vore ju exceptionellt
Citera
2013-06-13, 23:32
Medlem
B´stards avatar
Givetvis har den här skiten delats och "gillats" till förbannelse på fb (vilket säger en hel del om folks beteende där) jag plockar ut en favorit här:

"Helt ärligt. End of discussion. Jag vill be ALLA att skriva ut denna artikel (eller hela rapporten) och sticka upp det i ansiktet på varenda jävla outbildad främlingsfientlig nazist (Läs Sverigedemokrat)"

https://www.facebook.com/patrik.wallin.58

Lyckligtvis bara en kompis kompis (så ni kanske inte kan se hans stream) men herrejävlar vilket stolpskott! Han är läkare (uppenbarligen krävs det inte mycket verksamhet i hjärnkontoret för det) Han kan ju uppenbarligen inte ha läst rapporten om vi säger så....
Citera
2013-06-13, 23:32
Medlem
solindos avatar
Det är idiotiskt att inte öka invandringen om denna rapport stämmer.
Invandringen är en plusaffär.
Citera
2013-06-13, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oformad
Och du har såklart belägg för att det inte är viktat för någon av dessa områden? Eller kan det vara som så att du hittar på friskt?

Om dom inte säger att dom viktat för det har dom givetvis inte viktat för det... Dom kommer explicit inte tala om allt dom INTE gjort i rapporten begriper du väl. Detta är ju omvänd bevisföring vilket är helt ologiskt...
Citera
2013-06-13, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
För dig ja för du verkar inte tro att relativt lågutbildade invandrare kan jobba med att växla pengar, jobba på lager/magasin eller med transport, uthyrning och leasing, företagstjänster och finansiella tjänster på export m.m. du verkar tycka det är osannolikt, jag vt att det är väldigt sannolikt att lågutbildade invandrare jobbar med just detta just på grund av deras bakgrund och språkkompetens etc.

Är det osannolikt att det finns lågkvalificerade invandrare som jobbar inom några av dessa områdena - absolut inte. Är de av stor vikt för den svenska exporten? Nej, inte ens märkbar förmodligen.

Du insinuerade att de lågkvalificerade tjänste- och serviceyrkena som är invandrardominerade hade påverkan på vår vitala export, jag menar att det uppenbarligen är rejält överdrivet. Istället fyller de främst en roll på den inhemska marknaden.

Ja, det finns undantag: exempelvis är en stor del av våra lastbilschaufförer från Östeuropa, anställda av svenska transportföretag. Men dessa kan knappast betraktas som invandrare, utan som utländska arbetare. Anledningen till att de kommer hit är för att de jobbar för betydligt lägre lön och sämre arbetsvillkor och därmed blir eftertraktade, men majoriteten jobbar periodvis och åker hem.

Att invandrare med speciell "bakgrund och språkkompetens" skulle vara en viktig kugge i det svenska exportmaskineriet verkar snarare vara din fantasi, än något som är verklighetsförankrat.

Fortsätt drömma.
Citera
2013-06-13, 23:34
Medlem
Medel-IQs avatar
Citat:
Ja, men de korrigerar för dessa saker.
Vilka saker? Har man använt en enkät är resultaten redan från början sämre än att använda de rena fakta som finns i den officiella statistiken om inbetald skatt och bidrag. Går inte att korrigera.

Sedan lägger man däremot till vissa andra kostnader som inte alls tas upp i enkäten som kostnaderna för offentlig sjukvård. Här antar man dock det helt orealistiska att invandrarna inte är överrepresenterade jämfört med infödda i samma ålder.
Citat:
Vilka siffror förlitar du dig på då?
Metapedia nämner flera i sektionen "utbildningsnivån hos nyanlända invandrare"
http://sv.metapedia.org/wiki/Invandring_och_utbildning
Citat:
Har du några belägg för att invandrare ljuger mer än andra i undersökningar?
Uppenbarligen är det en enorm skillnad mellan vad invandrarna uppger som sin utbildning i enkäter och den verklighet som möter arbetsförmedling och kommuner. Om det beror på att man ljuger eller för att analfabeter och andra lågutbildade helt enkelt struntar i att eller inte ens kan svara på postenkäter kan diskuteras.

Hursomhelst visar detta att man inte kan lita på enkäter till invandrare beträffande deras utbildning och därmed högst sannolikt också beträffande deras inkomster och utgifter.
Citera
2013-06-13, 23:35
Medlem
Citat:
Han säger således precis vad jag sagt i hela tråden.

Bra att han även bytt språk, efter en diskussion på facebook med honom verkar han ha gått över från "utomeuropeisk invandring" till att prata om asyl och anhörig till asyl-invandringen. Vet inte om jag ska ta cred, säkert andra ekonomer som påpekat det för honom, men han har i varje fall gjort en ändring i hur han beskriver problemet.

Det jag i huvudsak är intresserad av är om OECD kommit fram till om migrationen slutar på plus eller minus, och om DN rapporterar ärligt om rapportens innehåll. Jag antar att jag fått svar på bägge dessa frågor i och med Sanadajis inlägg.

Sen noterade jag av dina inlägg att du inte verkar se det som en svaghet att dataunderlaget bygger på en enkätundersökning. Det tycker jag är märkligt. Att få ett representativt urval av en så heterogen grupp som invandrare kan inte vara lätt. Även om statistikerna som bearbetat materialet försökt kompensera för detta så är det i slutändan bara uppskattningar. Jag tänker att det borde ge en potentiell felkälla att behöva luta sig tillbaka på enkätsvar.

Vänligen,
SD-trollet
Senast redigerad av CharlieLindh 2013-06-13 kl. 23:37.
Citera
2013-06-13, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av solindo
Det är idiotiskt att inte öka invandringen om denna rapport stämmer.
Invandringen är en plusaffär.

OM det vore så att invandringen var ekonomiskt positivt skulle det finnas en marknad och en konkurrenssituation som för allt annat här i världen som har ett värde! Länder, städer och kommuner skulle tävla om att få dit invandrare för det skulle gynna dem. Nu är så inte fallet... undra varför....
Citera
2013-06-13, 23:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Nyfikenpaallt
Jag såg på nyheterna och det handlar om arbetskraftinvandring ej flykting och anhörings invandring.
På vilken kanal?

Hoppas att detta kommer fram tydligt i samhällsdebatten, så folk inte tror att all invandring är lönsam.. Dock kan väl knappast arbetskraftinvandring till ett land med hög arbetslöshet vara lönsam..?
Senast redigerad av FonnieSaltloek 2013-06-13 kl. 23:52.
Citera
2013-06-13, 23:40
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B´stard
Givetvis har den här skiten delats och "gillats" till förbannelse på fb (vilket säger en hel del om folks beteende där) jag plockar ut en favorit här:

"Helt ärligt. End of discussion. Jag vill be ALLA att skriva ut denna artikel (eller hela rapporten) och sticka upp det i ansiktet på varenda jävla outbildad främlingsfientlig nazist (Läs Sverigedemokrat)"

https://www.facebook.com/patrik.wallin.58

Lyckligtvis bara en kompis kompis (så ni kanske inte kan se hans stream) men herrejävlar vilket stolpskott! Han är läkare (uppenbarligen krävs det inte mycket verksamhet i hjärnkontoret för det) Han kan ju uppenbarligen inte ha läst rapporten om vi säger så....

Jag hoppas du länkar FT och Tinos rättelse av lögnerna. Det går inte att bara sitta tyst nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in