2013-06-13, 08:41
Medlem
I början av 1900-talet var de konservativa motståndare till demokratin. Ännu 1919 kunde högerledaren och amiralen Arvid Lindman säga offentligt:
-Jag tror inte på demokratin!
Hur ser dagens konservativa på demokratin? På vilka punkter vill man ändra eller åtminstone modifiera det demokratiska systemet?
Citera
2013-06-13, 12:05
Medlem
Det är en viss förenkling att konservativa rent allmänt har varit motståndare till demokratin. I Storbritannien var det konservativa under Disraeli som drev på för att expandera rösträtten, medan liberaler höll emot. I Sverige var det Lindmans högerregering som la fram förslaget om allmän rösträtt för män. Den svenska högern har aldrig röstat mot något förslag att utvidga rösträtten eller införandet av parlamentarism, även om det är sant att man "höll emot" ganska länge av olika skäl.

För övrigt kan man konstatera att Schweiz är ett av Västeuropas mest konservativa länder, och de har ingen brist på demokrati precis. De är snarare ett demokratiskt föredöme som Sverige har mycket att lära av.
Citera
2013-06-13, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Simora
Det är en viss förenkling att konservativa rent allmänt har varit motståndare till demokratin. I Storbritannien var det konservativa under Disraeli som drev på för att expandera rösträtten, medan liberaler höll emot. I Sverige var det Lindmans högerregering som la fram förslaget om allmän rösträtt för män. Den svenska högern har aldrig röstat mot något förslag att utvidga rösträtten eller införandet av parlamentarism, även om det är sant att man "höll emot" ganska länge av olika skäl.

För övrigt kan man konstatera att Schweiz är ett av Västeuropas mest konservativa länder, och de har ingen brist på demokrati precis. De är snarare ett demokratiskt föredöme som Sverige har mycket att lära av.

Framsynta konservativa statsmän insåg säkert redan i början av 1900-talet att varken allmän rösträtt eller parlamentarism gick att hejda i längden. De kretsar som förespråkade korporativistiska modeller som alternativ till den parlamentariska demokratin vann aldrig något större gensvar i vårt land. Högern praktiserade nog - som Du säger - mest fördröjningsstrid mot demokratin och parlamentarismen.
Skulle vara kul att höra om - och i så fall hur - konservativa kretsar idag vill modifiera den nuvarande demokratin.
Citera
2013-06-13, 15:04
Medlem
Traditions avatar
Citat:
Skulle vara kul att höra om - och i så fall hur - konservativa kretsar idag vill modifiera den nuvarande demokratin.

Jag är helt emot dagens demokrati. Människorna ska få vara fria, och statens ska vara en Nattväktarstat, kanske styrd av någon form av aristokrati/elit, vars makt tydligt ska balanseras mot en domstol.
Citera
2013-06-13, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tradition
Jag är helt emot dagens demokrati. Människorna ska få vara fria, och statens ska vara en Nattväktarstat, kanske styrd av någon form av aristokrati/elit, vars makt tydligt ska balanseras mot en domstol.

Käck idé. Men hur ska den aristokratisk/elitistiska utses? Av sig själv?
Kanske rotaryklubbarna skulle ha hand om urvalsprocessen?
Citera
2013-06-13, 16:01
Medlem
ProDeos avatar
Stödjer inte Sveriges "demokrati" då vi inte har någon enligt mig

Det jag skulle vilja inför är direkt demokrati likt Schweiz då jag anser det vara det bästa då man låter familjerna själva få bestämma mer. Det är ju ändå familjen som är det viktigaste i ett samhälle!
Citera
2013-06-13, 20:45
Medlem
Traditions avatar
Citat:
Käck idé. Men hur ska den aristokratisk/elitistiska utses? Av sig själv?
Kanske rotaryklubbarna skulle ha hand om urvalsprocessen?

Delvis genom val, delvis på meritokratisk väg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in