2013-06-12, 06:38
Medlem
FrankyFourFingerss avatar
Jag har en gratis flygbiljett från land X till land Y med mellanlandning i land Z där jag har uppehållstillstånd. Är det möjligt att efter första flighten helt enkelt skita i den andra flighten och gå av i Z där jag mellanlandar (och där jag har uppehållstillstånd)? Hade det gjort någon skillnad om jag inte hade haft uppehållstillstånd eller skulle jag kunna få ett turistvisum direkt (fås på plats i Z)? Har självklart bara handbagage med mig så det är inga problem.
Citera
2013-06-12, 07:22
Medlem
JapanKinas avatar
Klart att det går!

Men du bör meddela arrangören/flygbolaget om att du fått ändrade planer och därför inte följer med sista sträckan. Räkna inte med att få några pengar tillbaka från biljetten dock.

Det där med visum ser ju olika ut i olika länder. Traditionellt sätt så kan du besöka vilken flygplats som helst i vilken del av världen om det bara rör sig om en mellanlandning. Du befinner dig "på pappret" fortfarande i luften.

De moderna flygplatserna låter dig vandra omkring på flygplatsen och handla/äta. De mindre moderna kan vara mer eller mindre ett väntrum och en avgångstavla.
Citera
2013-06-12, 07:50
Medlem
FrankyFourFingerss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JapanKina
Klart att det går!

Men du bör meddela arrangören/flygbolaget om att du fått ändrade planer och därför inte följer med sista sträckan. Räkna inte med att få några pengar tillbaka från biljetten dock.

Det där med visum ser ju olika ut i olika länder. Traditionellt sätt så kan du besöka vilken flygplats som helst i vilken del av världen om det bara rör sig om en mellanlandning. Du befinner dig "på pappret" fortfarande i luften.

De moderna flygplatserna låter dig vandra omkring på flygplatsen och handla/äta. De mindre moderna kan vara mer eller mindre ett väntrum och en avgångstavla.

Visum är inget problem eftersom jag har uppehållstillstånd i landet och om jag inte hade haft det så hade jag kunnat få turistvisum direkt. Räknar inte med att få några pengar tillbaka. Vem bör man meddela? Och när? Måste de veta innan? Eller är det bara för att vara schysst så att de inte behöver ropa upp ens namn?
Citera
2013-06-12, 09:03
Medlem
Pappersvargens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrankyFourFingers
Visum är inget problem eftersom jag har uppehållstillstånd i landet och om jag inte hade haft det så hade jag kunnat få turistvisum direkt. Räknar inte med att få några pengar tillbaka. Vem bör man meddela? Och när? Måste de veta innan? Eller är det bara för att vara schysst så att de inte behöver ropa upp ens namn?
Jag gissar att du till exempel kommer ha en väska på planet som du gärna vill få med dig.
Citera
2013-06-12, 09:08
Medlem
Juneauxs avatar
varför inte bara boka till Z dirr då?

Du behöver inte meddela. Tror inte ens dom ropar upp namn på typ "vanliga" passagerare. Jag har nämligen blivit från åkt ett par gånger och jag hörde då inte mitt namn.
Citera
2013-06-12, 11:02
Medlem
Bongomans avatar
Taggen på väskan måste fixas så flygbolaget måste meddelas. Annars har du ingen väska.
Citera
2013-06-12, 12:04
Moderator
Neksnors avatar
Det borde ju uppskattas om du meddelar bolaget att du inte tänker åka vidare. Du kan ju säga det till personalen när du går av, om det är samma bolag, eller gå till bolagets disk på flygplatsen. Om de tidigare får veta att en plats är tom ökar ju möjligheten att fylla den och de slipper vänta på dig.
Citera
2013-06-12, 15:36
Medlem
JapanKinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bongoman
Taggen på väskan måste fixas så flygbolaget måste meddelas. Annars har du ingen väska.

Jag fattade det som att han endast hade handbagage, då är det således inget problem med "taggen". Vad jag vet så är det inte helt ovanligt att människor åker 2/3 av en sträcka för att sedan tacka för sig. Ibland är det till och med billigare att boka och betala en biljett och kliva av vid mellanlandningen.
Citera
2013-06-13, 00:30
Medlem
SilentVictorys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrankyFourFingers
Jag har en gratis flygbiljett från land X till land Y med mellanlandning i land Z där jag har uppehållstillstånd. Är det möjligt att efter första flighten helt enkelt skita i den andra flighten och gå av i Z där jag mellanlandar (och där jag har uppehållstillstånd)? Hade det gjort någon skillnad om jag inte hade haft uppehållstillstånd eller skulle jag kunna få ett turistvisum direkt (fås på plats i Z)? Har självklart bara handbagage med mig så det är inga problem.
Har du inga returbiljetter med bolaget så kör på.
Annars kan alla resterande resor bli avbokade.

Men utöver det så är det inga problem så sett. Förutom att de så klart blir lite sura på dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in