2013-06-11, 21:52
Medlem
Jobbar som personlig assistent åt en kille som hamnat i rullstol. Han har handikapptillstånd för bilen, men på senare tid har han blivit för dålig för att köra själv så det är jag som får göra det.

Idag när vi skulle handla gick jag ner och tänkte flytta bilen till handikapplatsen framför hans port så att han enkelt skulle kunna kliva i. Blev dock stoppad av en parkeringsvakt som sa att jag inte fick ställa mig där. Jag sa att jag måste köra bilen eftersom min brukare inte kunde köra själv längre och fick svaret att i så fall kunde han inte behålla sitt handikapptillstånd.

Så jag ställde tillbaka bilen, gick upp i lägenheten och berättade det för min brukare. Han blev väldigt upprörd och ringde kommunen. Där fick han svaret att Transportstyrelsen kommit nya regler - kan man inte köra själv får man inte ha handikapptillstånd. Kommunen hade tidigare beviljat dispenser men slutat med det eftersom det blivit för många undantag.

Så vi kollade vad Transportstyrelsen skriver på sin hemsida:

Citat:
Ett parkeringstillstånd för rörelsehindrade kan beviljas för:
  • den som själv kör ett motordrivet fordon och
  • den som regelbundet behöver förarens hjälp utanför fordonet.
Ett parkeringstillstånd för rörelsehindrad får endast utfärdas till en person med rörelsehinder vars funktionshinder är varaktigt och som innebär att han eller hon har väsentliga svårigheter att förflytta sig på egen hand. Bedömningen av väsentliga svårigheter att förflytta sig på egen hand bör grundas på förmågan att förflytta sig till fots med eventuella hjälpmedel.

Transportstyrelsen anser att om en rörelsehindrad inte själv kör motordrivet fordon och regelbundet behöver hjälp av föraren utanför fordonet bör bedömningen i allmänhet grundas på sökandes förmåga att ensam invänta föraren vid målpunkten.
http://www.transportstyrelsen.se/sv/vag/trafikregler/generella-trafikregler/parkeringstillstand/parkeringstillstand-for-rorelsehindrade/

Min brukare tillhörde alltså kategorin "den som själv kör ett motordrivet fordon" när han fick tillståndet. Jag antar att han numera kan klassas som "den som regelbundet behöver förarens hjälp utanför fordonet" eftersom han behöver min hjälp att komma över från rullstolen till passagerarsätet, samt att lägga in rullstolen i bilen?

Något problem att "ensam invänta föraren vid målpunkten" finns dock inte.

EDIT: Ska kanske tillägga att detta är en liten kommun som är ökänd för att ha "egna regler" när det gäller vård och omsorg mm.
Senast redigerad av Diamantpojken 2013-06-11 kl. 22:29.
Citera
2013-06-11, 22:45
Medlem
Bongomans avatar
Kan han sitta i stolen själv i ösregnet den kvart det tar för dig att hämta bilen ska han inte ha tillstånd. Så är reglerna. Ni får bara gå ut om det är bra väder.
Citera
2013-06-11, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diamantpojken
Jobbar som personlig assistent åt en kille som hamnat i rullstol. Han har handikapptillstånd för bilen, men på senare tid har han blivit för dålig för att köra själv så det är jag som får göra det.

Idag när vi skulle handla gick jag ner och tänkte flytta bilen till handikapplatsen framför hans port så att han enkelt skulle kunna kliva i. Blev dock stoppad av en parkeringsvakt som sa att jag inte fick ställa mig där. Jag sa att jag måste köra bilen eftersom min brukare inte kunde köra själv längre och fick svaret att i så fall kunde han inte behålla sitt handikapptillstånd.

Så jag ställde tillbaka bilen, gick upp i lägenheten och berättade det för min brukare. Han blev väldigt upprörd och ringde kommunen. Där fick han svaret att Transportstyrelsen kommit nya regler - kan man inte köra själv får man inte ha handikapptillstånd. Kommunen hade tidigare beviljat dispenser men slutat med det eftersom det blivit för många undantag.

Så vi kollade vad Transportstyrelsen skriver på sin hemsida:

http://www.transportstyrelsen.se/sv/vag/trafikregler/generella-trafikregler/parkeringstillstand/parkeringstillstand-for-rorelsehindrade/

Min brukare tillhörde alltså kategorin "den som själv kör ett motordrivet fordon" när han fick tillståndet. Jag antar att han numera kan klassas som "den som regelbundet behöver förarens hjälp utanför fordonet" eftersom han behöver min hjälp att komma över från rullstolen till passagerarsätet, samt att lägga in rullstolen i bilen?

Något problem att "ensam invänta föraren vid målpunkten" finns dock inte.

EDIT: Ska kanske tillägga att detta är en liten kommun som är ökänd för att ha "egna regler" när det gäller vård och omsorg mm.

Den andra punkten är nästan enbart till för barn vars funktionsnedsättning gör att föräldrarna behöver parkera bilen närmare. Barn kan äga ett hkp-tillstånd och föräldrarna kör.
Citera
2013-06-12, 00:12
Medlem
Forbliranonyms avatar
Ja han borde ju klassas som det du sist nämnde.
Men tyvärr blir ju reglerna krångliga när alla stureplansfittor köpte ett sådan för att sedan parkera sin pappas bil på handikapp parkeringar.
Citera
2013-06-12, 00:15
Medlem
Citat:
3 §
Parkeringstillstånd utfärdat till en rörelsehindrad som vid ansökan uppgivit att han eller hon själv kör motordrivna fordon får endast användas av tillståndshavaren.

Parkeringstillstånd utfärdat till en rörelsehindrad som vid ansökan uppgivit att han eller hon inte kör motordrivna fordon får endast användas vid parkering för tillståndshavaren.

4 §
Tillståndshavaren får inte låta annan använda parkeringstillståndet i strid med 3 §.

Så det är så att om han har ett förartillstånd så är det han själv som måste parkera bilen.

Citat:
Ren goja, några dispenser för regeln har de aldrig haft tillstånd att dela ut.

Dessutom så får man max ha handikapptillstånd i tre år innan man får ett nytt och den senaste regeländringen Transportstyrelsen gjorde skedde för fyra år sedan.
Citera
2013-06-12, 07:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bongoman
Kan han sitta i stolen själv i ösregnet den kvart det tar för dig att hämta bilen ska han inte ha tillstånd. Så är reglerna. Ni får bara gå ut om det är bra väder.

Eller åk färdtjänst i stället. Dyrt för samhället, men om de är snåla med parkeringstillstånd så kan de ha det så.
Citera
2013-06-12, 07:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diamantpojken

Om han sitter vid porten och väntar är det OK, man får använda en handikappruta för av- och påstigning.

Det finns nog två sätt att behålla tillståndet när det skall omprövas. Antingen hävdar man att han kör bilen, eller så får man en läkare att skriva ett intyg att han inte kan lämnas ensam under tiden du parkerar bilen.
Citera
2013-06-21, 14:26
Medlem
Tack för alla svar!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här