2013-06-11, 21:52
Medlem
Jobbar som personlig assistent åt en kille som hamnat i rullstol. Han har handikapptillstånd för bilen, men på senare tid har han blivit för dålig för att köra själv så det är jag som får göra det.

Idag när vi skulle handla gick jag ner och tänkte flytta bilen till handikapplatsen framför hans port så att han enkelt skulle kunna kliva i. Blev dock stoppad av en parkeringsvakt som sa att jag inte fick ställa mig där. Jag sa att jag måste köra bilen eftersom min brukare inte kunde köra själv längre och fick svaret att i så fall kunde han inte behålla sitt handikapptillstånd.

Så jag ställde tillbaka bilen, gick upp i lägenheten och berättade det för min brukare. Han blev väldigt upprörd och ringde kommunen. Där fick han svaret att Transportstyrelsen kommit nya regler - kan man inte köra själv får man inte ha handikapptillstånd. Kommunen hade tidigare beviljat dispenser men slutat med det eftersom det blivit för många undantag.

Så vi kollade vad Transportstyrelsen skriver på sin hemsida:

Citat:
Ett parkeringstillstånd för rörelsehindrade kan beviljas för:
  • den som själv kör ett motordrivet fordon och
  • den som regelbundet behöver förarens hjälp utanför fordonet.
Ett parkeringstillstånd för rörelsehindrad får endast utfärdas till en person med rörelsehinder vars funktionshinder är varaktigt och som innebär att han eller hon har väsentliga svårigheter att förflytta sig på egen hand. Bedömningen av väsentliga svårigheter att förflytta sig på egen hand bör grundas på förmågan att förflytta sig till fots med eventuella hjälpmedel.

Transportstyrelsen anser att om en rörelsehindrad inte själv kör motordrivet fordon och regelbundet behöver hjälp av föraren utanför fordonet bör bedömningen i allmänhet grundas på sökandes förmåga att ensam invänta föraren vid målpunkten.
http://www.transportstyrelsen.se/sv/vag/trafikregler/generella-trafikregler/parkeringstillstand/parkeringstillstand-for-rorelsehindrade/