2013-06-10, 22:16
Medlem
Hejsan. Första gången så blir lite test. Hade otur med dålig kvalitet på fröna men fick ett att ta sig. AF femmade diesel ryder. Ställde damen till en början i fönstret dagtid för solljus och nattetid under 2 stycken LE på 36w.

Funka bra, på en vecka blev hon ca 4,5 mm i höjd. Men hon stannade efter det och har inte rört sig mycket mer sen dess. Så nu står hon nattetid under 400w hps. Upptäckte lite vita fläckar på hennes blad och blev orolig. Vet nu att det är kalk från brunnen så kommer köra regnvatten nu.

Bilder kommer så snart jag fått tag på en dator.

Tjing!
Citera
2013-06-11, 11:45
Medlem
Skrev i ett tidigare inlägg om LE lampor och tyckte det var positivt. Nu har jag låtit damen stå under min 400w hps över natten, och redan efter en timma började hon sträcka på sig. Gav mig själv en lavett och har nu lärt mig
Citera
2013-06-11, 12:10
Medlem
BadkarsfilosofeNs avatar
Ger du inte plantan någon vilotid?
Citera
2013-06-11, 14:32
Medlem
Enligt en bekant behöver man inte ge autoblommande plattor vila utan man kan ge dem ljus 24/0. Men nu när du skrev tänke jag efter lite och det känns lite ologiskt. Skulle kanske satsa på 20/4 eller 18/6 istället. Har aldrig odlat innan så har ingen erfarenhet alls, vad tror du/ni?
Citera
2013-06-11, 15:14
Medlem
Mr.Pennypackers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mallemannen
Enligt en bekant behöver man inte ge autoblommande plattor vila utan man kan ge dem ljus 24/0. Men nu när du skrev tänke jag efter lite och det känns lite ologiskt. Skulle kanske satsa på 20/4 eller 18/6 istället. Har aldrig odlat innan så har ingen erfarenhet alls, vad tror du/ni?

De behöver inget mörker för att gå i blom som vanliga plantor, dock tror jag absolut att de mår bättre av att ha en något sånär naturlig ljuscykel = både ljus och mörker. Jag hade kört på 18/6.
Citera
2013-06-11, 16:09
Medlem
brass-mannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Pennypacker
De behöver inget mörker för att gå i blom som vanliga plantor, dock tror jag absolut att de mår bättre av att ha en något sånär naturlig ljuscykel = både ljus och mörker. Jag hade kört på 18/6.
18/6 är perfekt då dom får lite mörker samt mycket ljus, har med inomhus o kör nästan samma men lite mer ljus och det är perfekt.
Citera
2013-06-11, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Pennypacker
Satte timer nu, kör 18/6 så förhoppningsvis ska hon trivas lite bättre

Får se hur jag gör när hon går i blom, om det ens är en hon. Usel kvalitet på fröna så jag är osäker på om resterande stämmer, kör nog 12/12 hur som.

Men om hon stinker för mycket får jag flytta ut henne. Bor på landet och har mycket fält runtom mitt hem som förhoppningsvis skall ge optimalt med solljus, hon blir omkring 50-80 cm hög så hon är inte så svår att gömma
Citera
2013-06-11, 16:32
Medlem
brass-mannens avatar
Citat:
Satte timer nu, kör 18/6 så förhoppningsvis ska hon trivas lite bättre

Får se hur jag gör när hon går i blom, om det ens är en hon. Usel kvalitet på fröna så jag är osäker på om resterande stämmer, kör nog 12/12 hur som.

Men om hon stinker för mycket får jag flytta ut henne. Bor på landet och har mycket fält runtom mitt hem som förhoppningsvis skall ge optimalt med solljus, hon blir omkring 50-80 cm hög så hon är inte så svår att gömma
sätt ut dom på en åker som vilar, blir perfekt!
Citera
2013-06-11, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brass-mannen
sätt ut dom på en åker som vilar, blir perfekt!
Så tänkte jag lite . Hittade ett ställe med mycket grönt runt om där jag skulle kunna ansa bort 1m2 växtlighet, är ganska högt så perfekt kamoflering . 3-4 stolpar i marken och hönsnät runtom och över ska förhoppningsvis hålla bort rådjur, fåglar, harar och andra hungriga individer är lite rädd för en blöt sommar bara, men kanske är lugnt , i värsta fall får jag sätta en bit genomskinlig plast eller glas över

Kan bli ruskigt bra några tips på hur jag får till stora smaskiga buds? Har läst på ganska mycket men man blir aldrig fullärd
Citera
2013-06-12, 16:02
Medlem
Citat:
Så tänkte jag lite . Hittade ett ställe med mycket grönt runt om där jag skulle kunna ansa bort 1m2 växtlighet, är ganska högt så perfekt kamoflering . 3-4 stolpar i marken och hönsnät runtom och över ska förhoppningsvis hålla bort rådjur, fåglar, harar och andra hungriga individer är lite rädd för en blöt sommar bara, men kanske är lugnt , i värsta fall får jag sätta en bit genomskinlig plast eller glas över

Kan bli ruskigt bra några tips på hur jag får till stora smaskiga buds? Har läst på ganska mycket men man blir aldrig fullärd

plast över är nog bra men glas... akta så du inte bränner dom
Citera
2013-06-12, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sswdiablo
plast över är nog bra men glas... akta så du inte bränner dom

Nej det vill jag verkligen inte. Blåser ganska mycket här så jag tror att det går ganska bra, får hålla lite koll på henne dock vill bara ha något som släpper genom optimalt med solljus men håller ute regn
Citera
2013-06-13, 01:22
Medlem
brass-mannens avatar
Citat:

Köp lite rå-väck och använd benmjöl, då håller du både sniglar borta samt rådjur (och älg med tror ja), men för mycket benmjöl så dör dom, jag kör med att göra i fyrkanter runt om plantorna så det blir en liten inhägnad. Försök göra en liten upphöjd så det inte blir risk för en stor dränkning för dom, för en fin planta så ska du helst klippa dom stor bladen så du lämnar dom små kvar då du får användbara småblad samt fina buds. Lycka till! o bjud en fet då om de blir fint hehe
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in