Citat:
Ursprungligen postat av
sanning05
Hej!
Vad tror ni filosofi har för syfte? Vad kan man utvinna från filosofin?
De som är insatta i filosofi, vad har filosofi gett er?
Jag kan knappast kalla mig för särskilt insatt i filosofin men som jag ser det är filosofin ett slags verktyg. Filsofin kan ge oss metoder för att tänka och reflektera över oss själva som individer, människor och samhälle. På så vis har jag en praktisk syn på vad man kan "utvinna från filosofin", jag tror den nyttan man kan få från filosofiskt tänkande på allt från vardagliga saker som "varför klär jag min son i blått istället för rosa?" till kanske större frågor som "hur påverkar makt kunskap och hur påverkar kunskapen makten?" är det som gör det intressant att filosofera.
Just därför tycker jag, personligen, att den analytiska filosofin är ointressant då den utvecklats till en filosofin för filosoferna. Den har blivit exkluderande och försökt alltmer anpassa sig till (natur)vetenskaperna. Detta till skillnad från den kontinentala filosofin som är tillämpningsbar både inom andra akademiska områden men även i vardagen - just därför tror jag att det kontinentala tankegodset är också mer framgångsrikt inom ämnen som sociologi, historia, litteraturvetenskap och annan humaniora. Det är helt enkelt mer ämnat för att användas i praktiken, inte vara ett mentalt runkande. (Ironiskt nog så skriver kontinentala tänkare sedan efter andra världskriget helt obegripligt med en hemsk jargong -- trots det krångliga framförandet har idéerna mer reelt värde enligt mig.)
Om filosofin endast blir ett verktyg för snobbiga britter att tänka dogmatiskt kring värdsliga frågor, ja då är det inget verktyg som jag har någon lust att använda mig av ...
Men för mig har tänkare som Kierkegaard, Nietzsche, Arendt, Foucault, Habermas och Rorty verkligen fått mig att tänka annorlunda och uppfatta världen på nya sätt att jag upplevt det som att världen hamnade upp-och-ned. Och de har haft stor inverkan på mitt liv, fått mig att göra beslut som jag knappast skulle gjort annars och som jag är idag mycket nöjd över.
Så gör som Michel Foucault, se filosofin som "Verktygslådor" där du kan hämta det som behövs för att hantera ett problem.