2013-07-05, 08:47
Medlem
SnakePlissskens avatar
Vad är det för fel på den andra tråden om konspirationer kring detta? Vad är det ni försöker dölja genom att starta flera trådar om detta? Känns som om foliehattarna började övervaka det ganska nyligen, och nu är det den enda topicen ÖVERALLT. får lite wag-the-dog känsla.. tror ni att det är för att mörklägga det hela?

https://www.flashback.org/t2159623
Citera
2013-07-05, 08:57
Medlem
YP4XQs avatar
Hur blir det med Facebook bygget i Sverige, Luleå, och avlyssning av datatrafik till och från det? Vems regler gäller och hur i fittan kan Sverige tillåta? Jo jag förstår hur dom/vi kan tillåta och vara USAs lilla hund men ja ni förstår.
Citera
2013-07-05, 09:11
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YP4XQ
Hur blir det med Facebook bygget i Sverige, Luleå, och avlyssning av datatrafik till och från det? Vems regler gäller och hur i fittan kan Sverige tillåta? Jo jag förstår hur dom/vi kan tillåta och vara USAs lilla hund men ja ni förstår.
Vad får dig att tro att någon skulle be Sverige om tillstånd att avlyssna datatrafik bara för att servern fysiskt finns i Luleå? Brukar tjuvar be polisen om tillstånd innan de gör inbrott i svenska hus?
Dessutom finns väl inte ens servern än så frågan är förstås hypotetisk..
Citera
2013-07-05, 09:18
Medlem
YP4XQs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Vad får dig att tro att någon skulle be Sverige om tillstånd att avlyssna datatrafik bara för att servern fysiskt finns i Luleå? Brukar tjuvar be polisen om tillstånd innan de gör inbrott i svenska hus?

Tydligen så blev EU och Sverige då lite upprörda över att vi var avlyssnade för att vår trafik passerade USAs gränser. Förstår egentligen inte upprördheten då detta är en självklarhet som alla länder säkert har numera men ja...
När dom har sina servrar i Sverige, varför tillåter vi dom att lyssna av trafiken som går till servrarna i Luleå tänkte jag? Hypotetiskt. Visst detta borde väl i så fall gälla Android osv också kanske men, saknar internet gränser numera?
Citera
2013-07-05, 11:18
Medlem
KycklingIRymdens avatar
Citat:

I det här fallet gäller FRA-lagen. De har rätt att avlyssna alla icke-svenskar som använder servern, eller all trafik från svenskar som routas över landsgränsen.

Vi har ett avtal om informationsutbyte med USA, så kombinationen PRISM/FRA kan i praktiken övervaka hela jorden på lagliga grunder.
Citera
2013-07-05, 11:25
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KycklingIRymden
I det här fallet gäller FRA-lagen. De har rätt att avlyssna alla icke-svenskar som använder servern, eller all trafik från svenskar som routas över landsgränsen.

Vi har ett avtal om informationsutbyte med USA, så kombinationen PRISM/FRA kan i praktiken övervaka hela jorden på lagliga grunder.
USA har ju uppenbarligen redan haft ett avtal med Facebook som lämnat ut information, varför skulle de blanda in Sverige i detta (oavsett var servarna ligge kommer Facebook givetvis åt informationen).
Men visst, om de vill ha ännu fler läckor så låter det förstås som en bra metod
Edit: säger dock inte att du har fel, förstår bara inte vitsen med att blanda in Sverige.
Edit 2: klargör för säkerhets skull att jag verkligen inte förespråkar eller försvarar vare sig Prism eller FRA eller några liknande storebrorsfasoner.
Senast redigerad av SnakePlisssken 2013-07-05 kl. 11:40.
Citera
2013-07-05, 11:46
Medlem
YP4XQs avatar
Citat:
USA har ju uppenbarligen redan haft ett avtal med Facebook som lämnat ut information, varför skulle de blanda in Sverige i detta (oavsett var servarna ligge kommer Facebook givetvis åt informationen).
Men visst, om de vill ha ännu fler läckor så låter det förstås som en bra metod
Edit: säger dock inte att du har fel, förstår bara inte vitsen med att blanda in Sverige.
Edit 2: klargör för säkerhets skull att jag verkligen inte förespråkar eller försvarar vare sig Prism eller FRA eller några liknande storebrorsfasoner.

Väldigt mycket av Ryssarnas trafik passerar väl genom Sverige. Och Telias backbone nät i hela europa är kanske av intresse att få tillgång eller insyn i.
Jo desto fler kockar desto fler läckor också det får dom ju räkna med.
Citera
2013-07-06, 12:35
Medlem
KimNeilJungs avatar
Trådar sammanfogade.

//mod.
Citera
2013-07-12, 12:33
Medlem
NSA spionerar även på vårat användande av Google Maps:
http://www.slate.com/blogs/future_te..._searches.html

Tips: Använd OpenStreetMap istället:
http://www.openstreetmap.org/
Citera
2013-07-12, 22:02
Medlem
-DaRude-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kealjo
NSA spionerar även på vårat användande av Google Maps:
http://www.slate.com/blogs/future_te..._searches.html

Tips: Använd OpenStreetMap istället:
http://www.openstreetmap.org/

Jag undrar vad de vill få fram genom att kartlägga aktivitet via Google Maps? Allvarligt talat hjälper det inte med "kryphål". Snart är det enda fungerande skyddet att helt ge upp internet, smartphones och ja i princip all modern och kodad elektronik pga den övervakande staten.
Citera
2013-07-14, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kamora
Barack Obama uttalar sig och hävdar att ingenting kommer att göras. Verkar som att judarna börjat bli desperata av att Obama inte velat anfalla Syrien. Jag är synnerligen säker på att Snowden kommer få Barack Obama att avgå förr eller senare. Framtiden avgör

31 Juni

Citat:
Ursprungligen postat av MartinStLouis
Även om jag inte tror att det händer, så vore det helt klart intressant o se vad som skulle hända om Obama tvingas avgå.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17131015.ab

"”Snowden USA:s värsta mardröm – Inom loppet av en minut skulle han kunna skada USA värre än någon person i historien, säger journalisten Glenn Greenwald på the Guardian.”

Nu åter står att se vad som händer. Som jag sade tidigare, Edward Snowden har en uppgift och det är att få Barack Obama att avgå. Anledningen är simpel: Obamas svaga ställning gentemot Syrien och Iran. Judarna har pushat på för en militär intervention men Barack Obama har avstått från att anfalla landet.
Citera
2013-07-14, 14:43
Bannlyst
Edward Snowden är på riktigt. Han är ingen trippelagent som Webster Tarpley beskrivit honom för ett par veckor sedan.

Han var inte ombord Evo Morales plan. Logiskt sett bevisar det allt. Vad ska USA och Ryssland göra nu med tanke på att båda "stormakterna" sitter i samma båt, d v s kapitalismen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in