2013-06-09, 16:59
Medlem
Hejsan!

Jag har nyligen fått en Mac (powermac?) G5 med något år på nacken vad jag förstått och av vad jag kan se så är det Mac OS X 10.5.8.
Dubbla 2GHz PowerPC G5 processorer med 2.5 GB DDR SDRAM.

Nu till kruxet (kruxen):
Jag kan inte ladda hem magnetfiler med den version av safari jag har..
Jag kan inte installera varken chrome eller Firefox.
Jag skulle vilja få hem Sony vegas (eller studio eller vad den bästa till mac nu heter?)
Jag har haft PC hela mitt liv och är inte ens där supervass..

så om någon vänlig själv har lust att ge mig lite hjälp med ovanstående problem och även berätta om jag behöver uppdatera till ett annat OS? snow lepard? fire lion? vad fasen heter de???

jag såg att det fanns introduktionstrådar och guide trådar men jag vet inte ens vart jag ska börja leta så all hjälp uppskattas!!

/Bursvik
Citera
2013-06-09, 17:04
Medlem
tzjs avatar
Mac OS Leopard är det senaste OS din dator kan köra, så du kan inte uppdatera till t ex Snow Leopard eller ännu senare OS.
Citera
2013-06-09, 17:31
Medlem
ei96byods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bursvik
Hejsan!

Jag har nyligen fått en Mac (powermac?) G5 med något år på nacken vad jag förstått och av vad jag kan se så är det Mac OS X 10.5.8.
Dubbla 2GHz PowerPC G5 processorer med 2.5 GB DDR SDRAM.

Nu till kruxet (kruxen):
Jag kan inte ladda hem magnetfiler med den version av safari jag har..
Jag kan inte installera varken chrome eller Firefox.
Jag skulle vilja få hem Sony vegas (eller studio eller vad den bästa till mac nu heter?)
Jag har haft PC hela mitt liv och är inte ens där supervass..

så om någon vänlig själv har lust att ge mig lite hjälp med ovanstående problem och även berätta om jag behöver uppdatera till ett annat OS? snow lepard? fire lion? vad fasen heter de???

jag såg att det fanns introduktionstrådar och guide trådar men jag vet inte ens vart jag ska börja leta så all hjälp uppskattas!!

/Bursvik

Något år på nacken?

Det var ett rejält understatement. G5-modellen slutade säljas 2006.

När det gäller webbläsare så finns det en version av firefox som fortfarande utvecklas för den gamla processorarkitekturen. Du kan hämta den här:
http://www.floodgap.com/software/tenfourfox/

När det gäller magnetfiler får du nog ladda ner någon gammal version av transmission eller liknande.
Sony Vegas har jag ingen koll på tyvärr.

Edit: Transmission finns i en äldre version på denna adress: https://www.macupdate.com/app/mac/19378/transmission
Klicka på "download older version".
Senast redigerad av ei96byod 2013-06-09 kl. 17:39.
Citera
2013-06-10, 01:56
Medlem
ei96byods avatar
Och nu hittade jag en version av senaste webkit för 10.5 också:
https://www.macupdate.com/app/mac/43456/leopard-webkit
Citera
2013-06-10, 15:17
Medlem
Kassera och köp nytt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera