2013-11-01, 14:43
Medlem
Stina-Linas avatar
Igår hade Aftonbladet en artikel om att AB flyttats till någonstans och ingen av hennes vänner vet var hon finns.Dottern Titti menar att hennes mor "mår bättre än på länge" och satt "hoin har kontakt med människor som hon blir glad av" .Och förvaltaren har inte gått att få tag på.ABs goda vänner sen många år beskylls för ekonomisk brottslighet av dottern,vilket inte tycks vara riktigt.
Citera
2013-11-01, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stina-Lina
Igår hade Aftonbladet en artikel om att AB flyttats till någonstans och ingen av hennes vänner vet var hon finns.Dottern Titti menar att hennes mor "mår bättre än på länge" och satt "hoin har kontakt med människor som hon blir glad av" .Och förvaltaren har inte gått att få tag på.ABs goda vänner sen många år beskylls för ekonomisk brottslighet av dottern,vilket inte tycks vara riktigt.

Jag reagerade också på att denna dotter beskyller omgivningen och vänner för ekonomisk brottslighet, när hon själv, tagit allt från sin mor. Denna omsorg över pengarna verkar mer än suspekt.

Det jag inte förstår hur en god man blir tillsatt utan att AB undersöks och hörs i domstol. Detta är ett ärende SB borde få hjälp med att gå till tingsrätten med.

Är det ingen som kan hjälpa henne att ansöka om att få bort god man och annan kontroll över hennes tillgångar?
Citera
2013-11-01, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Jag reagerade också på att denna dotter beskyller omgivningen och vänner för ekonomisk brottslighet, när hon själv, tagit allt från sin mor. Denna omsorg över pengarna verkar mer än suspekt.

Det jag inte förstår hur en god man blir tillsatt utan att AB undersöks och hörs i domstol. Detta är ett ärende SB borde få hjälp med att gå till tingsrätten med.

Är det ingen som kan hjälpa henne att ansöka om att få bort god man och annan kontroll över hennes tillgångar?
Först och främst, AB har ingen "god man" utan en förmyndare, vilket är långt mer allvarligare då man i princip är omyndigförklarad och inte får göra någonting utan förmyndarens (godtyckliga) tillstånd/medgivande.

För det andra, AB fick denna förmyndare utsedd efter att hon drabbats av en stroke och å var tillfälligt svag. Sedan dess har hon återhämtat sig så pass väl (i alla fall mentalt) att det på alla sätt och vis är obefogat med en förmyndare. Detta har AB själv argumenterat för och försökt få gehör för i domstol. Dock är moment-22 att hon inte har rätt att ta detta till domstol, utan det måste förmyndare göra. Är en förmyndare utsett är det extremt svårt att bli av med denna om inte denne självmant kliver tillbaka. Har man väl fått en förmyndare är risken att utsättas för rättsövergrepp överhängande och det är precis vad AB råkat ut för.
Citera
2013-11-02, 08:49
Medlem
som jag förstår så har mamma och dotter alltid stått väldigt nära varandra och jag tror titti vill skydda sin mamma och hennes rykte,för hur hon har blivit,,det kanske kommer någon kändis dit och sen ska det talas ut i pressen om hur Alice babs var på slutet av sitt liv, det är kanske är det titti vill slippa.
Citera
2013-11-02, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bea67
som jag förstår så har mamma och dotter alltid stått väldigt nära varandra och jag tror titti vill skydda sin mamma och hennes rykte,för hur hon har blivit,,det kanske kommer någon kändis dit och sen ska det talas ut i pressen om hur Alice babs var på slutet av sitt liv, det är kanske är det titti vill slippa.

Läsvärt för alla er som enbart har en åsikt men inte en dement mamma.
http://anybodys-place.blogspot.se/2013/06/jan-malmsjo-ville-nog-hjalpa-alice-babs.html
Citera
2013-11-03, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
http://anybodys-place.blogspot.se/2013/06/jan-malmsjo-ville-nog-hjalpa-alice-babs.html

En mycket träffande beskrivning på en dement person. Den gamle herrn vi hjälpte till med har nu fått plats på äldreboende. Enda jag inte håller med om i bloggen är detta att de runt omkring lider mest, jag anser ändå att den person som upplever just detta förvirrande stadie efter tex ett besök är den som lider mest. Vi andra förstår iaf vad som händer runt om oss och kan bearbeta och komma ihåg.

Hoppas Alice har det bra.
Citera
2013-11-03, 01:01
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
Jo, Alice kan nog vara dement, men varför hon skulle behöva vara isolerad från sina gamla vänner fördenskull är en helt annan fråga. Det är inte normal praxis för dementa, och i normala fall har det positiv effekt på dem att få besök. (Det är mer besökarna som det kan vara jobbigt för.) Jag rekommenderar dem som kollar din länk att också scrolla ner och läsa i kommentarsfältet, särskilt kommentarerna från en Mats Werner, som uppenbarligen tillhör Alices gamla vänkrets.
Citera
2013-11-03, 01:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Jo, Alice kan nog vara dement, men varför hon skulle behöva vara isolerad från sina gamla vänner fördenskull är en helt annan fråga. Det är inte normal praxis för dementa, och i normala fall har det positiv effekt på dem att få besök. (Det är mer besökarna som det kan vara jobbigt för.) Jag rekommenderar dem som kollar din länk att också scrolla ner och läsa i kommentarsfältet, särskilt kommentarerna från en Mats Werner, som uppenbarligen tillhör Alices gamla vänkrets.
Fast i slutänden går det inte att förneka att det finns ett ekonomiskt intresse som försöker skönmålas och rättfärdigas med illusionen att Alice är sjuk på ett helt annat sätt än vad hon egentligen är. Uppgiften om att Titti planerar att skriva en bok och planerar göra andra profiteringar på modern fick mig att bli spyfärdig!
Citera
2013-11-03, 02:13
Medlem
Alla djävlar skriver böcker om sitt skitliv och diverse händelser numera. Samtidigt har jag svårt att förstå varför gamla vänner är så enträgna med att möta en gammal senil kärring.

Hur som helst har ju sångfågeln Titti arvsrätt men folk kan gå hur långt som helst för att sno åt sig kapital. Mina tankar går till Harry Scheins tokiga granne. Den enda som inte vekar engagera sig så mycket är Alice Babs själv då hon är ointresserad av pengar och status just nu.
Citera
2013-11-03, 02:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gurkelurkan
Alla djävlar skriver böcker om sitt skitliv och diverse händelser numera. Samtidigt har jag svårt att förstå varför gamla vänner är så enträgna med att möta en gammal senil kärring.

Hur som helst har ju sångfågeln Titti arvsrätt men folk kan gå hur långt som helst för att sno åt sig kapital. Mina tankar går till Harry Scheins tokiga granne. Den enda som inte vekar engagera sig så mycket är Alice Babs själv då hon är ointresserad av pengar och status just nu.
Alice hålls inlåst och har ytterst begränsade möjligheter att "engagera" sog. I den mån hon kunnat har hon faktiskt gjort det genom att skriva till tingsrätten om att upphäva förmyndarskapet. Dock måste ju en sådan skrivelse "godkännas" av.....vem då tror ni?

Citera
2013-11-03, 08:53
Medlem
Storm.Hatts avatar
1.
Det kan tänkas att AB gett uttryck för att hon vill testamentera sina tillgångar till en minnesfond eller liknande. Många gamla vänner kan ha anledning att uppmuntra något sådant - och familjen vill säkert avstyra. Även om AB nu inte kan genomföra vad hon vill så skulle det ändå vara besvärande för familjen om hon gavs tillfälle att berätta om sin önskan.

2.
Kan det vara så att den som är satt under förmyndare endast kan få detta förhållande avskaffat genom en ansökan godkänd av förmyndaren? Förmynderskapet borde regelbundet, eller när den omyndige så önskar, granskas och ifrågasättas av en särkild nämnd för att eventuellt upphävas. Ett omyndigförklarande skall inte vara lika definitivt som döden.
Citera
2013-11-03, 13:54
Medlem
Sonny Crocketts avatar
Alice ligger inspärrad på sitt rum och håller på att dö och vet ni vad? Det är ERT FEL! ALLA NI är ansvariga för det här! Förstår ni det? Genom att vidta kollektiva åtgärder kan Alice räddas från ett öde värre än döden och som syftar till att sluta med döden for snarare än senare för hennes del, bara för att någon girig kärring vill lägga beslag på hennes surt förvärvade slantar. Istället ser jag inte en endaste käft göra ett piss! Och det är lika med att döma stackars Alice till döden! Jag får traumatiska minnen av situationen med min älskade Prinsessan Lilian av det här, för situationen var EXAKT detsamma. Jag bönade och bad, varnade och kämpade men ingen ville göra ett dug eller ens höra på. Jag vaknar ofta upp kallsvettig om nätterna och kippar efter luft när jag tanker på Alices situation, så illa berör det mig! Jag kan inte äta, sova eller ens koncentrera mig pga. den oro jag känner i kroppen! Så snälla, jag ber er: Gör någonting! Snälla hjälp mig! Skriv till Titti, kontakta förmyndaren, anmäl fallet till IVO och Socialstyrelsen, eller till och med Polisen! Det finns bara så pass mycket jag kan göra själv, men med er hjälp kan vi rädda ett liv! Det är det minsta ni kan göra för att rentvå er själva, det är ni skyldiga både Alice och Lilian! Och ja, jag menar allvar med detta, till 100%!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in