2013-06-09, 14:08
Medlem
hörde på radion för någon vecka sedan att sverige ökade med 1,05(eller var det 1,06 eller 1,07?) i något (bnp?)... de två andra länder som låg före var polen / estland / litauen... anders borg gjorde en kommentar som pekade positivt..

vad handlade det om? jag hittar inte nu när jag söker på google, någon som vet vad jag söker efter för något?
Citera
2013-06-09, 14:16
Medlem
ihelps avatar
BNP alltså bruttonationalprodukt.

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_GDP_(PPP)
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_GDP_(PPP)_per_capita Per Capita.
Citera
2013-06-09, 14:41
Medlem
Det intressanta är dock att vi i BNP per capita ligger still. Vår BNP ökar bara för att invånarantalet ökar så egentligen inte alls så bra siffror. Dessutom beror det mesta av BNP ökningen på att man pumpar in nya pengar/lån till ekonomin och det kan man inte fortsätta med i all evighet.
Citera
2013-06-09, 16:37
Medlem
BNP, fan vet jag, det var just siffran 1,06 / 1,07 eller 1,08 de snackar om, det är den informationen jag söker ifall det kan förknippas med BNP.. inte själva fakta om bnp.
Citera
2013-06-10, 14:53
Medlem
Jyckees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zZzlacker
BNP, fan vet jag, det var just siffran 1,06 / 1,07 eller 1,08 de snackar om, det är den informationen jag söker ifall det kan förknippas med BNP.. inte själva fakta om bnp.

procent
Citera
2013-06-10, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zZzlacker

Fast då borde det vara att BNP ökat med 6, 7 eller 8%. Det stämmer ju dock inte så det borde ha varit någon viss del av BNP som ökat så mycket, typ industriorders eller liknande.
Citera
2013-06-13, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Favoritgame
Fast då borde det vara att BNP ökat med 6, 7 eller 8%. Det stämmer ju dock inte så det borde ha varit någon viss del av BNP som ökat så mycket, typ industriorders eller liknande.

aha ok, vet du vart jag kan hitta sådan data?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in